Followers

Sunday, July 5, 2009

kenapa dia suka dara

pak ali.. umur 60..jiran aku...kawin 5 kali...cerai 2 kali...sekarang maintain 3 bini..madu tige...sedang minum2...lepak2...best jugak sembang2 dengan org tua...almaklum dia dulu makan garam...dia dulu makan gula...[dia penah kawin 3 dara dan 2 janda...]

'pakcik..terer la pakcik banyak bini.."aku hirup kopi..

'ala biasa2 jer nak...dah rezeki..pakcik tak kaya harta..kaya bini..."dia tersenyum dan minum kopi nenek(kopi cap nenek)..

"pakcik..mo tanye ler...apa beza kawin janda dan kawin dara? pakcik suka mana?"

pakcik tu membetulkan songkoknye...ini teorinye...

dara...
kalo ko kawin gadis...nikmat dia lain...rase sayang dia lain...rase sayang gadis pada kite...mereka akan sangat sayang kite...rase sayang yang amat dalam...rase cinte yang amat pekat...dan semestinye rase jeles yang teramatlah tinggi...

dara...'memoir pertama'..
akan selalu ingat kite...ye lah..kitakan yang 'malam pertama'...dia akan lupakan 'buku lama' yang tak jadi...dia akan ingat 'buku terbaru yang jadi'[lelaki ingat chenta pertama.perempuan ingat chenta terakhir]...gadis lebih menghiburkan dan sama-sama belajar bergurau senda...try and error...ketawa...try and error...ketawa...try and sedap...pejam mata...itulah kebahagian dunia yang semua manusia boleh rase..sesiapa saja boleh rase...nikmat dunia dari Tuhan untuk hambaNya...janda ada memori daun pisang dgn suami lama...buat dan ketawa....awas!dia ketawa bukan kerana kite tapi kerana teringat ex dia....huhuhu!

sahur pertama...raya pertama...rumah sewa..rumah beli..anak pertama...pendek kata banyaklah yg pertamanya...

dara...
takut penceraian...dia anggap suami adalah tali...yang dia genggam kuat....sebab tu dalam bnyk kes dera....ramai isteri diam dan pasrah...kerana lelaki itu yg pertama....walau disepak terajang...walau ditampar...dimaki dan diherdik....mereka diam dan terima...[bila dia bercerai baru dia tahu hak sebenar dia dan selalu cakap 'saya rase lega dgn penceraian ini dan lebih tenang kini..."]

dara...
semangatnye lebih..tenaganye lebih...kadang menggunakan tenaga..tidak menggunakan otak...kerana tiada pengalaman..kurus kesabaran..kesalahan seperti inilah yg diingati dan membahagiakan...itulah cinte...dara juga seorang yang manja...manja yg kudus...

dara suci...
lihatlah kebahagian org-org lama kite dulu-dulu...mereka kawin tiada apa...mereka kawin tika 'btol2 suci dan dara'...belum dipegang...belum dipeluk...belum diringan-ringan...belum diberat-berat...kebanyakkan mereka bahagia ke akhir hayat...dengan kejayaan dan kesyukuran..lelaki yang gembire boleh membuat dunia gembire okeh!..berbanding sekarang....majlis yang bagai...rumah ada..kereta ada...nama ada...tapi kawinnya tempoh yang pendek....

dara agung...
nabi kita pun sangat2 sayang Aisyah...si dara humaira....penah menyikat rambutnya...memotong kukunya...dan mandi junub bersamanya....selalu pegang tangan aisyah di rumah...

Pernah dalam satu gurauannya dengan Siti Aisyah mengajak isterinya itu berlari-lari. Sedangkan ketika itu Siti Aisyah muda belia berumur 16 tahun. Sedangkan
Rasulullah sudah berumur 60 tahun, tapi Rasulullah tetap lakukan juga kerana hendak menghibur-hiburkan hati isterinya.

Walaupun begitu, apabila beliau berlumba lari dengan Siti Aisyah, Rasulullah tetap menang sebab Rasulullah tetap menang sebab Raulullah juga adalah ahli sukan yang pantas disebabkan beliau sentiasa riadah dengan menunggang kuda, bermain pedang dan lain-lain senjata.

Di masa lain pula Siti Aisyah telah menolak Rasulullah saw dari belakang hingga beliau hampir jatuh. Emak Siti Aisyah ternampak perangai Aisyah lalu ditamparnya
muka Aisyah. Kemudian berkata Rasulullah saw, "Biarkanlah dia begitu. Sebenarnya dia telah banyak berbuat kepada aku, lebih dari itu lagi"
..

"haa...itulah nak pakcik rase istimewanya dara..pakcik suka dara..." menghirup saki kopi neneknya... aku hanya mampu menelan air liur..ekekeke.

nota kaki : kopipes dr web dr asri muda...

hadis Nabi s.a.w. menggalakkan berkahwin dengan anak dara. Sabda Nabi s.a.w dalam hadis yang diriwayatkan Ibn Majah dengan sanadnya yang hasan: (maksudnya) : “Hendaklah kamu mengahwini anak dara. Ini kerana mereka lebih baik perkataannya, lebih subur rahimnya dan lebih redha dengan yang sedikit”.

Maksud hadis di atas ialah oleh kerana anak dara belum pernah bergaul dengan lelaki, maka biasanya sifat kasar mereka itu kurang. Peluang memperolehi anak lebih luas disebabkan biasanya mereka lebih muda atau tidak terdedah kepada masalah kelahiran sebelumnya yang mungkin menghalang mereka untuk terus melahirkan anak. Juga mereka lebih redha dengan yang sedikit di sudut pemberian lelaki, atau kehebatan hubungan seks. Ini kerana mereka belum ada pengalaman untuk dibuat perbandingan. Faktor ini boleh menyebabkan rumahtangga lebih bahagia dan mesra.

Namun begitu, ada keadaan tertentu, mungkin janda lebih baik daripada anak dara. Ini seperti apabila janda tersebut lebih kuat pegangan agamanya. Ini akan menyebabkan segala ciri-ciri baik yang membawa kebahagiaan rumah tangga ada padanya. Maka janda boleh menyaingi anak dara dengan kekuatan agamanya.

gambar kaki :

dara...

isteri...

janda...

andartu

40 comments:

patungcendana said...

sah kau masih terbayang nora danish...ahahaha

Miss Izah Mohamed said...

btol2... dah byk kes cmni skrg ni..
xheran laa yer

fairuz said...

tang gambar tu paling aku suka...metafora yang amat cantik...

Ms.Lilies said...

kakakaka....part atas aku baca sungguh2 sambil setuju dengan faktanya.....

part gambo aku dah gelak2....siap share tgk dengan laki aku....tapi...


Betulllllll

:. aYu .: said...

em... atas tu... betul sgt2.. fakta yg aku sndiri pnh djelaskan oleh cekgu munakahat masa skola agama dulu.. pic tu pula... adalah misalan yg kebetulan mmg la betull..

momentinlife said...

'Redha dgn yg sedikit???' huhu


erkh!!! jerukkkk???? aduyai!~

sharamli said...

jeruk la sedap.......

Mr PenyuBiru said...

mak aii!! rojak ngan jeruk tu nampak sedap aa.kecur air liur aku.lalala..

aim-a said...

hihihihihihi...so..yg mane pilihan cik abg hensem ni??????

Monkey D Luffy said...

pakcik tu kena minum KOPI DARA

hehe

kueh bakar said...

patung...
ekekeke...ha ah...masih terbayang..
halusinasi...

izah...
sejarah memang berulang2...
pengajaran pada yng mahu belajar...

fairuz...
ekekek..spontan tu..

ms lilies..
ko cakap btol ke suami ko cakap btol??? erkk...

ayu...
fakta beribu tahun dulu pun tetap sama sampai skrgkan...sebab kite manusia...

kueh bakar said...

moment..sharamli...
mo jadik jeruk?ekekeke

kueh bakar said...

penyu biru..
ekekeke..kecur tu hok dok tahang tu...ekekeke

aim-a..
entah le den....

kapten..
ye..kopi dara laa best...
kopi janda pun ada...

valsa nine said...

hurm.. blom baca.. tp gamba2 tu mmg tak tahan. ape jenis analogy tu. huhu

valsa nine said...

hurmm..

knp pandangannya lebih tertumpu pada.. tutt je.. hehe

apepun, menarik.
sy pun mau carik dara jugak
eh
salah

t.e.r.u.n.a

kerna sifatnya blh dikira sama..err boleh kah?

hihi. merapu je. maap2.

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

lpas ni buat pulak "kenapa dia suka anak teruna", ye kueh.

jeruk best, tapi rojak lagi menarik.

momentinlife said...

ces!
ko la yg sah2 dh jd jeruk.. apa la...

haha

Masy said...

waaaa takmo laa jadik jeruk wakakakakkakkakkakaak

mo0ney said...

hahahaha..gambar yg penuh makna tersirat

adibah said...

Aku baca sambil mencari apa yang tersepit dibalik yang terselit...


*nora danish tu orang kampung aku! haha

mamarempit said...

kecur air liur....asammmmmm....nyam nyam nyammm

ayampinko said...

aku suka gambar..aku lapar jer tengok..tapi ader betulnyer disebalik kata-kata owang ta tu..

kueh bakar said...

valsa nine..
teruna dan dara...
sama ker?

hazerin..
ko buat le..
aku kopi pes sini...
or sape2 nak buat?
ekekekke

momen..
aku jeruk?
aku dah jadik 'budu' daaaaa...
huhuhuhuh

Blackhunney said...

hbt nye penangan anak dara..

John Iverson said...

Entry menarik bro... sy suka jgk... tp yg x terlalu muda

zonaku said...

adeiiii....
rojak n jeruk??? variasi tu!

tp,dara ker,janda ker.. y ter'lajak' ker... tanya iman n akal..

lelaki suka² je label kan pompuan, bayang kan bila pompuan labelkan lelaki????

patungcendana said...

hehehe...ok la nora danish...sesuai...janda dan muda...kau suka kan?

re:...indiana jones

transformers pun dah tahu last sekali dia orang akan menang...huhuhu

aim-a said...

tak bley tahang komeng hang kat wafa.. budu...kikikikiki...:P

kueh bakar said...

masy..
takmo? ekekke..kawin cepat2..
nanti jadik cencaluk...hehehe

mooney..
ye..gambar menceritakan segala..ahaks

kak dib..
kim salam kat org kg tu..

mamarempit..
haaaa...camtu la perasaan lelaki..
woha!!

ayampinko..
lapa? ishh tahap bahaya ko ni..hikss..

blackhuney..
memang hebattt

john..
aku doakan ko kawin wanita matang..hahahaha..

zona..
coba ko lebelkan..
nak tgk kitorng ni apa..

patung..
SUKKAAAAA!

aima..
budu pun budulahhhh!!

helena's said...

laki nak yg dara..saya nak yg teruna.haha buleh??

Jard The Great said...

hmmmmmmm..... aku nak security ja bole?? tak kisah ar teruna atau duda.. wakakaka..

kakpiah said...

wah..
jadi yg mana satu pilihan anda??
;D

joegrimjow said...

fakta menarik pasal dara
eheheee

valsa nine said...

isk.
kueh

teruna ngn dara lain ke?
hurm..
boleh terangkan secara detail?
buat la post..
huhu

btw, at home already. siap dpt posting sini plak tu ^-^

iki said...

aku suka jeruk...
still dara...

lea said...

andartu tu cm sedap dimakan je
heee

Syed Reza said...

teruna dan dara berbeza..
kalu tidak takde la diorg guna term 'Loose Woman' tapi tak penah jumpa lagi org guna 'Loose Men'..hehe

Nak buat bini cari le anak dara, tkyh le nak yg seksi2 ke apa ke. sakit kepala je..bagaimana pun talak di tangan lelaki, kalau ditangan perempuan alamat porak peranda la dunia ni.

kepada perempuan jagalah kesucian diri mu kesian kat bakal laki..

wanrose said...

Kalau tak silap ramai lelaki muda sekarang cari orang tua ( janda ) . Orang tua lebih sabar berbanding orang muda .

waffa said...

Memang betul pandangan org tua tu...tp nape dia brcerai yer..kawin cerai sampai 5 kali...yg dh kna cerai musti jd janda dia...pastu dia kawin anak dara..pastu cerai jd janda..kalu yg dicerai tu janda, maka jadi 'jajan'daa..tambah kuota kawin dgn anak dara lagi...eh..eh...ni ada masalah ni..jenis sedap nk pecah tanah je ni...agak2 korang la, kalu org ni mai meminang ank atau kakak atau adik pompuan kita yg ibarat buah pelam dok ditangkai lagi utk org jenis tu kupas, makan isi sedap..hmm..sedapnya...pastu dia letak tepi sbb nmpak buah pelam muda lain ats pokok, pelam yg terkupas dah jilat isi tu jd rojak nk jamu pd org lain la saki-baki tu,nk bg tak? Kalu aku la, rasanya biar jadi jeruk drpd dpt laki jenis kecur liur tengok pelam muda...
Adoii...kalu jenis suka kanak2 dipanggil sakit jiwa pidofilia..kalu jenis nk pugar tanah baru sentiasa, ada istilah x?..hehe...

waffa said...

Memang betul pandangan org tua tu...tp nape dia brcerai yer..kawin cerai sampai 5 kali...yg dh kna cerai musti jd janda dia...pastu dia kawin anak dara..pastu cerai jd janda..kalu yg dicerai tu janda, maka jadi 'jajan'daa..tambah kuota kawin dgn anak dara lagi...eh..eh...ni ada masalah ni..jenis sedap nk pecah tanah je ni...agak2 korang la, kalu org ni mai meminang ank atau kakak atau adik pompuan kita yg ibarat buah pelam dok ditangkai lagi utk org jenis tu kupas, makan isi sedap..hmm..sedapnya...pastu dia letak tepi sbb nmpak buah pelam muda lain ats pokok, pelam yg terkupas dah jilat isi tu jd rojak nk jamu pd org lain la saki-baki tu,nk bg tak? Kalu aku la, rasanya biar jadi jeruk drpd dpt laki jenis kecur liur tengok pelam muda...
Adoii...kalu jenis suka kanak2 dipanggil sakit jiwa pidofilia..kalu jenis nk pugar tanah baru sentiasa, ada istilah x?..hehe...