Followers

Monday, February 2, 2009

sabah

aku penah jejak kaki ke sabah...jalan2 umah kawan...sabah orgnya sangat ramai(sabah ada 3juta penduduk berdaftar..belum campur PATI indon dan pilipin)...macam2 pesen...dan awek-awek sabah sgt ramah..mesra alam..sangat mesra alam...aku juge suka intonasi org sabah cakap...aku rasa sodap mendengar...

aku dan bob(budak tuaran) berjalan2 di pasar pilipin...pasar kristal dan mutiara...semua juru jual adalah perempuan yang WOHA WOHA semuanya...senyumnya manis meruntum jiwe..mereka walaupun tahu kita tidak mahu membeli...(kompem tidak mahu membeli)...hanya tanya itu dan ini...begitu dan begini...mereka masih layan dan layan...mesra alam...sangat-sangat mesra alam...
kawanku bob yang telah berkahwin itu makin rancaklah menjual minyak...hahaha...dan kalo mahu beli kristal jgn beli kat pasar pilipin...beli kat jamilah (kedai blkg hotel besar kot..) murah tu. harga borongs lagiks...

malam aku tido umah famili bob..bob tak pernah bawak kawan tido umah ...akulah yg pertama!...oleh sbb sgt letih aku terus tertido...tiba2 adik bob kejut aku...aku tgk obat nyamuk bergerak...wah! air dah masuk bilik! banjir!!! bob..jgn salahkan aku dtg umah ko banjir ya! tuaran banjir air pasang...

esoknya...
bila aku lalu di sekitar unimas..memerhati cabang biznes yang sama degn aku...mak ai..harga kat sana pun hancur jugak...murah sama macam upm...


ke ranau...
wah!!! bila lalu jalan2 tinggi menuju ranau...terbayang aku cerita braveheart masa wiliam wallace berlari2 di gunung setelah dibetray oleh regu2...permandangan sangat memukau mata..dikanan ko gaung..di kiri pun gaung...sempat juga kencing di kaki gunung kinabalu...keta tak payah pasang airkon...dah memang sejuk...sempat jugalah cuci mata di Poring Hotspring...

tawau..
kapten luffy...aku penah ke tempat ko...best jalan2 di rombengan..aku ni minat juge baju2 di rombengan tu...cuma masa tak ada nak pilih dan pilih...bila masuk pasar...huh! semua jual amplang....amplang oklah...ala2 cekedis tawar gitu...apsal nama dia amplang hah? apsal tak nama keropok jer? lalalalalaalaaaa...

sungguh unik org yang jual rokok ditempat ko...lama aku perati..pakcik ni buat apa...setelah lama memerhati baru aku tahu...dia jual rokok...

kepak ayam memang best la..lain sikit rasa dgn yg semenanjung punya...
ABC warung cangkung kat tepi pantai tu best woo..tapi harge macam kl laaa...mahal...

cuma aku rasa hieraki masyarakat di sabah tak balance...yang kaya sangat kaya...yang miskin sangat miskin....kedai untuk disewa rm 4 ribu sebulan depan borneomall (walaupun masa tu tempat masih sgt baru dan kedai2 semuanya kosong..) dan gaji org kerja hanya RM200 - RM400 sebulan...

14 comments:

Jard The Great said...

unimas tu kat sarawak la..

errkk.. UMS kat sabah...

ngeh3x

Miss Izah Mohamed said...

wah.. sakan jalannye ye..
syok! hoho

kueh bakar said...

ok jak..tq.3pagi semalam tu..ngantuk..

izah
jalan2 cari bini..

~~Noli said...

jln la selagi masih ade kaki..wahh!hehe =p

SHARIFAH ASIAH said...

cikgu suka makan amplang tu, putih bulat-bulat kan. Tapi family kami panggil keropok orang sakit sebab rasa tawar. Tawau tu 2nd kampung halaman cikgu tau. Now pn slalu ulang alik. Rombengan sana murah-murah. Jalan-jalan cari bini.... hahahahahahaha..

citahrudin said...

best r jln-jln..tp ko dh cecah tanah kt bkt melawati? try sekali..best weh..

Monkey D Luffy said...

tak sangka ko sudah sampai tempat ku... hahaha... lama tak sebut ROMBENGAN

momentinlife said...

ewww sayap ayams..
mmg nyamanssSs.. =p

kueh bakar said...

NOLI..
jalan2 joli2...

Cikgu asiah
oh..cikgu org sabah ker
keropok org sakit?
ahaksss

citah..
bukit melawati yg ada merian tu ker?
kat trg bukit puteri pun ada..

kapten..
ye nama glemernya bundle...

momeninlife
sayap ayam panas2 memang best...

eliza said...

aku hari2 makan amplang...dan muka pun mcm amlang suda ni..heee

Izyan Nadirah said...

banyak jgk kamu jalan2 yek.bestnye. tak penah lg aku menjejak kaki kat sabah sarawak

~mind.body.souL~ said...

hye~
salam singgah dan tersesat:)
Tapi memang orang2 Sabah ne~best...
comel2 lagi..hahahah:)
Aramai Tiiii~

kueh bakar said...

eliza..

ya baaaa
muka mu macam amplang baaaa

izyan..
bila cuti sem..budks pun cuti aku pun jalan2 laaa...tgk tempat org...curik2 idea..

yup..org sabah memang comel2...tapi kalo kawin...kenduri 3 hari 3 malam...ada 7 hari 7 malamm...adoiiiiii

Y E R N ain said...

haha. its UMS.

RANAU is a very unique place. len kali pg panjat gunung pula.

eliza~~ mn amplang syyyy??