Followers

Wednesday, December 21, 2011

si anon

sesetengah orang kata...

'bloger yang anon adalah penakut '


mungkin ada betolnya..

tapi bagi aku, menjadi anon atau semi anon adalah lebih lega. menjadi anon kita boleh berblog tentang apa sahaja. tanpa ada rasa was-was tentang mungkin melukakan hati orang yang kita kenal..atau mungkin memalukan diri sendiri..

jika blog tempat meluahkan perasaan, maka anon akan bebas meluah. boleh meluahkan hampir semua perkara sebab..

'there are no secret to strangers..'

jika orang kenal..payah.

memang meluahkan tidak menyelesaikan masalah. tapi sekurang-kurangnya otak yang dah tepu dengan segala macam, boleh jadi sedikit tenang...

tapi jika menjadi anon untuk 'menikam' orang lain adalah tidak baik. ia sejenis anon yang sakit..


jika kau menulis telah lama dan dikenali...kadang suatu masa, kau akan rasa indahnya dunia seorang anon. ia seolah dunia tiada limit. blog seperti hanis zalikha memang best..tapi tiada 'rahsia' yang best..


bagi aku, sama ada bloger itu anon atau semi anon atau tidak anon sama sekali, semuanya adalah penakut. kerana, manusia itu penakut sifatnya...

ombak rindu



'.rinduku umpama ombak yang tak berhenti, kasihmu bagai pantai yang setia menanti..'


telah menonton juga aku akan ombak rindu. aku sebagai penonton yang tidak membaca novel..jadi aku tidak tahu hujung pangkal.tidak tahu sinopsisnya. dan kami lewat sedikit masuk panggung..cerita telah dilayarlebar.

kisahnya - aron adalah anak orang kaya.hensem.pelanggan alat sulit perempuan di 'rumah perempuan'. satu malam dia telah memalam-pertamakan maya karin yang separa sedar. seorang perawan yang dijual oleh penjaganya sendiri kerana tahi judi dan hutang.

maya karin selepas dimalam-pertamakan, telah merayu aron agar 'diselamatkan' dari tempat pelacuran tersebut. aron sekalipun taknak pada mulanya, akhirnya 'lembut' dan membeli maya dari apek rumah lacur tersebut.

'kau telah aku beli, kau kena layan aku, bila-bila masa aku nak 'tu'.bila-bila masa sahaja..paham?'

maya telah disimpan di sebuah banglo milik aron. yang tahu akan hal ini adalah pak dolah dan isterinya sahaja. pak dolah adalah supir kepada keluarga aron. pak dolah ditugaskan untuk membeli apa-apa keperluan maya di rumah tersebut.

pabila aron nak memalam-keduakan maya, maya menolak. aron yang baran memang panas. dia mahu rogol saja. tapi 'ya Allah lindungi aku, ya Allah lindungi aku' oleh maya telah merencatkan nafsu berahi aron - dan hisap rokok ketensionan! ha ha.

'encik, encik orang pertama 'sentuh' saya'
saya minta tolong, en. nikahi saya, saya tidak akan minta apa-apa hak pun sebagai isteri. dan boleh rahsiakan perkahwinan ini.lepas tu buatlah apa encik nak buat kat saya. bila-bila masa pun..'

'..bila-bila masa pun..'

aron pada mulanya memang tak mahu berkahwin sebab maya dirasakan tidak layak buatnya. tapi kerana maya itu 'sedap'..dan dia tidak rugi apa-apa, maka bersetujulah dia menikah di thailand. aku rasa scene ni ada sedikit sayu..its a big momen in life..dan senyuman seorang yang telah menjadi isteri sangat mentacingkan. kesanggupan untuk berkahwin itu juga adalah sisi baik seorang aron yang jahat..

aku kira, maya gembira kerana dia telah berkahwin. hidupnya sebelum itu bukanlah gembira.malah menyeksakan.aron tidaklah gembira mana, dia cuma mahu 'lesen' dayungan.

scene maya cabut stokin aron ada sentimental value buat aku. sebab dulu masa aku balik sekolah, adik-adik aku yang berebut membuka stokin aku. keh keh keh.

antara point yang penting dalam citer ni - bagaimana cinta itu timbul. sayangnya, aku tidak nampak scene-scene yang membolehkan aron terjatuh cinta dengan maya. ia ada tapi tidak kuat dan terlalu sedikit. klimaksnya di sini sebenarnya, 'tak kenal maka tak cinta'.

sedang dalam cinta itu wangi, muncul si gojes lisa surihani.seorang pelakon yang sedang meniti popular. seorang kenalan kecil aron. punya pertalian baik antara kedua keluarga. dan lisa memang chenta sama aron. balik ke malaysia pun kerana akan melangsungkan perkahwinan dengan aron. di sinilah mulanya konflik.

aron telah memberitahu ibunya yang dia tidak mahu berkahwin. hati dia pada yang lain. dia juga memberitahu lisa.mengamuklah perempuans!

'..kita tetap akan berkawin.kenapa? kerana aku sangat sayangkan kau..'

.redha itu ikhlas.pasrah itu menyerah..maya 'mengizinkan' aron kawin..ibunya telah tahu siapa maya.lisa masih tak.

satu hari aron terlibat dalam kemalangan dan berada di wad. keadaan ini membuatkan ibunya mengambil jalan untuk memisahkan aron-maya. maya dihalaunya keluar dari rumah. hpnya juga-yang ditunggu-tunggu panggilan dari aron juga dirampas. siap tengah ringing lagi aron tepon!

'rumah ini rumah mak'
'hp itu hp mak'
'kereta itu kereta mak'
'tapi cinta aron milik saya..' -->kehkeh.aku reka.

mengetap bibir ibu aron. pergilah maya sehelai sepinggang dalam kehujanan...

bront-maya
mereka adalah kawan baik. maya balik ke kampung. di sinilah istimewanya persahabatan. intonasi, perbualan lebih rileks. lebih jujur aku rasa.

'kau dah kawin?' bront
'perlukah aku menjawap?' maya --> pompuan selalu guna!
'ya..agar aku berhenti berharap'
'yup..aku dah kawin
..' tercabutlah batang kemuncup dimulut bront!

dipendekkan citer, bront dapat kerja kat kolumpo. jadik maya bawak bront ke kl. tinggal di rumah pak dolah dan isteri. mereka telah tahu maya itu isteri aron. dan memang menganggap maya itu anak seperti anak mereka. dan maya telah mengandungkan benih aron..

[masa ini ibu aron telah menunjukkan gambar-gambar mesra bront-maya. menfitnah..
'dia tidak pernah melawat kau masa kau koma walaupun sehari'
'sekarang dia ikut lelaki lain..' ]

tetiba aron datang untuk melawat pak dolah..melihat, ada maya. dan ada bront..

'kau perempuan sial.kau sundal!' terus blah.
maya kejar dan terjatuh. berdarah kangkang. masuk hospital.

pak dolah sudah panas. pergi ke rumah aron. membuka sebuah rahsia. memberitahu aron yang dia bapa sebenar aron. aron diserahkan kerana arwah ayah aron meminta jasa baik pak dolah sekelamin untuk memberinya aron, kerana isterinya, 'ibu' aron keguguran. bagi kali ketiga..

'aku sayangkan kau'
'aku sayangkan menantu aku'
'aku sayangkan cucu aku'

terus pak dolah blah.
'wat de fak???' lisa surihani.
'apa ni bu...' aron.
ibunya terduduk sudah...

the endnya, aron kembali mencari maya di kampung. lisa minta dilepaskan sekalipun maya minta jangan.
'maya, aku ingat orang merampas suami aku, rupanya aku merampas suami orang...'
'aron..lepaskan aku. aku akan cari kebahagian aku sendiri...'

ps- bront selalu menggigit batang kemuncup, ia tidak bagus. masa aku kecil, didongengkan orang2 tua dikampung, ia boleh membawa mati pucuk. keh keh. sedih lagi si tanggang, jadi tidaklah aku menangis macam citer sitanggang jins samsudin. hidung lisa kembang kempis masa nak marah. kihkih.cel, tq.

nostalgia dalam nostalgia

lately, aku rasa teringat-ingat dengan kawan-kawan aku. kawan-kawan schoolmate/dormate aku. telah lama aku 'menghilang'. sangat teringin untuk gathering dan minum teh sama-sama. cakap tentang itu dan ini. gelak ketawa.

'tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain..'

selama 5 tahun di asrama sejak tingkatan 1 hingga tingkatan 5 aku punya kawan-kawan yang rapat. yelah. 5 tahun bersama, pagi - petang, siang - malam. memanglah rapat. main bola sama-sama. outing bandar dungun sama-sama. 'lompat pagar' sama-sama. kena buli sama-sama. buli balik sama-sama.terlalu banyak sama-sama..

tadi aku msg salah seorang kawan yang masih punya no hp aku...

'jum reunion. tgk konsert awie dan ella..istana budaya.tak ramai pun takpe'

biasanya reunion akan diadakan masa berbuka puasa. dan masa berbuka sebenarnya bukan waktu yang bagus untuk reunion sebab nak booking tempat bukan senang. makanan juga mungkin sampai lambat. lepas makan nak kena bergegas solat maghrib...

tengok muka pelayan-pelayan pun kesian juga. mereka serve orang makan. mereka sendiri juga berpuasa dan belum makan..nak mintak tisu ker. air kosong ker pun kadang terbantut..mungkin juga dibuat-buat tak nampak. yela peak hours..

ia penat. tambah kalau yang ada anak kecil..balik rumah nak solat terawih lagi.. jemaah kat surau atau masjid mungkin dah tak sempat...

jadi..

aku rasa reunion dengan layan konsert awie dan ella itu kool (ingatkan konsert wings.tapi dah lepaskan..).kami membesar dengan lagu-lagu mereka...jadi meh layan lagu.reunion itu nostalgia. lagu-lagu mereka juga nostalgia. jadik nostalgia dalam nostalgia..

yang dah kawin juga boleh bawa bini..anak-anak tinggal dengan amah..

harap jadi..

ps - dalam dorm aku hanya 2 orang je aku tak sempat pergi rumah. dan 80 % aku pernah sampai di rumah schoolmate lelaki aku yang merata-rata tu..masa matrik, semua rumah housemate aku pernah sampai...

membuat kawan baru ditempat baru tidak sama dengan kawan lama di tempat lama..'kawan' bukan senang untuk dijumpai..

Tuesday, December 13, 2011

alaf 21 vs fauziah ashari

penerbit alaf 21..

..'Kami hanya menerima RM4,000 daripada Tarantella Pictures dan 40 peratus daripadanya yang berjumlah RM1,600 telah kami berikan kepada Fauziah Ashari.Kami sudah mencetak kembali lebih 40 ribu naskah novel “Ombak Rindu” dan setengah daripadanya sudah habis dijual. Jika cetakan yang ke-24 ini habis terjual di pasaran, Fauziah akan menerima lagi RM50,000 royalti dari Alaf 21 selepas ini...'

biasanya orang buat filem pada sekarang ini mempunyai budget RM1-2 Juta. orang luar biasa macam syamsul dan tiara je yang punya budget lebih tinggi. Jika budget filem ombak rindu adalah sebanyak 2 juta dan penerbit hanya menerima 4 ribu sahaja - ia satu urus niaga yang sangat bodoh. betullah kata fauziah - duit tu habis buat tambang jerk. Tambahan pula kejayaan box opis Lagenda Budak Setan..Ia tidak dijadikan contoh langsung.

jika seorang pemain bolasepak di eropah, mahu dibeli oleh kelab lain. dan kelab baru yang diwakilinya itu menang piala tahun berikutnya- maka harganya akan meningkat dan kelab lama akan dapat bayaran yang lebih tinggi. Walaupun telah menjual pemain tersebut dengan harga tinggi.

RM 50 ribu yang akan diperoleh adalah sangat sikit jika 40 ribu naskah. ia hanya royalti rm 1.25 sen sahaja untuk sebuah buku. harga novel RM 19.90. ini tidak adil. bayangkan betapa banyaknya untung penerbit. Jika cetakan kali pertama mungkin tidak mengapa kerana kos permulaan dan promosi..

sepatutnya cetakan kali ke 24, tidak seharusnya sama dengan cetakan kali pertama atau kedua..cetak banyak kali, royalti haruslah bertambah sebab ia naskah boleh jual, punya nama dan boleh dikategorikan 'legend'..

[ fauziah selepas 4 kali buat novel dengan alaf 21, cuba untuk menerbitkan sendiri tapi gagal dan kembali ke alaf 21..]

..'Pihak kami telah menjelaskan kepada penulis-penulis kami untuk membaca dan memahami sepenuhnya kandungan kontrak sebelum tandatangan. Malah, di dalam kontrak, terdapat klausa yang menyatakan pihak penerbit boleh melakukan apa sahaja kepada hasil karya penulis sama ada diadaptasi kepada pelbagai bentuk tanpa perlu merujuk kepada penulis. Projek filem adaptasi ini merupakan satu langkah promosi untuk melariskan kembali jualan buku yang kini sudah kembali dicetak sebanyak 40 ribu naskah..'

ia bukanlah satu langkah promosi sejujurnya. ia satu langkah ke depan dan cuba untuk membuat lebih untung. penerbit juga mendedahkan fauziah mendapat RM 219,000.00 duit royalti sejak 2002. tapi tidak menyatakan keuntungan mereka di atas novel ombak rindu.

ramai juga mengatakan 'mengapa sekarang mahu bising? setelah tiket box opis?'. cis. bodoh lah kalau tidak bising. tiket cecah 10 juta, tak ada orang maklum apa-apa dan baru dapat RM 1600.00 memang rasa sangat hina tau?

tanyalah pada mana-mana penulis pun. mereka pasti berfikir 2 3 kali nak hantar manuskrip kat alaf 21 selepas ini...kuang kuang kuang.

ps-dan dengar kata juga tarantella mahu buat sambungan ombak rindu 2.. dan kita mungkin dapat melihat tiga versi ombak rindu 2 - satu oleh fauziah ashari. satu oleh tarantela. satu lagi oleh mig yang akan adaptasi ombak rindu 2 fauziah. hahaha. link sini

Friday, December 9, 2011

j.k rowling vs fauziah ashari

' ...Idea timbul adalah gabungan dari tontonan drama bersiri Hong Kong ketika zaman sekolah saya iaitu tahun 1980-an dan pembacaan kisah benar di majalah mengenai perempuan yang jatuh cinta pada perogolnya pada akhir 1980-an...'

' ..Saya bina watak Izzah jatuh cinta pada Hariz walaupun Hariz menganiayanya tetapi dalam novel, perlu ada sebab yang kuat untuk cinta itu datang. Kelogikan itu perlu untuk membawa mood pembaca..'

'..Saya tak tahu menahu mengenai perancangan (adaptasi) itu kerana saya hanya tahu melalui akhbar..'

'...Alhamdulillah, saya nak kata apa lagi. Idea cerita asal saya disukai penonton dan jalan cerita filem diambil daripada idea daripada buku yang saya tulis. Separuh daripada skrip yang ditulis ada di dalam buku. Semestinya saya bangga dan saya percaya, mereka berduyun-duyun datang kerana jalan cerita novel itu..'

'..Ada yang kata pada saya, tak pernah jejak panggung seumur hidup, tapi kerana Ombak Rindu, dia sekeluarga ke panggung juga. Malah kawan saya sanggup mengheret suaminya yang kurang upaya semata-mata nak melihat Ombak Rindu dalam versi filem. Bagi saya, majoriti yang menonton filem adalah kerana novel itu sendiri. Tapi tak tahulah kalau ada yang menafikan bukan kerana novel. Bagaimanapun, ia tetap kerana sokongan yang lain juga seperti pelakon yang hebat dan garapan pengarah yang baik..'

"...Apabila saya menonton, saya kata pada sidang media, saya kata tak berapa puas hati. Malangnya sesetengah mereka menulis saya tak berpuas hati. Ini seolah-olah saya tak faham apakah makna adaptasi. Saya amat kecewa di situ. Saya tak kecewa dengan filem, tapi saya kecewa apabila kenyataan saya diputarbelitkan. Tulisan itu menimbulkan tanggapan negatif di pandangan umum sedangkan ‘tak berapa puas hati dan ‘tak berpuas hati’ itu maknanya juga lain. "

"..Sememangnya tak setimpal. Dapat sikit, tolak ulang-alik ke Kuala Lumpur beberapa kali kerana sokongan padu pada filem Ombak Rindu, saya tak dapat sesen pun. Anda percaya? Tentu tidak dan saya juga tidak percaya, begini rupanya hak penulis dan hak idea cerita asal di Malaysia. Salah siapa? tidak tahulah."

"..Rezeki yang datang kepada saya mungkin dalam bentuk lain selain royalti yang tak seberapa walaupun Ombak Rindu menjadikan dua penerbit mengaut keuntungan bersih yang boleh mencapai ke tahap jutaan ringgit. "

"Kebaikan untuk saya pula, saya belajar banyak perkara daripada penerbit buku dan penerbit filem. Saya bersyukur dan teruskan berkarya. Hidup ini kalau fikir ‘sakit’, ‘sakit hati’, ‘kecewa’ tidak ke mana sudahnya.."

"Mahu berjaya memerlukan kerjasama sesama manusia. Mereka perlukan saya, saya perlukan mereka. Ertinya satu bentuk kerjasama yang telus, jujur dan logik mengikut akal di antara ketiga-tiga pihak perlu diwujudkan agar tiada satu pihak pun didiskriminasi

"..semua pihak perlu mengiktiraf harta intelek pengkarya walaupun kontrak sudah dimeterai antara penulis dan penerbit buku. Bermakna, apa jua yang ingin dilakukan ke atas sesuatu karya, harus dibincang dengan penulis sebelum mereka menandatangani satu perjanjian yang lain bukannya selepas skrip ditulis atau ketika proses pembikinan dilakukan baru meminta hanya sekadar pandangan penulis. Harapan saya, sejujurnya saya mahukan semua yang terbabit jujur dan ikhlas menerima bahawa segala karya saya adalah hak saya. Bukan sahaja saya, tetapi semua yang bergelar penulis. Bukalah minda seperti penerbit filem Barat yang memartabatkan nama penulis buku kerana tanpa buku itu tiada idea untuk buat filem. Renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah..."

ps-permainan dunia.
sukar dimengertikan.
hak?persetankan.
aku rasa ahadiat lebih 'tahu' dalam hal seperti ini. dia diam dan bakal ada LBS 2.fauziah sila tepon ahadiat.ahaks. masih belum menonton. orang kata, OR(23 kali diulang cetak!), menonton tanpa membaca adalah lebih baik..baiklah akan menonton baru membaca!

sharad sharan pun dah respon. akan ada 'bonus' untuk fauziah.

J.K Rowling? bilionaire sudah...

kerana kita seorang penunggang

aku ada masuk kontest.ngee.kontest kat sini. kena guna perkataan KAKI.MENUNGGANG.PINGGAN.POKOK.GUNTING. tak kiralah perkataan mana dulu. panjang ke pendek. standard ke pasar.jomlah join.


manusia itu umpama penunggang...

kita MENUNGGANG hidup kita untuk menuju ke suatu destinasi.
sama ada sampai atau tidak,
kita mana pernah tahu..

dalam tunggangan kehidupan, kita akan diGUNTING.
Dengan kegembiraan dan kesukaan.
Dengan kesedihan dan kesakitan.

suka itu umpama PINGGAN ditangan.
sedih itu umpama PINGGAN terlepas dari tangan.
terhempas dilantai.
dan lebih pedih,
KAKI terpijak kaca...

POKOKnya.
kita kena terus menunggang.
biar apa pun guntingan kehidupan.

kerana kita seorang penunggang.

Thursday, December 8, 2011

lelaki

'..lelaki itu perlu diikat hatinya
bukan diikat kakinya..'

menjawab 2

rindu itu sakit

rindu itu sakit
memang
tapi ia sakit yang sedap
memang!

tak mengapa terus mengingati
kerana rindu itu sejati
kerana rindu itu abadi
ya.
rindu itu juga menghargai

manusia itu seorang perindu
tentu!

menjawab di sini

menjawab

aku suka menjawab sajak. satu 'permainan' yang menarik. dulu-dulu suka menjawab di melayu.com dengan nama apambest. baits-baits memang boleh menstimkan aku. ahsitte!

menjawab satu

mencurang itu satu seni
seni yang membunuh jiwa
seni yang menguburkan rasa cinta
seni yang zalim

hati yang koyak
hati yang carik
walau kembali dijahit
ia tidak sama seperti dulu
parut hati yang dijahit tidak akan pernah hilang
ia 'cacat' kekal

kadang curang menjadikan hubungan lebih cinta
kadang curang menjadikan hubungan lebih sayang
tapi awas
sebab ia hanya kadang

selalunya
hubungan itu mati

menjawab di sini

Wednesday, December 7, 2011

conteng-conteng

aku suka kartun. dari kecil lagi aku coba untuk melukis kartun. Pada aku orang yang pandai melukis adalah orang hebat.Sebab itu aku coba melukis kartun.coba menjadi hebat.ahaks! tapi kartun itu bakat. kartun itu kreativiti.dan lukis oranglah paling tak boleh, paling susah. orang lidi bolehlah. lukis binatang pun sangat susah!

antara blog kartun yang aku suka ialah conteng-conteng. ia kisah budak muka inocent. aku rasa budak itu seorang pendiam tapi banyak berfikir dan 'bebas' dalam dunianya. juga suka gelagat kucingnya.

ia sebuah kartun yang simple tapi penuh kejujuran. lagipun era pelukis adalah era aku juga. memori dia banyak sama dengan aku-juga sesiapa yang sama eranya. ia membuatkan kita tersenyum dan tertawa. rupanya apa yang kita buat masa kecil dulu juga dibuat oleh orang lain.ia sentimental..

aku juga ada membeli koleksinya. dan jujurnya buku dia agak mahal bagi aku yang pernah ada dalam 'bidang penerbitan haluan kiri' - fotostat. haha.

aku harap bila dia sudah keluarkan buku dengan PTS, ia seperti lat oleh berita publishing-tebal,besar dan murah. dan aku menunggu satu cerita bersiri - yang punya mula dan punya akhir. yang boleh dijadikan masterpiece macam j.k rowling-harry potter. kehkeh. PTS telah jumpa satu 'lubuk emas' yang belum terusik..

aku rasa kartunis conteng-conteng, seorang folower kuehbakar -mungkin strategi seorang bisness-minded, seorang yang humble.dengan sukacitanya aku wishkan, selamat berjaya conteng2..

ps- baru-baru ini aku ada beli majalah ujang. kartunnya mendukacitakan. ia tiada jiwa. ujang yang sebenar telah tiada di situ. semua hasil kerja ujang yang sebenar telah dipatenkan termasuklah signaturenya sekali..ia 'lembu punya susu. dutch lady dapat nama'...

Tuesday, December 6, 2011

28 nov 2011

dad.
i love you.
so much.
since the first time i open my eyes
till the last you're closed yours.
and after.
forever...

[Badarudin
270553-28102011]

semoga aman di sana. al-fatihah.
amin.

entri meraban tentang chenta dan hati itu fragile adalah rasa sedih, kesian dan sayang aku pada arwah..

ps-terima kasih pada zali, dillah, kijar, pudik yang datang hospital. terima kasih pada john,azraii yang tel. terima kasih pada mar, sema, d.o yang sms. terima kasih merang,nyor, aida dan sesiapa yang aku tak sebutkan. terima kasih cel. terima kasih kerana cuba 'mencari' aku yang missing in action. aku tahu korang tak baca blog aku, tapi terima kasih. u guys - adik beradik yang tidak pernah aku miliki..terima kasih.

adik-beradik- semoga sentiasa mendoakan kedua mereka. mereka sentiasa di hati kita. sama-samalah kita menjaga satu sama lain dengan lebih baik.

'..kawan tak perlu hari-hari jumpa
kawan tak perlu hari-hari telifon
kawan tak perlu hari-hari sms
yang penting..
peduli...'

-fynnjamal-

Friday, November 25, 2011

saya juga ada perasaan - fakri sharaani




SAYA juga ada perasaan, sesiapa pun pastinya terkilan jika dikutuk sebegitu rupa.Mulut orang memang susah nak ditutup, jadi saya tidak peduli dengan kutukan itu dan menganggapnya sebagai suatu cabaran buat saya" .


“Apa salah saya sebenarnya? Bukannya saya sengaja tidak mahu menjaringkan gol, cuma saya kurang bernasib baik"


“Hendak kutuk pun biarlah berpada-pada dan ada batasnya, namun setakat ini saya masih mampu bersabar,” katanya kecewa.


“Jika saya berjaya menjaringkan gol ketika menentang Bahrain nanti, sudah tentu ia memberikan motivasi yang lebih baik buat saya.


“Cuma pada masa sama, saya tetap berharap supaya penyokong faham dengan kesungguhan saya setiap kali beraksi. Cuba bayangkan jika mereka berada di tempat saya, sudah tentu ia tidak semudah dijangkakan,”


fakri sharaani.
kosmo 25 november 2011.

aku rasa kebanyakkan kita faham apa yang fakri luahkan. aku tengok game dengan syria, dia rajin. berlari naik ke atas. berlari turun ke bawah bertahan. dan semestinya bolasepak itu bukan tentang berlari semata...


ps-dalam dunia ini orang akan cepat lupa dengan kebaikan yang kita buat. namun, orang akan sentiasa ingat benda buruk yang kita buat walau sekali..big heart fakri! good luck!

Thursday, November 24, 2011

bola vs chenta

'bola itu bulat' vs cinta itu misteri

bola itu bulat.
maksudnya dalam bolasepak apa sahaja boleh berlaku. team kuat juga boleh kalah dengan team lemah.contohnya, sekali pun barcelona terus - menerus menyerang dan mengasak inter, sekali inter attack, terus gol. menyerang tidak semesti menang. bertahan tidak semesti kalah. bola itu bulat maka anythings can happen.its no surely..

cinta itu misteri.
ye ia satu misteri. jodoh itu rahsia Tuhan. sekali pun kau benar benci dengan orang itu pada mulanya, akhirnya orang itu juga peneman malam pertama! sekali pun kau sayang orang itu tiada taranya, akhirnya orang itu juga bukan peneman malam pertama. Sekali pun kau tidak pernah kenal, tidak pernah suka, tidak pernah sayang, akhirnya orang itu juga peneman malam pertama.dan yang bertuahnya kau sayang orang tu sangat-sangat dan orang itulah peneman malam pertama..misteri bukan?anythings can happen.its no surely..

ps- kesian aku tengok muka wan zack. macam kesal tak main sea games. melepas 30 ribu! baru ganjaran pertama tu! terganggu permainan dia, sebab dia antara tonggak skuad ong kim swee..pengumuman ganjaran sepatutnya lepas game syria.

Tuesday, November 22, 2011

meraban tentang chenta

dalam cinta kadang kita tiada alasan untuk menyintai.
tapi kita tahu kita cinta
cinta bagi aku tidak perlu hendak difahamkan
bagi aku, cinta perlu dirasa.
tidak faham tiada dosanya.
tidak faham tidak mengapa.

cinta itu logik tapi..
cinta juga suatu yang kadang tidak logik
datangnya ia
kekalnya ia
perginya ia
mungkin kekal misteri

bagi aku
cinta dan suka itu berbeza. bagi kau juga bukan?
suka itu tanpa nafsu.
cinta itu bernafsu.
cinta itu ghairah.
cinta itu berahi.
cinta itu motivasi.
cinta itu imiginasi.
cinta itu rindu!
cinta itu seni.
cinta itu seks. semestinya.

sebab tu berkawin kerana cinta.
soal cinta datang dulu
atau cinta datang kemudian
tiada kiranya.

tapi sampai satu tahap yang lain.
cinta itu bukan seks pula.
misteri bukan?
biarkan ia kekal misteri
selama-lamanya.

cinta itu kadang memiliki
cinta itu kadang melepaskan pergi

kerana itu..
cinta juga air mata.
cinta juga sakit.pedih.pilu.
cinta itu semua rasa dalam satu.
jika tidak rasa semua, itu belum lagi cinta.
sangat belum.

ps-tidak mampu melelapkan mata pada malam ni. jadi meraban sambil menunggu mengantuk ada baiknya.haha.

najwa

najwa ni mula-mula keluar bernama najwa muhyidin.sekarang jadi najwa muhiadin. dikatakan untuk mengelak daripada orang mengata dia anak kepada timbalan perdana menteri, atau takut ada 'berat sebelah' bila dia berada di mana-mana dalam muzik industri nanti sama ada pertandingan atau majlis penyampaian anugerah.

huk alos.

dalam dunia serba moden dan canggih seperti hari ini, mana boleh elak. silap-silap elak, lagi teruk impak buruknya.tambah-tambah lagi dalam industri muzik - penuh duga, noda dan pancaroba.punya musuh terang. punya musuh tak terang.juga musuh dalam selimut. gunting dalam lipatan..

lagi pun muka fotostat dari tpm. sama sebijik. mana mahu elak?

'dosa' dia tentulah tidak separah anak orang PAS menjadi penyanyi. but politik kadang kotor, kejam dan hina. so, ada dua musuh sekarang - orang industri sendiri dan pembangkang.

dan aku akui, suara dia sedap - jazz mode. setelah terlalu lama sheila di sana.

bagi aku, politik dan muzik tak elok seiring. muzik itu hiburan. politik itu tanggungjawab. ada titik temu tapi ia hanya titik..

patut guna najwa Din ka. najwa Tan. najwa Yid ka. Najwa Muh ka. ada komersial value kan? haha.

hati itu fragile

seorang lelaki kuat juga menangis
seorang raja juga menangis
seorang lelaki yang berhati kering juga menangis
seorang lelaki yang kejam juga menangis
apatah lagi lelaki yang biasa-biasa seperti aku

mana mungkin seorang bernama lelaki tidak menangis
mana mungkin sama sekali

cuma mungkin
tangisan dia tiada pernah kelihatan
tangisan dia tiada pernah berbunyi
tapi percayalah semua lelaki menangis

lelaki juga manusia
manusia yang punya hati
dan hakikatnya
hati itu fragile

benar.

Monday, November 21, 2011

garuda dibaham harimau

perlawanan final tadi cukup menarik dan mendebarkan. Indonesia menyerang malaysia seawal minit pertama. serang bertubi-tubi. dan dapat memperolehi goal awal pada minit ke-6 perlawanan melalui free-header gunawan dari sepakan sudut. garuda terus menyerang, mujur bola tidak masuk gawang lagi sementelah rimau 'belum panas'. selepas itu, barulah rimau mula menguasai permainan dari segenap sudut padang.

asra kali ini diletakkan sebagai midfielder kiri. tempatnya diambil oleh zubir azmi. ia percaturan menjadi kim swee kerana pada minit ke 34, rimau berjaya menyamakan kedudukan. ia hasil silangan baddrol dan ditanduk cantek oleh asra.

sunyi sepi gelora bung karno..hahaha.

apek - memang sangat cemerlang dan sangat fokus sepanjang perlawanan. sangat berani menyelamatkan gol dari dibolosi. berkomunikasi baik dengan pertahanan. dan menjadi hero dengan menyelamatkan sepakan penalti oleh naga.

badrol da kapten- permainan badrol meningkat dengan banyak pada kejohanan ini. hantaran-hantaran dia baik. dia juga tidak takut mencuba dari jarak jauh. rajin turun membantu pertahanan. juga lincah dan sering di bentes lawan..dia kapten yang memberi inspirasi.

fakri - bila lama tidak bermain, simpanan oleh negeri sembilan. itulah hasilnya. menduka citakan sebab banyak peluang baik gagal menjelmakan gol. sepakan penalti juga 'tapping' yang teragak-agak dan lemah. telah ramai kutuk mamat ni. aku cuma ucapan terima kasih kerana membawa malaysia ke final...dan aku tengok dia lebih okay sebagai midfield dari striker.

muslim dan fadzli shas - memang mantap dan saling melengkapi. menyerap serangan pantas dan bertubi-tubi dari awal hingga akhir tambahan masa memang mengagumkan. sangat fit.

mahali - mahali bagus cuma kadang-kadang terlalu kool dan boleh mendatangkan bahaya. oleh kerana badannya sedikit besar, dia selalu lambat dalam menekel dan memberikan penyerang yang laju peluang untuk mendapatkan freekick.

zubir - bermain baik dan punya stamina yang tinggi. masih berlari laju membuat overlapping sekali pun dalam masa tambahan. ia memberikan kim swee option yang baik untuk pertahanan kiri.

ps-tahniah malaysia dan selamat berjaya bertemu syria rabu nanti...

Sunday, November 20, 2011

izzaq faris ramlan

melihat kepada pemain jersi 14 harimau muda.striker Izzaq faris ramlan- tinggi dengan susuk tubuh yang tegap. ia mengundang rasa gerun mana-mana defender asia tenggara.

tapi apakan daya, 'jangan hakimi buku dengan kulitnya'..

izzaq tidak boleh menggelecek dengan baik. defender senang curi bola di kakinya. stop ball atau sentuhan pertama apabila menerima bola tidak sempurna (yang mana sukar untuk menjelmakan peluang shooting). gagal membaca dengan baik silang bola dari asra mahupun mahali. naluri 'pembunuh' tiada.membuatkan aku terjerit-jerit hilang akal depan tv. dia striker dengan 6 peluang : 1 gol..aarrgghhh!!!

dan paling tidak masuk akal, apabila shoulder-to-shoulder, body contact, tekel yang soft, dia jatuh. dan jatuh tanpa free kick. walaupun dengan oponen yang saiznya lebih kecil!!!dem!!

sekali tergolek semalam.masa lawan myammar. korang nampak apa yang aku nampak? dia memakai spender pink.

ong kim swee. sila suruh izzaq faris beli spender baru. warna merah. biar aura tu sampai. semangat tu tinggi. seperti mana gaya coach vietnam kepada pemainnya ketika bertemu dengan indonesia semalam.-oi vietnam! main keras sikit.jangan lembik!!

bagi aku, seandainya izzaq berjaya mengatasi kelemahan-kelemahan dinyatakan di atas..dia boleh jadi ibrahimovic asia tenggara. boleh jadi legend.

ps-semoga menang esok. 1-0.

cun

osman ali baru-baru ni menang pengarah terbaik dalam anugerah skrin 2011.aku pernah tengok cun. ia sebuah filem komedi romantik.bagi aku ia sebuah filem 'ok'. cuma aku terkejut sebab filem ini seolah-olah 'buatan semula' drama lakonan amy mastura dan rashid salleh - toll gate girl. juga arahan osman ali tahun 2001. dan bagi aku toll gate girl lebih 'kick' dari cun. ia naskhah yang lebih jujur. memilih orang biasa sebagai seorang isteri lebih jujur dari memilih orang biasa sebagai suami..

Toll gate girl- heroin. amy mastura jadi orang biasa, hero jadik orang kaya. cun- heroin orang kaya. hero orang biasa. sawah, tangkap ayam, nenek-idea yang sama. sebenarnya, watak remy ishak kena punya lebih kick dan punya lebih alasan untuk maya menyintai dia. suka dan cinta itu tidak sama. sama sekali berbeza.

cun punya soundtrack yang sedap. maya karin sama seperti amy. memang memberi lakonan mantap.ekspresi muka dia boleh hidupkan banyak 'watak'. intonasi dia selamba..paling aku suka, scene maya kenyit mata pada remy semasa minum susu. ia cantik.senyuman maya sangat cun. faezah elai juga memberikan lakonan yang baik sebagai orang asal kampung. cuma banyak sangat nampak peha berbanding maya.

manis-lakonan 'kurang siuman' bagi aku biasa-biasa sahaja walaupun menang anugerah. berlakon menjadi 'kurang siuman' seperti itu tidak mencabar mana. mungkin sebab anthony hopkins menang oskar sebab watak dr hanibal gila dalam silent of the lambs, ramai anggap menjadi gila itu susah untuk dilakonkan. ning dan crews banyak mengada-ngada - mana ada orangs seperti ini, maka ia sebuah citer yang 'tidak jujur'. begitu juga dengan jehan miskin. remy menang tanpa bertanding dalam the best man win.. atok pun macam terlebih latahnya..

'tapi cinta tu pelikkan. dia datang mengejut, dia pergi mengejut' -remy

'mana mungkin klcc dan sawah padi dapat bersama.' -maya

ps-tunggu 'buatan semula' azura oleh aziz m. osman. penceraian dengan vee. kawin sekejap dengan org trg dan kawin lagi buat kali ketiga, sepatutnya skript hebat tentang hati dapat dihasilkan.

Thursday, November 17, 2011

kaset

aku adalah budak hostel masa 1991-1995. ia adalah zaman kaset.masa-masa itu, menjadi penyanyi adalah lebih glemer dan gojes dari menjadi seorang pelakon.mungkin juga lebih kaya dan lebih evergreen. penyanyi boleh buat album. boleh muncul di tv. boleh buat konsert. boleh masuk juara lagu. sebab tulah, zaman itu ramai penyanyi jadik pelakon. ia satu tarikan kuat. walaupun amy search berlakon macam kayu di samping raja ema- still box office!


now, pelakon lebih kaya. penyanyi susah cari makan dengan wujudnya 'download', stesen radio yang terlalu banyak. lagu2 best, free dan senang didengari. komputer ada lagu. blog ada lagu. mengapa mahu membeli? dulu dubbing lagu dari kaset ori atau radio sedikit kualitinya ada lari.


dan pawagam yang banyak kini. stesen tv yang pelbagai untuk diisi slotnya.pelakon sekarang lebih ok dari penyanyi.


jika kita mendengar bola sepak, liga semi-pro pada waktu itu menerusi radio, ia sangat-sangatlah mendebarkan. mendengar itu lebih thrill dari melihat rupanya!! jantung dupdap dupdap, padahal bola berlegar-legar di tengah padang. ha ha ha.kena tipu hidup-hidup dengan intonasi pengulas!


membawa walkman ke hostel adalah satu kesalahan. ia akan dirampas jika dilihat guru atau warden atau pengawas jika ko seorang junior. gals lebih senang dari boys untuk 'menyorok'kan walkman kerana mereka pakai tudung(sekolah aku pompuan wajib bertudung). lelaki kena cari port yang sesuai. supaya boleh nampak 'tanda-tanda bahaya'.


'gooolllll!!!' kelas yang diam semasa prep malam [800-11malam ] akan bergema.haha. diikuti dengan larian-larian kecil kegembiraan. ataupun pergi menganjing kepada pelajar yang asal selangor kalau selangor kalah. asal perak kalau perak kalah. ahaks.


'oii monyet. diamlah nak study ni.' pompuan bengang.


'dummm!!!' tepuk meja.team kena bolos atau team kalah.huhu.


masa itu ada radio muzik. ia adalah sumber utama lagu2 hits yang diminta oleh pendengar. masa tu nak request lagu kena hantar surat rasanya. atau talipon rumah. aku tak pasti. yang pasti senarai lagu akan keluar dulu di dalam surat khabar. jadi boleh la agak bila lagu yang kita nak dubbing tu keluar. lepas lagu isabela lagu nigina.lepas nigina lagu greenday. haa macam tu la.


jadi. get ready la nak tekan butang 'rec' kat walkman. bila lagu setat jer dubbing la.


'arghhhhh!!!!' bila kala dj yang bertugas, bercakap masa lagu tengah di mainkan. atau lagu belum habis. jahanam proses dubbing. ia perlukan dilakukan di lain hari. bukan senang juga mendapat sebuah dubbing yang sempurna. haha.


jika kau anak orang kaya, ko boleh la beli kaset ori. tak payah dubbing2 ni. tapi still tak 'ong' sebab bukan semua lagu dalam kaset sedap. killer song banyak. killer album tak banyak. dan nak senang juga, pi kedai kaset - bagi senarai lagu dan dia tolong dubbingkan. bayar upah cetak rompak. ahaks.


setelah sebuah lagu itu habis dimainkan. kalau nak dengar balik lagu itu maka kena rev(undur). jadi kena guna pen. pusing-pusing kaset tu. kalo tekan 'rev' pun boleh tapi bateri cepat kong la. sangat membazir!!

jenis walkman yang glamer pada time tu ialah aiwa, panasonic,sanyo,dan terbaik sony. masa ni, kawan aku lobo ada dicsman. wah. tapi dics mahal dari kaset.maka, kurang sedap la kan..

**********************************************************
'zakiah. nah kaset.'
'kaset apa?'

'aku dubbing lagu.lagu2 best.untuk kau'
'oh!'

'lagu mr big ada?' zakiah tanya.
'ada'

'lagu zombie ada?'
'ada'

'lagu nigina ada?'
'ada.banyak lagi best-best.side a lagu melayu.side b lagu omputeh'

'wah best la.tq.tq'
[yes!yes!yes!-dalam hati]

ps-aku tidak pernah minta mak belikan walkman. jadi aku tiada pernah ada walkman..duk hostel, arwah mak aku bagi RM30 sebulan. nak kumpul duit beli juga tidak praktikel. tapi ramai kawan ada. dan mereka bagi juga pinjam dengan syarat bateri sendiri. ye. pinjam itu lebih praktikel..ahaks.

Thursday, November 10, 2011

the tourist

the tourist adalah lakonan johny depp dan angelina jolie. jika suka dengan citer italian job, the next three days. maka pasti suka juga dengan citer ni. cuma plot dia sederhana slow. tiada letup-letup. tiada kereta terbang terbalik-terbalik. skrip dia cantek bagi aku.

ia mengisahkan seorang tourist,guru maths, frank tepulo dari amerika yang baru putus cinta melancong ke kota cinta, venice dengan menaiki keretapi. elise, polis cantek telah ditugaskan untuk menjejaki alexander pearce, seorang genius yang telah menghilangkan duit kerajaan dan gangster sebanyak 2 bilion. elise, dalam misi menangkap alexander telah jatuh cinta dengan penjenayah tersebut. cuma mereka tidak boleh berjumpa dengan bebas kerana diburu gengster dan polis.

elise mendapat nota dari alexander untuk menaiki keretapi menuju ke venice. alexander meminta elise untuk mencari seorang lelaki yang boleh 'digunakan' untuk mengabui mata pihak polis supaya polis akan menyangka yang elise akan bersama-sama alexander dalam keretapi tersebut. dan elise memilih frank tepulo. elise juga mengajak tepulo untuk bermalam di bilik hotel yang sama dengannya untuk merealkan situasi. comolot di beranda hotel untuk merealkan lagi 'lakonan'..

dengan tag filem ; when he meet a woman...

dengan menjadikan frank tepulo sebagai 'alexander'. ia menyebabkan frank tepulo dalam bahaya. diburu polis dan gangster. kejar-mengejar. tembak menembak. membahayakan nyawa.

walaupun sekejap jumpa, dalam hati, elise punya suka dengan frank. he's 'something'. dan dia kesian dengan frank dan kesal kerana alexander merancang sebegini jauh - seseorang pasti terbunuh. dia menyelamatkan frank dan menghantar frank ke jeti tepi airport. dia minta frank balik america.

'baliklah america, i love him.still.'
'i wish i see u another life, frank'

frank hanya mampu melihat.

the end of the story, frank tidak ke amerika dan kembali menyelamatkan elise dari gangster. pada elise tindakan frank bukan macho, lebih kepada 'bodoh dan bunuh diri'.alexander pearce,kekasih hati, tidak muncul2. elise kagum dengan tindakan frank dan kali ni elise luahkan 'i luv u, frank'.


cerita ni bermula dengan simpulan yang kemas. di akhir cerita barulah terlerai satu-satu..TAMAT.

frank : alexander tu macam mana orangnya?
elise : he's different from anybody i know..
frank : mmm...different is good..

[kita suka dengan orang mungkin kerana orang itu 'berbeza' kan...]

ps-frank tepulo sebenarnya adalah alexander pearce. dia telah membuat muka surgeri dan memilih muka johny depp.bingo!

elise : dalam banyak-banyak muka, muka ni yang kau pilih?[hahaha]
frank: u dont like?
elise : will do

Tuesday, November 8, 2011

blog not found

ada suatu masa tu. blog aku tak dapat masuk. dia tulis 'blog not found'. terkedu jap. aku rasa ada kesilapan teknik. cuba lagi dan lagi. not found dan not found lagi. hah? gabra.

blog mungkin satu taipan aku yang suka-suka. suatu yang aku khayalkan. suatu yang aku imiginasikan. suatu yang aku rasakan. mungkin juga tulisan yang main-main.hurm.. banyak juga aku mengarut di sini rupanya.

mungkin juga orang kata berblog tiada faedahnya. tapi aku rasa senang dengan 'tiada faedah' ni. sebagaimana perokok senang dengan 'tiada faedahnya'. dan yang lain-lain dengan 'tiada faedah masing-masing'. selagi mana tidak menganggu orang lain sama-samalah kita teruskan 'tiada faedah' kita.ahaks.

bila ia hilang di internet, di mana ia memang sesuatu yang tidak mustahil berlaku, ia ada 'rasa kehilangan'. membuat post bukan suatu yang senang. dah banyak pula tu.bila hilang begitu sahaja. ia rasa sangat tidak okey. marah ada. macam-macam rasa pun ada..

kalo hilang henpon, boleh cari henpon baru. no lama masih boleh dipakai. dan tunggulah si polan dan si polan menghubungi. bila si polan call boleh pula tanya no si anu dan si anu.

blog hilang - entri-entrinya tiada ganti weh. ia harta intelek kata kamus.ewah.

ps-memang silap teknik. blog aku masih boleh dilayari.nampaknya nak kena print-out ni.kemudian binding.kemudian hardcover.sendiri baca. sendiri simpan. blogger syok sendiri. haha.

Monday, November 7, 2011

fauziah gos - iqram dinzly

ahad.B-pop 6 november 2011.muka surat 11.

"sekali lagi susah saya nak tafsirkan apa jenis hubungan kami ini. saya tak berani meluahkan rasa ini kepadanya sebab takut hilang kawan. Saya tak rela kehilangannya kerana tidak dapat menerima itu jika terjadi kepada kami"-iqram dinzly

ashitte! kau kata kau takut nak luahkan. tapi kau bagitau surat kabar ayat seperti di atas. apa ogy gos tak boleh membaca? u got no balls.

aku ada sorang kawan. dia pilot. ogy gos satu masa dulu adalah pramugari,adalah x-gf kawan aku. gaji dia 14k sebulan. punya rupa. punya harta-apartment 2 3 bijik and savings. dan ogy gos tinggalkan dia begitu sahaja. the truth is - iqram, u r not ogy's taste.

u not like her.tell her u love her. kemudian ditinggalkan. meluahkan rasa pada seseorang yang kita suka memang sukar. situasi selepas meluahkan, juga bertambah sukar apabila kita tahu kita 'bertepuk sebelah tangan'. tapi itulah kehidupan.ia sebuah proses..

cliche.

'bunga bukan sekuntum'..

tapi itulah hakikatnya. luahkan dan pergi..kerana yang lain ada menanti...surely.

Sunday, November 6, 2011

gambar tetek

selamat hari raya aidiladha.

aku seorang yang suka baca paper. dari sekolah lagi aku suka baca paper. baca paper 'real' lebih 'feeling' dari baca dari online. memang isi sama tapi rasanya berbeza. seperti tengok bola live dengan tengok bola depan tv. seperti pergi konsert live dengan download tengok kat skrin komputer (alamak. ada konsert 30 tahun SEARCH la pula. hari tu kata dah taknak buat konsert. tipu! fly to jakarta la SEARCH!)

utusan dan berita harian, utusan lebih punya berita. berita harian banyak gambar. utusan banyak isi. cuma utusan, terlalu banyak berita politik. ia senak perut. serabut kepala. itu pasal orang kurang beli dan jualan merundum. Syahdunya orang pergi beli surat khabar 'headlines gile' - metro. -gadis kena rogol beramai-ramai. isteri makan luar. suami saya gay.asid cemburu. headline 'buruk2' seolah tiada yang indah tentang dunia. semua buruk2.

aku baca paper ada tabiat. aku tengok lelaki lain pun, mostly punya tabiat yang sama. baca dari belakang. aku suka baca paper dari belakang ke depan. sukan terutama bolasepaklah paling suka dibaca dulu. kaki nombor ekor pun suka baca dari belakang juga. sekarang, sukan utusan juga banyak. dulu ciput jer.

pertama kalinya semalam aku baca utusan, sisipan-kesihatan. ada gambar tetek. muka surat 5. gambar baby sedang menetek. tetek penuh. puting pun nampak. tiada 'kabur-kabur'. tiada censor2. gambar seperti melayu. rambut hitam dan kulit sawo matang. dunia sudah gila.

ps-oklah. mungkin terlepas pandang sebab orang berkenaan sudah balik raya.

Monday, October 31, 2011

restoran unta baghdad padang pasir

dulu aku dan songo ada sebuah restoran. masakan panas dan tomyam. nama dia restoran unta baghdad padang pasir. okeh bukan citer pasal restoran. nak citer pasal menu. nasi goreng kampung, nasi goreng yang paling aku suka, kalau makan kat kedai tomyam. aku rasa nasi dan kangkung sangatlah serasi.

oleh sebab aku suka makan nasi goreng kampung, maka itulah jenis nasi goreng kedai tomyam pertama yang aku minta tukang masak ajarkan untuk buat. maka aku akan kongsikan ilmu cara-cara buat sepinggan nasi goreng kampung. haha. budget chewan jap.

1.panaskan minyak. masukkan rencah yang dipotong kecil -ayam atau udang atau daging. main-mainkan dalam kuali sehingga hilang nampak mentah.

2.smashkan seulas bawang puteh dengan pisau besar atas kayu pemotong dan campak penyekan tersebut ke dalam kuali. penyekan akan memberi aroma yang lebih berbanding hirisan.

3.masukan kangkung yang dipotong ke dalam kuali. juga cili merah yang dipotong. batang kangkung potong pendek2 dalam 10cm-15cm. jangan potong pjg2. ini bukan kambing mahu makan.ini orang mahu makan. batang kangkung yang pendek lebih sedap dikunyah.

3. masukkan telur yang telah dikacau-garfukan. masukkan sambal belacan. gaul sebati.tak lama.telor itu hendaklah di masukkan sebelum nasi, untuk elakkan nasik goreng lembik dan basah.

4.masukan nasi untuk agak-agak sepinggan. gaul sikit.pastikan nasik itu sudah diramas-ramas. jangan berketul-ketul. ia akan mengganggu proses penggorengan nanti.

5.masukkan aji sikit.gula sikit sangat.kicap sotong (pengganti garam) satu camca lebih sikit.garam lambat untuk hancur, jadi kedai guna kicap sotong. masukan sos tiram sedikit- memberikan ketulan-ketulan nasi itu nampak gemuk dan bersinar. jangan terlebih kicap sotong, sebab ikan bilis sudah sedikit masin.

6.besarkan sedikit api, main sudip anda dalam kuali. menggoreng!

7. sebelum siap, masukkan ikan bilis saiz kecil. masukkan cili akar yg dismash.menggoreng sekali lagi.nak pedas letak laa banyak cili.

8. angkat ke dalam pinggan.

9. untuk hiasan, taburkan sedikit bawang goreng dan hirisan mentimun yang digarfukan kulitnya. juga taburkan sedikit hirisan daup sup. tadaaa.. nasi goreng kampung sama rasa dengan kedai tomyam siap untuk dimakan.

ps- jika anda kalah bola, elokkan bicara tentang makanan. ha ha ha. seorang penyerang trg sumbat gol. seorang keeper trg, punca gol. seorang bekas pemain trg, sumbat gol.huwaaaa!

Thursday, October 20, 2011

tarikh birthday


sedikit masa lagi, pihak kerajaan yang berkaitan, akan membuat satu perubahan pada 'tarikh mati' lesen memandu. oleh kerana terlampau banyak alasan 'dato, tolong jangan saman. saya lupa lesen saya dah mati. tolong lah dato..ala la la latok.jangan saman.'

maka, lesen kita akan mati mengikut besday kita. alasan kukuhnya - kita mesti ingat besday kita, jadi secara automatiknya kita akan ingat lesen memandu kita sudah tamat tempoh. tiada lagi alasan lupa.

kalau..kalau..lain-lain agensi - buat seperti ini. untuk mengingatkan 'tamat tempoh'. harijadi sudah tidak gembira. hu hu hu. datang jer tarikh besday, kepala akan serabut. banyak benda nak kena setel.

agak-agak..

'dato, jangan saman. saya dah lama tak sambut besday. sampai lupa minggu lepas besday saya. lepas ni juga saya pergi pejabat pos.ala la la latok, jangan saman.'

boleh lepas tak?

ps-boleh caya tak ni, beras kita cukup kalau thailand terus banjir. yang mana sekarang beribu-ribu hektar sawah padi telah rosak dan binasa. hari ni minyak masak kembali 'hilang' di kedai-kedai..aiseh!

Friday, October 14, 2011

stadium shah alam, im coming!


takdir tercipta. terengganu akan berjumpa selangor pada separuh akhir piala malaysia. jika diberi pilihan, aku lebih suka jumpa perak. Selangor mempunyai kapten harimau malaya dan bek kental, asra dan amirulhadi zainal. ketiga-tiga pemain ini, boleh memberikan kesan besar dalam sesuatu perlawanan. mereka biasa bermain dengan tekanan tinggi dengan lautan manusia.

selangor juga mempunyai tradisi menang yang panjang. jiwa dan semangatnya lain. sudah tentu juga peminat selangor rindu untuk memenuhi stadium.ia ulangan semifinal piala f.a.

Ia perlawanan 50-50. ia sudah pasti menarik dan mendebarkan.

terima kasih ashaari. 2 gol dia pada separuh masa pertama mematikan 'positif thinking' pemain kelantan. ia satu gol yng cantik. gol pertama, walaupun dia seorang pemain kaki kiri, dapat membuat satu cool finish dengan lambungan kaki kanan setelah melepasi perangkap ofside dengan mendada bola.menjaringkan gol dari sebelah kanan padang. great gol.gol kedua, juga konteatack. juga mendada dahulu dan merembat sambil berlari dengan kaki kiri. super finish and great gol too. terima kasih ashaari.

kelantan, tahniah kerana bermain begitu tekun. masih bersemangat sekalipun ia satu misi mustahil setelah ketinggalan 5-1. dan tidak temper.

gua sudah termimpi-mimpi nak gi stadium shah alam ni. keh.keh.keh.red warior sudah bungkus. sekarang kasi bungkus red giant pula.nasib baik felda kalah. kalau tak ada 3 team dari trg.hahaha. trg kan ada felda.t-team akan bertemu negeri sembilan. pertembungan klasik indera putera dan hairudin omar.

ole.ole.olee.

Monday, October 10, 2011

speechless!

suku akhir pertama, piala malaysia 2011

terengganu 3 vs kelantan 0
sabah 1 vs titing 2

ole.oleee.oOoLllLLLEEee!!!ooOOooLLLllleeeeEEEee!!!!

Sunday, October 9, 2011

incedent proposol

bila tertulis entry 'curang itu satu seni' teringat pula aku citer pelakon simbol seks, demi moore masa muda dalam incedent proposol. filem buatan tahun 1993. Lakonan demi moore, mamat tak glamer dan robert redford.

ia kisah tentang demi dan david, pasangan suami isteri muda, yang berjaya dan bahagia. david seorang arkitek dan demi seorang broker hartanah yang telah berhenti kerja.mereka merancang untuk membina sebuah rumah impian di atas bukit. mereka membeli tanah dan membuat beberapa pelaburan. segalanya nampak sempurna.

tetiba, ekonomi meleset. segala pelaburan mengalami kerugian. upah kerja mengarkitek pun kurang. company dia kerja 'bungkus'.Duit dalam simpanan juga kehabisan. mereka hanya ada beberapa ribu sahaja. timbul satu idea untuk pergi ke las vegas. berjudi!

sambil berjudi dalam casino,mereka berkenalan dengan jutawan setengah abad,john.masih tegap ala-ala dato k. kecantikan demi telah menarik perhatiannya. [ duit yang mereka judikan telah habis.kalah judi].


klimak citer ni adalah scene ini..



demi : ada barang bukan untuk dijual.


john : such as?


demi : u tak boleh beli orang.


john : that's naive demi. i buy people every day


demi : bisness mungkin. but u can't buy people not when real emotion are involve.


john : so u're saying u cant buy luv? that's a bit of a cliche don't u think?


demi : its absolutely true


john : it is? what do you think? [john memandang david].


david : i agree with demi.


john : you do? let's test the cliche.suppose...i were offer u satu juta dollar for one night with ur wife.


david : i'd assume u kidding.


john : lets pretend im not. what u saying?


demi : go tol hell!


bla2 bla2..selepas itu. demi telah mengikuti john ke bilik hotel paling atas dan akhir terbang dengan helicopter ke kapal di tengah lautan.david cuba masuk ke bilik hotel untuk membatalkan 'proposol' tapi terlewat sudaaa...


selepas 'satu malam' itu, perhubungan mereka menjadi suram. tiada lagi gelak ketawa.tiada suka..wujud 'sunyi-sepi'.akhirnya berlaku pergaduhan dan pergaduhan. akhirnya demi pergi kepada john yang telah menunggu.. david hidup tak tentu hala. duit satu juta pun tiada makna.


the end- akhirnya demi kembali semula kepada david. john melepaskan demi walaupun dia juga telah jatuh hati pada demi sebenarnya...


demi : have i ever told you, i love you?


david : no


demi : i do


david : still?


demi : always.


ps-jangan coba curang pada pasangan.curang itu sedap.TAPI curang satu benda yang tidak boleh dicoba. Ia bukan tentang sebuah hati. Ia tentang banyak perkara.Ia akan merubah keseluruhan lanskap kehidupan. its true. percayalah.jangan curang.

Thursday, October 6, 2011

pink color maa..

"pink color maa" kata zizan setelah membonceng bakal hantu dalam filem hantu bonceng.Ia scene pada permulaan cerita. Ia adalah satu dialog lucah. mungkin ramai tak tahu dan ramai tak perasan, tapi lelaki ramai tahu apa maknanya. aku pun tahu, sekali pun aku belum kawin. ngeh ngeh ngeh.

sempena oktober bulan 'kanser'. aku akan mempinkkan bankground blog. tanda sokongan kepada semua pesakit terutamanya mak saudara aku dan kawan aku, yusnieza. semoga terus kekal dalam semangat tanpa putus asa. semoga orang-orang terdekat menjaga mereka dengan penuh kasih sayang.amin.

aku seorang lelaki yang masih belum berani untuk memakai baju kolor pink sekalipun aku rasa lelaki yang memakainya cukup seksi. ini bukan statemen gay! pasukan bolasepak juventus pernah pakai pink. kumpulan maharaja lawak, jambu juga pakai pink. tapi tak nampak seksi. nampak jambu.ahaks.

dan seorang perempuan yang memakai baju pink tidaklah aku kategorikan sebagai seksi. pada mata aku, seksi seorang perempuan tidak terletak pada baju pink yang dia pakai. tidak seperti lelaki yang pakai pink.

kawan aku yang pernah ke tanah arab. mengatakan perempuan di sana cukup seksi. baju memang tutup. rambut memang tutup..tapi mata-mata perempuan-perempuan arab di sana, mengganggu tidur.sangat seksi katanya.dan ya, seksi itu subjektif.

ps- loghat trg kolor pink itu dipanggil kolor samo.

Tuesday, October 4, 2011

curang itu satu seni

telah aku dengar
politik itu satu seni
seni yang serba mungkin

telah aku dengar
bolasepak itu satu seni
seni yang menghiburkan
ye. bagi lelaki tentunya.

telah aku dengar
art of war
bunuh-bunuh itu
juga satu seni

*diam*

hari ini
aku dengar satu lagi
curang itu satu seni
wooOOoo.

erm.
seni itu tipu daya.
boleh?
hahaha.

kenal tapi tak chenta

stament nabil. sang pengantin baru..

saya sudah mengenali nazirah sejak 6 tahun lalu
ketika saya masih bekerja sebagai seorang despatch
dia merupakan adik ipar kepada rakan saya

kerap kali juga kami berjumpa
tapi tidak bercinta
dia tidak suka saya pada masa itu
kami mulai serius pun enam bulan lalu

link penuh

wenger must go

setelah tewas dengan hotspur 1-2.hari ini wenger mengaku 'kejuaraan liga sudah terlepas'. adalah malang liga baru bermula, mimpi sudah menjadi ngeri.

dalam kehidupan, ada naik turun. ada pasang surut. wenger tidak terkecuali. sekalipun pegang tampuk pengurus begitu lama dan paling berjaya dalam sejarah arsenal, masanya telah tiba. masa untuk mengucapkan bon voyage..

datang ke kelab tanpa reputasi gah daripada liga jepun,wenger membina skuad mantap dan berjaya memenangi liga di bawah henry dan co..menggilap henry dari seorang winger kurang dikenali kepada salah seorang antara penyerang prolifik di dunia bola sepak moden. tidak boleh dinafikan juga, menarik dan kuatnya skuad piala dunia perancis adalah kerana skuad wenger menjadi asas kuat kepada skuad kebangsaan. zidane jangan citer la.

juga pernah memenangi liga dengan rekod tanpa kalah. dengan permainan menyerang yang sangat menghiburkan.

kesalahan dia bukanlah permulaan buruk dalam liga pada musim ini. tapi bagaimana skuad sang juara boleh menjadi terlalu lama untuk kembali menjadi juara. ia kerana bintang yang pergi tiada ganti. dia keras kepala. dia degil kepala batu.

letak jawatan bukan satu tanda 'dunia sudah berakhir' buatnya. Ia permulaan kepada satu lagi kejayaan di masa lain.di kelab lain. wenger must go.

bolasepak - satu seni yang serba mungkin. heh!

ps-terengganu akan melawan kelantan pada suku akhir pertama hujung minggu. perlawanan final impian tentulah terengganu vs perak. ia nostalgia. prospek lain terengganu vs t-team!

Monday, October 3, 2011

dejavu aku masih dara

masa pergi umah kawan aku, zainal askar payung terjun yang bersara muda, layan Thor dan Faster...layan dvd hujung minggu. dah abis movies pasang tv3. arghh! boring pula.umah astro takde..ternampak dvd 'aku masih dara'. wooOOoo. layan jerlah citer yang 'trailer bodoh' kat tv ni..

tit!play.

kisah 3 orang kawan.yana, farah asyikin dan diana amir. sosial habis. arak, dadah dan selalu clubbing. diana amir sudah tiada dara. yang ada dara cuma farah dan yana.

satu hari, asraff muslim datang rumah yana. sepupu dia. datang ada hal dan terpaksa bermaustautin beberapa lama.asraff seorang yang 'tebal' iman. berlatarkan pendidikan agama yang cukup.

diana amir dari keluarga yang tak berapa senang. Ayah dia hanya seorang 'jaga'. mak mengambil upah menjahit di rumah. Farah dari keluarga kahwin campur dan kaya raya. tapi tiada didikan agama.Yana keluarga kaya juga, ada didikan agama tapi 'terbabas'..

ke mana sahaja yana,diana dan farah pergi asraf diminta ikut sekali oleh bapa saudaranya, parents yana. 'tolong tengok-tengokkan'. parents yana dah tak tahu nak buat apa. diharap dengan adanya asraf dapat mengontrol sedikit anak mereka.

farah adalah paling jahil. tiada didikan agama sejak kecil.namun dalam hati ada banyak 'persoalan' tentang Tuhan. Sementelah keluar sekali dengan asraf, banyak soalan yang dijawap baik oleh asraf. Ia 'menarik' farah untuk lebih tahu. dan akhirnya dia mahu bertaubat..asraf menjadi tempat rujukan pada soal-jawap agama. dia juga mengajar farah solat dan mengaji. dan akhirnya farah mengenakan tudung.

toing!toing!toing! 'lawa dia ni' ---> aku teka dalam hati asraf.

satu hari, asraf mahu balik ke kampungnya. cameron highland. mak si asraf yang mengetahui serba sedikit, menjemput farah datang sekali. sesekali berehat dari kota besar dan makan angin katanya..

setibanya dikampung mak dan bapa asraf cukup menyenangi farah. ada sopan. ada adap. ada rupa.dan ada 'sejarah' yang boleh diampunkan.selalu juga dikenen-kenen anaknya itu dengan si farah.'tak kenal maka tak cinta'.. akhirnya kedua-dua meluahkan isi hati. suka sama suka..

di kuala lumpur..yana dan diana terus berpesta. dan akhirnya yana ditiduri semasa khayal. sampai satu tempoh masa, yana risau kerana tidak datang bulan. puas dia berfikir akhirnya, dia mengajak diana untuk cari asraf. untuk menjadi pak sanggup. kenapa tidak? dua-dua keluarga sudah kenal. dan hensem juga. dan yakin asraf yang baik itu boleh terima dia. boleh kaw tim fikirnya..

sampai di cameron. dia cerita kepada farah. dia minta farah mengalah demi seorang kawan dan maruah dirinya. Farah walaupun berat hati kembali ke kuala lumpur..asraf pada mulanya memang tidak mahu tapi kata-kata yana tidak mampu dia dustakan...mereka merancang perkahwinan segera.

tiba-tiba pagi esoknya, yana datang bulan. dia gembira dan terus kansel untuk berkahwin dengan asraf walaupun dibantah keras oleh diana. bagi diana, yana 'busuk' sebab dah lah rampas 'pakwe' farah. rancang kawin. tetiba mahu kansel pula bila datang bulan.ada akai ka takdak akai ni...

farid sangap seorang pengedar dadah, 'memburu' diana kerana diana membawa lari stok dadahnya. farid sangap datang ke rumah asraf melalui farah. farah terpaksa kerana telah diugut oleh farid sangap. tiba di rumah asraf, dalam keadaan kelam kabut farid menyerang dengan pisau ke arah diana dan asraf cuba melerai dan tertusuk perut asraf..

the end. asraf selamat walaupun kena tikam. farah kawin dengan asraf. diana insaf dan bertaubat. yana? masih belum dapat hidayah dan terus dalam sorga dunia..cerita storyline dia simple dan dialog-dialog diana amir sentap macam mohon kilat! walaupun jalan cerita simple tapi ia satu cerita yang aku gagal nak agak scene2 berikutnya...

dejavu ? dunia realiti kini ,farah asyikin dan diana amir kini telah mengenakan tudung. tidak lagi mahu berlakon tanpa tudung. semoga niat dan perubahan kekal sampai bila-bila. amin.

Friday, September 30, 2011

kl gangster

masa aku menjejak kaki ke kolumpo aku shock-culture juga sebenarnya. Biasanya di trg sangat ramai melayu. cina tu sikit je.super minoriti. cina di trg cakap dialek trg. kadang-kadang orang melayu luar trg pun tak faham apa yang orang cina cakap. mereka 'di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung'. walau kaya dan mampu sangat-sangat, mereka tidak menunjuk kekayaan mereka, kereta biasa-biasa.bungalow biasa-biasa. mereka low-profile..

bila sampai KL. cina ramai. kedai runcit - jual ikan - jual sayur - jual telor - jual surat kabar - stesen minyak ramai cina yang peniaganya. tokeh mall jangan ceritalah.kereta mewah. rumah istana. sangat berbeza dengan trg. aku duduk di serdang. mahu cari kedai runcit melayu sangat susah. ada satu, di tepi restoran mamak azwat.dalam taman perumahan pun ada satu. jika tiada halal haram dalam makanan, tiadalah atau sedikitlah warung melayu di serdang tu aku rasa..

waima, kalau pergi jpj atau ssm untuk mendaftar niaga, ramai ulat-ulat cina yang mengambil upah mengisi borang, sekali pun cakap pelat melayu. gile! memang aku shock!

****

okeh tamat 'bunga'.cerita dari kawan aku,pezo..

dia keje bank. bahagian pinjaman kenderaan. satu hari, ada satu cina, taiko datang. taiko ni memang pakai kereta tak bayar pinjaman. memang black-listed dan surat tarik telah lama keluar.bertahun-tahun dah. sepanjang dia pakai memang tiada orang berani tarik kereta dia. Ada orang baru kerja yang tak tahu dan telah tarik kereta dia.

Dia cari pegawai yang inchange dan mahu tahu siapa yang tarik kereta dia. Dia memang panas. tak siapa berani tarik tetiba kena tarik. pegawai minta dia sabar. calm down. dan bagitau memang pihak bank tak boleh nak bagitahu siapa yang tarik. polisi begitu. rahsia.

"tak pe. esok wa datang balik" taiko tu cakap.

esoknya dia datang balik. mahu jumpa pegawai semalam. dia tetap mahu tahu siapa tarik kereta dia. pegawai tu dah goyang dah. alamak! taiko semalam datang lagi. Dia pun sama macam semalam la.cakap elok-elok dengan cina tu. tak boleh bagitau.

taiko tu letak pistol atas meja. glup! dia bertenang walaupun cuak. dan cakap rahsia. tak boleh bagitahu. kereta pun dah masuk storage dah. dia cuma boleh bagitahu stor mana je yang 'simpan' kereta tu.

"takpe. lain kali wa datang lagi maa"

taiko tu pergi stor tu dan tengok kereta dia. dia pergi sound bahagian storage.letak bawah bumbung. jangan lelong kereta dia. tak kiralah sampai bila pun. kereta tu taiko tu dah bikin habis dah. tu yang dia sayang sangat tu. kihkih.

[ kereta yang ditarik akan disimpan oleh pihak ketiga dan akan dilelong mereka setelah 3 bulan jika tidak dituntut oleh pemilik. selain kena membayar tunggakan penuh, pemilik juga dikehendaki membayar penalti upah tarik dan upah simpan secara harian. Barulah pemilik kereta boleh mengambil kembali kereta]

[jika pemilik membiarkan keretanya dilelong. dengan harga bawah pasaran tentunya. maka baki pinjaman tetap pemilik lama kena bayar. jika tidak, nama blacklist dan tak boleh buat loan bank dikemudian hari. kalau lebih 30k, tindakan muflis boleh dikenakan.]

****

7 bulan berlalu.

"boss. ada kereta merz 300k bayar muka jer. bulan-bulan satu sen pun tak bayar. dah masuk 7 bulan."
"dah hantar orang cek belum?"
"alamat palsu. ic pun palsu lah boss.call tak dapat. ni kes tipu ni boss.kereta tak tahu kat mana."
"okey. awak boleh pergi"

keesokannya. taiko cina tu datang. jumpa pegawai tu. terkejut juga dia. 'aduh apek ni lagi'. taiko tu cakap dia ada info tentang kereta yang tak bayar. kereta merz 300k tu lah! Dia cakap dia mahu 100 ribu. upah bagitahu mana kereta.

"lu mahu rugi 100 ka, rugi 300. lu pikir maa.."
"okey. nanti saya bagitahu pihak atas dulu."

pegawai buat meeting dengan orang atas dan maklum dengan hq. woha ! pihak bank bayar taiko tu 100k dan taiko tu setelkan untuk keluarkan kereta dia dan ada banyak lebih lagi. tamat kl gangster.

betul ke citer kawan aku ni? aku pun tak tahu..tapi logiknya ada..

ps-kl gangster 2 ada rosyam nor.harap rosyam berlakon stail lain.jangan sama macam castelo. kalau sama memang fail la. he he he. melayu gangster tak buat duit..gangster ala-ala kampung dusun.

Wednesday, September 28, 2011

henry's crime




first tgk movie kenu reeves tahun 1996 kot..'walk in the clouds'. dengan lobo, d.o dan dr.keyo..apa ke hal kawan aku pi pinjam video tape, citer romantis-jiwang-bungabunga? masa tu nak tgk van damme ker. stallone ke.jet li ke..tapi ia sebuah citer cinta yang best juga ekceli..sebab skript kuat dan storyline ok..antara qoute yang best..


"clothes are like family. you have to live in them for awhile, before you have the perfect fit"


last tgk kenu - henry's crime. ia kisah seorang penjaga tol, henry. seorang yang nerd, boring dan 'slow'..satu hari didatangi 3 orang kawan, semasa dia dan awek dia sedang makan di rumah..mengajak untuk menonton baseball game.dia menurut. tanpa dia sedar, kawan dia tu ajak dia pergi merompak bank sebenarnya.Apabila sampai depan bank, dia disuruh tunggu dalam kereta. 'jangan matikan enjin kereta, nanti kami datang'. dia telah konpius, melihat kawan dia memakai topeng dan syak itu kereta curi tapi nerd dan slow- dia tak buat apa-apa. hanya melihat kawan2 dia masuk bank. tak lama, siren bank berbunyi..kawan2 dia lari lintang pukang keluar bank.lesap..


seorang polis bank, yang kebetulan keluar dari bank itu membeli coffee.menghampiri kereta."jangan bergerak, anda telah dikepung. sila angkat tangan!". dia telah ditangkap polis. di soal siasat dan telah dijatuhi hukuman 3 tahun penjara. bersubahat dalam cubaan merompak bank. dan tidak menamakan nama kawan2 serompakan walau ditawarkan pengurangan hukuman.


Di dalam penjara...


dia berkongsi sel dengan seorang tua,max. orang tua yang suka bercakap.bercakap tentang apa sahaja.max-seorang yang mengajar henry tentang hidup sebenarnya. henry seorang yang tidak suka bercakap. tanya satu jawap satu.tanya dua jawap dua.tanya banyak2 tiada jawapan.hahaha! tapi jujur dan lurus dalam percakapan.


'apa jenayah kau?' max
'cobaan merompak' henry.


'tapi aku tak buat' henry.

'haha. mana ada orang berak mengaku tu tahi dia' max.


'apa impian hidup kau?' max.

'entah. tak ada' henry.

'haha..apa punya bangang kehidupan kau ni. mimpi pun takde' max.

'hidup kena ada mimpi. baru ada matlamat' max.


setelah 3 tahun. henry keluar penjara. dia pergi ke bank yang dia dituduh merompak dulu.

semasa dia kencing di dalam tandas restauran di depan bank. dia ternampak sesuatu. ada artikel lama yang diframe pada dinding tandas. 'ada terowong bawah tanah dari teater ke bank'. teater itu bersebelahan dengan bank. wOOoo! tiba-tiba dia ada impian. mahu rompak betul-betul bank yang dia 'tidak rompak' dulunya..


dia melawat max. cerita tentang plan nak rompak bank. dia minta max menjawap dengan baik bila tiba sesi soal-jawap untuk lepas dari penjara dengan pengawasan parol -sesuatu yang max tidak buat dulu. Bercakap merapu semasa sessi dan terus terpenjara...


'ko datang penjara nak tanya aku pasal rompak bank?" max.

'ye' henry.
'nak rompak bank yang ko kena penjara dulu?" max.
'ye' henry.

'i love u kid..hahaha' max rasa henry memang bodoh. tapi max menjalani sesi pelepasan dengan parol dengan baik dan dia keluar penjara. dia rasa memang stupid tapi dia pun seronok dengan henry sebenarnya.

'kau datang pick-up aku keluar penjara?"
"ye"
'mana kereta?'
"takde. dah jual"
"ko pick-up aku jalan kaki?"
mengangguk.
"ni bukan pick-up orang la bodoh!"
'bus stop depan tu je" henry.
berpaling ke penjara.
"oooooOOooiiIii penjara! bukak balikk! aku nak masuk!!"
hahahaha.


sambil-sambil merancang untuk merompak bank, dia berkenalan dengan vera farmiga(sebelum ni tengok lakonan dia dalam source code). aku suka tengok vera dalam movie ni. karektor dia sebagai seorang pemain teater sangat kuat. lakonan dalam lakonan dia sangat menjadi. dan tentulah henry jatuh cinta dengan vera..vera sangat natural ekspresinya. aku pun rasa jatuh cinta sikit dengan vera walau dia bukan muda bergetah..

the end of the story-rompakan berjaya! cerita ni jalan cerita sangat simple. tapi karektor kenu. max. vera. sangat berkesan.sangat memorable.sangat kuat. skrip-skrip sekeliling henry dalam citer ni sangat menghiburkan dan 'meriah' walaupun watak henry seolah tiada perasaan dan mendatar..ia membuatkan kita tersenyum ketawa.

"lucu kerja tol kan...dia saksi orang ke mana-mana destinasi. tapi dia sendiri tidak ke mana-mana" vera.

Wednesday, September 21, 2011

masa aku kecil part 4

masa aku darjah 4 gitu, aku ada buddies, dua orang. sorang anak pengetua mrsm KT.mak dia pengetua.. sorang aku tak ingat pula bapak dia kerja apa. dua-dua nama ariff. dua-dua gatal. dua-dua ada aweks.ha ha ha.

masalahnya. aku adalah tempat untuk mereka minta tolong.

"ko tolong aku bleh?" arif satu
"tolong apa?"
"tolong simpan surat aku bleh? nanti mak aku jumpa susah"
"hah?!"
"alaa tolong la. nanti petang main bola kat padang MRSM nak?"

[padang MRSMKT tersangatlah cantik padangnya. tak macam padang sekolah aku, botak dan macam gurun. rumput tak penuh. sebagai bola lover, padang MRSM yang terjaga rapi. rumput trim. menghijau.tersangatlah nikmat untuk bermain bola.]

" nak.nak."
"ko pun simpan aku punya" arif dua.
"ehh. taknak lah"
"aku ada bola baru.semalam bapak aku beli.cap tango celup"

dua-dua surat. dari dua-dua awek.nora dan julaili. aku simpan dalam beg. arif kata tak perlu takut kantoi dengan mak aku. bukan aku punya.takut apa. yelah.yelah. dalam berkeping2 surat tu.antara pantun penutup surat...

pecah kaca pecah gelas
lepas baca harap balas

pen merah pen biru
jangan marah i love u

hahaha.terbaca.

satu masa.

"mie, ni surat2 apa ni? gatal nak bersunat ker?"
"errr...bukan mie punya. arif punya.dia suruh simpan"
"eh ko ni...pi buang surat2 ni.belajar bla2..bla.bla..bla..malas..bla..bla..sunat dua kali..bla..bla.."

satu masa yang lain.di rumah bapa saudara.

"mie..ada girlfriend ye kat sekolah?"
"ko nak jadi P ramli ke"?

apa ni?mama bagitahu ker?bengang ada.malu ada.

satu masa yang lain. di rumah bapa saudara lain.

"mie..belajar dulu. jangan ada makwe."
"pakcik dulu umur 30 baru bercinta"
"tak baik tulis-tulis surat time kecil2 gini"

ya ampun!mama!!!!!!

-theloveletter's saver-

masa aku kecil part 3 (jamban)





dalam banyak-banyak jamban yang aku jumpa, jamban rumah nenek aku sebelah bapaklah yang paling rare. rumah kampung pada masa itu, belum ada bekalan air paip. cuma letrik dah ada. kg. paloh hinai. betol2 depan sungai pahang. belakang rumah pun ada mini sungai..


aku memang suka balik kampung nenek(bahasa untuk ayah's mom) sebab boleh mandi sungai..best woo mandi sungai. boleh tengok orang berenang gaya bebas. kuak kupu-kupu. gaya anjing. gaya-gaya akrobatik masa terjun sungai. err aku tak pandai berenang. takat menyelam bolehlah. berenang pakai pelambung tayar lori.memang terasa jahil tak tahu berenang walau kg bapak depan sungai..hahaha..


jamban rare..jamban ni dibuat dari 5 atau 6 batang kayu balak yang besar-besar. orang kg amik balak masa balak dihanyutkan dari hulu ke hilir (tempat terletaknya sawmill).diorang susun macam rakit.pakukan.ikatkan kuat-kuat..ia terapung-apung di dalam sungai.


di atas balak2 tu ada tempat untuk membasuh kain. tempat untuk mandi dari atas pakai gayung,tak terjun sungai. dan semestinya ada tempat untuk berak. okeh, bila time aku berak, bila tahi jatuh ke dalam sungai, tetiba pula ada ikan makan tahi aku.perghh.. sejak kecik memang aku tak makan ikan sungai. hahaha.


tapi..berak sambil dengar bunyi air..bunyi daun. bunyi angin..bunyi alam memang redup hati..bila dah habis, pakai tangan atau gayung la cebuk air yang mengalir tu..


skrg kg dah ada air paip. skrg nenek pun dah takde..dah tak balik kg lagi..gambar iksan gugel.


















masa aku kecil part 2 (sanita part 2)

mama aku seorang cikgu. kadang dia balik lambat dari sekolah. ada meetinglah. itulah.inilah. macam-macam. aku sekolah lain.mama sekolah lain. tak sama sekolah. tak rock tahu, kalau sama sekolah dengan mak!

aku dan adiks dah sampai rumah.kring! kring! tepon rumah menjerit.

"hello"
"mie..tolong beli sanita jap kedai pakmat.mama lambat sikit..kalo nak belilah roti sekali.."
"duit takde"
"bagitau pakmat nanti petang bayar"
"alaa..mama beli sendiri laa.."

tuuuttttt...mama dah letak tepon.hampehs. terpaksa la pergi jugak.kayuh beskal.sampai kedai..masuk kedai.tengok rak sanita. tengok kaunter cashier..alamak! anak pakmat pulak jaga.aku garu kepala. balik je lah. malu ni..pusing balik, melangkah keluar..

"kerinting! ni barang kau. mak ko tepon tadi. dia tambah barang"

huh! berani kau panggil aku kerinting.aku tuju cashier. ambil beg plastik yg dia hulur..melangkah nak keluar aku berpaling tengok anak pakmat kiyut..dia gelak2 kecil.

"oi! apa kau ketawa tu? kau nak pakai sanita?"
"bapaaakkkkkkk!!!"

kelam kabut aku lari..terus aku wilie beskal laju2 balik rumah.haha! bodo punya anak pakmat..

Tuesday, September 20, 2011

masa aku kecil part 2 (sanita)

aku kecil zaman 80an. zaman item yang dijual di kedai2 runcit hanya ada satu jenama. seperti ridsect.fumakilla.sardin cap ayam.chikedis.dan paling memori sanita.

dan bila mana, lahir sebagai anak lelaki paling tua.tiada abang. dan sudah pandai mengayuh beskal. maka adalah menjadi tugas hakiki membeli barang di kedai. dan membeli sanita spesifiknya.

masa time budak2. bila mak suruh beli, kita main belilah.tiada rasa apa-apa..

"mie..pegi beli sanita sekotak"
"mama..duit lebih 20 sen nak beli suguz boleh?"
"ha boleh"

sampai kedai..

"pakmat.. sanita satu! yang warna kuning.bunga-bunga" tangan seluk tabung suguz.
"okey siap.macam la sanita ada warna pink"

masa firsttime beli. mama panggil masuk masterbedroom, tunjuk contoh kotak sanita. aku angguk paham.ia sama macam kotak cornflakes saiz besar.masa tu cornflakes saiz kecik belum keluar.

setelah sekian lama membeli sanita. aku naik hairan. apa sebenarnya sanita ni? pulak tu ia hanya ada dalam bilik mama. tak ada di dapur. tak ada di ruang tamu. rasa ingin tahu timbul.kalau goncang kotak tu macam bunyi cornflakes pun ada..nak tanya direct macam tak sesuai.benda tu macam ada rahsia kecil..

satu waktu..masuk bilik air mama dalam masterbedroom, ternampak sesuatu dalam plastik. ish.apa tu? sanita la ni. ish kenapa ada darah? ish bau hanyir. mama sakit ker? ini pakai kat mana? berpikir seperti menyelesaikan jigsaw puzel. macam pampers baby la..

satu waktu bila dah besar sikit.dan aku telah paham sikit2 apa itu sebenarnya sanita.

"mie, beli sanita sekotak".err.malu dah menguasai. tapi siapa lagi yang nak pergi beli kalau bukan aku.terpaksa la pergi beli.

sampai kedai..masuk kedai..

terus pergi rak sanita.nak amik tetiba terpandang kaunter cashier. anak perempuan kiyut pak mat pula yang jaga. adui. macam mana ni? nak ambik ker tak? malu ni..pergi tempat aiskrim, amik aiskrim jeruk betik.seposen sebatang.

"ni jer? duit kecik takde?".awek tu muka berkerut dahi.
"takde.ha ah. ni aje". tak beli apa-apa kang malu pulak.dah masuk dalam kedai.huhu.

kayuh beskal laju2. terpaksa pergi kedai jauh. beli kat kedai sana.malu punya pasal.

kini jenama dah bermacam2. iklan pun macam2.tapi dulu, ada sekali awek aku suruh beli. time tu emegency.still masih malu.yang mana satu ada wing ni? saiz mana satu?cashier pompuan jaga. line pulak panjang. Arggghhh rasa nak pakai topeng jer.

the one and only...

masa aku kecil...

masa aku kecil aku suka..

1.makan mata ikan.
aku suka kemam mata ikan goreng macam gula-gula sampai satu masa ada orang kata makan mata ikan nanti otak bebal. terus tinggal tabiat tu walaupun air liur kecur..

2.makan roti keping dengan susu cap junjung.
suka juga makan roti dengan kaya.dengan sardin.dengan kacang pusing-pusing dengan jem anggur.dengan planta campur gula.dengan dorina kosong atau keju kosong.tapi roti keping-keping dengan susu sangat mengasyikkan.

3.makan jemput2 bilis campur bawang dengan susu cap junjung.
suka juga dengan sos. tapi dengan susu lagi mengasyikkan.

4.makan telor masin bahagian warna puteh.
memang masin sikit tapi memang suka yang puteh. sama macam telor rebus biasa. suka puteh juga. tapi bila dah besar tukar pula. suka yang kuning telor dengan kicap lagi sedap.. kalau masa duk hostel. makan telor kuning dewan makan byk-byk, nanti boleh main kentut kepal.mula-mula kentut.segera amik kentut tu dengan kempalan tangan. genggam erat-erat.cari muka mangsa.lepaskan slow2 depan hidung.dan larii! sebelum kena sepak...tak pun masa orang tengah berkumpul sembang ramai-ramai, ko lepaskan kentut slow-slow-slow tanpa bunyi...tinggal ko sorang-sorang.yg lain dah lari bedesup...haha.

5.makan telor penyu bahagian warna oren.
ni lain pula. suka yang bahagian oren.bila besar dah tak makan telor penyu. susah mahu dapat.

6.makan ekor ikan goreng.
kalo arwah mak hidang ikan goreng, memang habis lah semua ekor ikan aku sebat dulu. tapi yang tak bestnya adik aku pun follow nak makan ekor ikan goreng juga. last-last, arwah ma aku potong ekor sebelum goreng. hu hu hu.

7.makan peha ayam.
aku rasa hampir semua budak-budak suka ayam goreng bahagian paha.heran! mungkin macam aiskrim. mungkin pengaruh iklan minyak masak atau iklan KFC(masa kecil, KFC belum ada di TRG).kulit ayam yang ranggup memang best waktu itu.bila dah besar bahagian dada ayam la best. kulit dah rasa geli-geli sikit nak makan..


8.tak suka soya bean.
aku rasa macam nak muntah. tak boleh blah. tapi masa duk hostel sekolah, ada satu peti yoes yang selfservis pakai syiling tu, yoes soya memang cepat habis.2nd teh bunga.. ramai orang beli.jadik masa 'mintak air sikit', pau kawan atau budak junior, lama-lama jatuh cinta terus dengan soya.


9.tak suka rebina.masam. rebina jenama yang tenggelam juga sekejap, selepas di awal kemunculan 80an. bila besar minum rebina rasa syok pula.

10.sardin cap ayam.terutama kalau nasik tu panas sikit dan lembik sikit. sampai sekarang masih begitu. ia begitu asyik.memang stim.


kesimpulannya. citarasa kita akan berubah sesuai dengan peredaran masa. setelah melalui pelbagai fasa hidup.setelah merasai banyak rasa-rasa.


namun, takdirnya tetap tidak semua rasa itu berubah. ada rasa, sampai bila-bila pun kita suka. yang paling kita suka. sampai bila-bila!

Friday, September 16, 2011

kenapa perempuan melayu suka jadi artis?

kalo dulu drama-drama atau program nyanyian hanya mengisi slot untuk rtm dan tv3 je.Sejak ada astro milik ananda krishnan, artis-penyanyi atau pelakon tumbuh bagai kulat selepas hujan.terlampau ramai hinggakan kita tak kenal pun si polan tersebut. ni belum termasuk tv9.tv hijrah.ntv7.8tv.kenapa ramai nak jadi artis atau selebriti ni?meh tengok contoh.

1.Azrinaz Mazhar Hakim


Bekas seleberiti tv3 ini aku letak no 1 sebab berjaya kawin dengan Sultan Hasanal Bolkiah. Sultan brunai merupakan orang terkaya di muka bumi pada tahun 96 dengan harta terkumpul 40 bilion USD. Baginda juga merupakan kesultanan Melayu tunggal yang masih berkuasa penuh. kini telah bercerai dan punya 2 anak dengan baginda sultan.isteri kedua?


2.norjuma
norjuma menjadi pilihan adik najib setelah oratan dia pada normala samsudin telah ditolak Tun Rahah Mohd Noah.Ibu najib yang bermenantukan janda rosmah tidak mahu pisang berbuah dua kali. norjuma walaupun baru bersinar di TV3, terima pinangan nazir, pemilik cimb yang naik mencanak-canak kekayaannya kini.Isteri pertama.


3.zizi ezzete


Semua orang tahu, ahli politik terutamanya umno memang buat duit.ahli parlimen kinabatangan, bung mokhtar radin yang 'sangat bising' dalam parlimen memilih zizi ezzete yang bergetah.kini memiliki syarikat BZ 2121 dan akan mengeluarkan filem sedikit masa lagi dengan adiknya sam.


4.lisa surihani


sedang dalam bercinta dengan duda erra fazira, yusri. KRU studio bernilai jutaan ringgit di cyberjaya. KRU sangat berjaya kerana mereka pandai berniaga. setelah tahu muzik kurang buat untung, mereka buat filem pula selepas video2 klip yang mereka buat sangat bagus dan mendapat pujian ramai.

5.siti norhaliza
Kawin dengan korporat dato K. oleh kerana siti sangat dijaga oleh abangnya ayie membuatkan siti sukar untuk bercinta dan didekati oleh lelaki.yusri pernah dikatakan mahu keluar dating dengan siti, tapi siti suruh mintak izin dengan ayie.ha ha ha. terus tak jadi dating.

dato K sebenarnya pernah membawa siti balik ke rumahnya.masa tu tengku zawiyah melayan siti seperti adik. sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula dato K. aku rasa Dato K adalah lelaki yang paling rapat dengan siti sebelum siti kawin. siti kata dia sangat tocing dengan keromantikan dato K yang menelefon dia dari pesawat di atas udara. tak pernah orang buat macam tu katanya. ha ha ha.nilai romantik siti.

dato k rapat dengan siti untuk perancangan perniagaan. simply siti salah satu bukti.siti tahu walaupun dia kaya tapi kekayaan dato K adalah kaya.misai pun hensem.harijadi pertama selepas kawin bagi merz 800ribu. harijadi kedua bagi jam richard miller 200ribu. harijadi ketiga bagi beg tangan LV 40ribu. siti mendapat apa yang semua dia nak tapi tanpa kemaafan tenku zawiyah, siti tidak akan beranak.

6.normala shamsudin
kawin dengan menteri hal ehwal perdana menteri, azmi khalid, sudah bercinta ketika masih punya isteri dan berkawin setelah isteri meninggal kerana sakit. normala, seleberiti TV3 dengan jolokan wanita melayu terakhir sebelum itu bercinta dengan nazir razak.

7.raja azura
kawin dengan anak bekas menteri besar kedah.adzmin tan sri osman.kini telah bercerai kerana dikatakan suami suka wanita lain.

8.erra fazira
ini primadona cinta.bertunang dengan awie yang masa tu meletop2 dengan filem skops. setelah putus tunang kawin dengan yusri KRU.telah bercerai dengan yusri dan kapel dengan hans isac hinggakan bersama-sama cuti di sipadan. hans bengang dengan erra kerana dia telah nampak lelaki lain berada di rumah erra semasa dia datang pada waktu malam. kini erra telah kawin dengan tengku emran, pemilik sinar fm. playgurl terhebat.

9.mas anizan
walaupun baru belakon sikit drama. terus terima pinangan Arwah Dato Ali Bapoo.bercerai mati.

10.nora danish
awek kelahiran terengganu ini memilih jejai playboy.anak bekas menteri besar ramli ngah talib. memiliki helicopter sendiri. cerai kerana fasha sanda.

11.zila jalil
dia ini pun kawin masa nama tengah top. masa tu pegang title simbol seks nusantara. memang power. ha ha..kini masih aktif menghasilkan drama dengan co dia, pena creative.
kawin dengan arwah megat junit megat ayob, menteri perdagangan dan hal ehwal pengguna.bercerai mati dan bertudung dan masih menawan kini.

12.julia banos,26
kawin dengan jutawan kereta, moktar ahmad.pemilik mutiara motors. memegang rekod hantaran kawin paling tinggi artis kawin. rm 77,888.77. bersara terus dari dunia hiburan.

13.tiara jaqelin
janda arwah hani mokhsin kawin dengan dato seri effendi nawawi.menteri jabatan perdana menteri. setelah kawin dengan menteri dapat buat filem puteri gunung ledang dengan dana 16 juta RM.

ps-huh.ramai lagi la. tu sebab ramai pompuan nak jadi artis.glamer.fames. boleh kawin sultan.boleh kawin menteri. tambahan pula ahli politik malaysia cenderung untuk kawin dengan artis. Jika kawin dengan menteri duduk diam-diam takpe. kita tunggu fasha kawin dengan sapa.neelofa?

tv3 adalah paling berjaya menghasilkan bini-bini untuk golongan korporat dan bangsawan dalam negara ini. KRU berjaya hasilkan aweks-aweks bergetah saham nak naik.oh malaysia..

Thursday, September 15, 2011

kenapa aku tak suka rosmah mansur?






1. Sejarah silam. duda kawin janda.

dengar-dengar cerita dia adalah seorang isteri dan punya anak pada waktu dulu. tapi kerana mahukan najib, dia minta cerai. dan akhirnya berjaya berkahwin dengan najib.najib pada waktu itu juga sudah mempunyai isteri. Tun rahah, mak najib dikatakan lebih suka kepada isteri pertama najib. bagaimana susun atur kronologi ini masih misteri.tidak banyak diceritakan orang. Dikatakan rosmah ini seorang yang bercita-cita tinggi.tapi tak baiklah buka 'buku lama' kan...jadi ini point paling lemah.


2. Cium pipi salman khan

Dia tanpa segan silu mencium pipi salman khan di atas pentas. Ia pertama kali dilakukan oleh seorang isteri perdana menteri.nabil peluk irma pun pun boleh jadi 'kes'. ini pula isteri PM.tapi lucu juga orang melayu. berlakon berpeluk bagai takpe. nabil peluk irma gegar! sama saje. dua-dua tak boleh sebenarnya..


3.Rosmah ada pejabat sendiri, 'pejabat first lady of malaysia'. semasa Paklah jadi PM, KJ ada pejabat sendiri dengan kawan-kawannya, 'budak-budak tingkat empat', walaupun tidak memegang jawatan sebagai menteri. ia menjadi liabiti kepada paklah dek tindakan KJ. rosmah tidak belajar dari peristiwa.


4.Permata

setelah turun dari kerusi nc unisel kerana dikatakan tidak memiliki kelayakan akademik sewajarnya, dia mewujudkan Permata yang mendapat dana kerajaan 100juta setahun. Menguruskan kanak-kanak kecil lebih senang dari menjaga pelajar-pelajar dewasa yang boleh berfikir. Ungku aziz pernah mengambil seorang anak angkat. budak itu boleh membaca ketika berumur 4 tahun. Apa jadi? budak itu gagal.ingat si genius safiyah?adi putra? Pada aku, waktu-waktu genting seseorang untuk berjaya, adalah ketika berumur akhir belasan atau awal 20an. itu waktu untuk menjadi orang atau jembalang.ya!selepas fasa umur ini, masih boleh jadi apa yang kita nak jadi..tapi kebanyakan karier terbentuk dari waktu kritikal ini...


oleh kerana menantunya, fazli dato yakob terketawa kerana dia tidak lagi jadi nc unisel. dia bengang dan membongkar kepalsuan title dr pada nama fazli asmara itu. sejak itu fazli tidak lagi menggunakan title dr di depan namanya. juga berlaku sikit kacau bilau di awal-awal kemunculan kolej swasta milik keluarga fazley, kolej FIC (fazley international kolej).-rosmah bengang ni aku reka. tapi ada kronologi di situ..


5. Tidak hadir di hari perkahwinan anaknya, Azrene Soraya, anak dengan mantan suami pertama. (walaupun seringkali memberi press statemen suruh orang sayangi anak) malah memberikan amaran pada media-surat khabar dan radio-tv serta datin-datin agar tidak hadir jemputan kawin fazley-soraya di PTWC. Fazley berjumpa soraya semasa di uk menguruskan konsert siti albert hall. di mana di situ, dia sudah tahu siti sudah cintan dengan dato k..maka orat-oratan dia pada siti tidak mungkin lagi berhasil. dan mana tahu dia boleh ikut skrip KJ. menantu kepada perdana menteri.ketidakan hadiran ini, membuatkan aku rasa, segala kasih sayang kepada anak-anak kecil di PERMATA adalah kata-kata yang tidak jujur..dia seboleh-bolehnya mahu menutup yang dia telah punya anak sebelum najib.


dato yaakob seraya berkata.."ada juga manusia berperangai syaitan.." sedih melihat akan kekosongan kerusi di majlis perkahwinan anaknya.


6.semasa berucap hari raya. najib duduk memberi ucapan. dia berada di sebelah. habis. tetiba muncul dia berseorangan dikaca tv dan membuat ucapan. ???? najib 1 rosmah 2. tidak pernah dibuat siti hasmah atau arwah endon. memang spoil dan over.


7.rambut stail sami veloo. :p


8. suka poco-poco.dah tu ajak ramai-ramai poco-poco kat dataran. aku suka tgk aweks berpoco-poco.tapi kemonlah! anda isteri PM.


9. tiada hari tiada gambar rosmah. ko beleklah surat khabar.tetiap hari wajib ada gambar big mama.


10.cincin 24 juta. menurut utusan melayu. cincin itu bukan milik rosmah walaupun dihantar bernamakan rosmah. cincin itu milik mira narbayev. besan dia orang Kazastan tu..


aku seorang non-partisan. tidak mendaftar dengan mana-mana parti politik tapi suka perati gelagat dan tindak tanduk orang politik. tibalah masanya najib harus bertegas dengan bininya. dia telah menjadi liabiti kepada umno dan PM sendiri.lupakan..


"ingat sikit bang, den yang naikkan awak sampai jadi PM tau! pedulikan orang kato.sejak kawin dengan awak lagi den dah janji jadikan awak PM. mak awak pun tak sangka awak boleh jadi PM.." hehehe.


ps-politik yang matang akan menghasilkan negara yang baik.

Thursday, August 18, 2011

qout hari ini


"lelaki muda tidak suka mengarah kita, sedangkan yang berusia, mereka lebih suka mengarah.Itulah yang membuatkan saya tidak terpikat dengan lelaki berusia"

"tapi itu tidak bermakna saya tidak boleh terima atau mengikut arahan.Dalam hal-hal tertentu, saya seorang yang mengikut kata"

"dalam hubungan, saya pentingkan kematangan seseorang lelaki itu.Apa salahnya jika usianya lebih muda tapi dia matang dalam tindak tanduknya, bukan kebudak-budakan.Lelaki yang dekat di hati saya, dia ada keberanian.tidak seperti lelaki yang berusia.walaupun mereka ni meminati saya tetapi hanya berani cakap. Takut untuk mengorak langkah. "

rozita che wan.
utusan melayu.ms 26.18/08/11

********

"saya tidak paksa isteri memasak sebab saya tahu dia macam mana tapi dia tetap nak masak. Adalah yang terlebih dan terkurang, tapi saya tetap suka kerana kesungguhannya"

noh hujan.suami mizz nina tan sri azman hashim.
hitsmegaUM.ms 35.18/08/11

********

"saya dapati mamat seorang lelaki yang jujur.sebab itu, pada awal perkenalan kami, saya memberi ruang dan peluang dia mendekati saya. semakin lama saya mengenalinya, saya dapati dia ada banyak ciri kemelayuan.antaranya, saya tertarik dengan tandatangannya yang ditulis dalam tulisan jawi"

rafidah ibrahim.
hitsmega.UM.ms 33.18/08/2011


masa kita suka.
kita nampak yang baik-baik walaupun kecil.
bila kita tak suka kita nampak yang buruk-buruk pula walaupun kecil.

kesimpulan ayat-ayat di atas...

1.lelaki perlu berani.jangan cakap je berdegar-degar.hahaha.

2.perempuan kena berusaha berbakti pada suami walaupun tak reti/biasa.kerana suami bisa menghargai biarpun tidak terluah sebenarnya.

3.bagi ruang dan peluang.

Tuesday, August 16, 2011

gunners peluru kapor



liga inggeris, BPL sudah kick-off. aku ada tgk arsenal vs newcastle. man united vs westbrom. tapi aku nak ulas pasal arsenal je. er.aku bukan fan arsenal.

arsenal buka langkah dengan kaki kiri. seri dengan newcastle(NC) o-o. perlawanan pertama memang sukar. tapi pada pengamatan aku arsenal sangat sakit tahun ni. Arsenal tiada fab. kapten sudah pindah ke barca. untuk rekod, arsenal menang 65% perlawanan jika fab bermain.

mourinho membina porto dengan deco. chelsea dengan lampard.inter dengan sneidjer. wenger juga begitu. membina arsenal dengan fab.fab adalah nadi kepada arsenal.jantung arsenal.pergi tanpa pengganti adalah satu kemusnahan.

prospek hilang nasri. nasri sangat berbisa musim lepas.musim terbaik dia di BPL setakat ni. dengan tawaran gaji sekali ganda, 200,000.00 pound sterling seminggu membuatkan nasri ingin pergi man. city. ia sukar ditolak oleh sesiapa. lagipun city sedang membina kekuatan dengan sumber kewangan yang kukuh.semua org nampak city adalah pencabar kejuaraan. tidak arsenal.

hilang fab.hilang nasri. midfielder yang tinggal rosicky.wilshere.ramsey.. wilshere memang bagus. tapi mengharapkan dia seorang pasti meletakkan beban yang sukar untuk dia tanggung.lagipun dia masih sangat muda.beban tinggi boleh merosakkan corak permainan.

arshavin sudah hilang punca.arsenal tiada satu pun percubaan merbahaya masa lawan NC kecuali tendangan van persie..itulah satu-satunya bahaya yang tak berapa merbahaya sebenarnya. itu baru lawan NC.belum lawan lagi big-five.

gervinho membuat debut yang bagus juga kecuali sangat malu untuk mencuba ke arah gol terutama luar kotak penalti dan kad merah bodoh yang diterimanya.wenger ketika ini hilang punca sebab dia sangat berharap fab tidak pergi, sebab itu dia tidak membeli setelah pasaran dibuka. sekarang mahu cari pengganti sukar. harga juga lebih tinggi.

jadik aku rasa arsenal tahun ni menduduki tangga ke-5.teringat kata-kata patrice evra."arsenal adalah tempat latihan".jangan marah fans arsenal. wenger juga diyakini akan meninggalkan arsenal sebelum kontrak tamat untuk kembali ke perancis membimbing PSG.pet baru bilionair arab.

ps-aku pilih cardiff city la.hahaha. bawah adalah jersi cardif city-vincent tan punya kelab. ada penah nampak jersi kelab ada nama negara? keh keh keh.osem!antara jersi mahu milik..