Followers

Saturday, February 7, 2009

jutawan senyap

.goreng pisang.
aku mahu cerita tentang 'jutawan senyap' di tempat aku...ada satu gerai goreng pisang. juga jual kueh mueh (kueh bakar tak ada)..gerai ni terletak di pintu masuk (pedestrian) upm...betol2 depan pintu keluar-masuk...

gerai ini punya 3 orang staff...semuanye tanter2 dari seberang...

upm mempunyai hampir 30 ribu umat (student dan staff)...jadik daily sales untuk gerai ini mencapai seribu sehari...aku tanya tanter itulah...wah! sungguh-sungguh lumayan...sebab dia tidak menyewa...tiada kos api dan air...gaji tanter2 seberang jugak murah...

patutlah di belakang rumahnya ada satu merc compressor..pajero dan satu v6!

.buah potong.
di tempat budaks upm kluar itu juga ada satu gerai - buah potong...ia di kaki lima kedai...macam-macam buah ada...ciku.belimbing.buah naga.(jambu.tembikai.nenas tu biasalah)
walaupun di kaki lima tapi sewanya RM 60 sehari....dia pun tidak kisah...sebabnya daily sales juga mencecah 700RM-1k juge!

.jual bunga konvo.
member aku seorang lembut...menjual bunga di gerai konvo di upm...sewa 4 ribu seminggu..mahal bukan? tapi hari last berniaga si lembut itu tersenyum puas...dia berjaya mengutip 17 ribu....(aku mahu berkawan dgn si lembutlah...ahaks)...

tapinya...
...rezeki kita Allah yg tentukan.. Dia Maha Memberi...Dia juga boleh mengambilnya kembali...
org buat berjaya..kita kalo buka gerai yg sama...jual barang yang sama...di tempat lebih kurang sama...tidak semestinya mendapat hasil yang sama....kalkulatornya tidak seperti matematik dan logik akal...apapun tidak salah jika kita mencoba...

[2.261] Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir: seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui.


[17.30] Sesungguhnya Tuhanmu melapangkan rezeki kepada siapa yang Dia kehendaki dan menyempitkannya; sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya

[34.36] Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezki bagi siapa yang dikehendaki-Nya dan menyempitkan (bagi siapa yang dikehendaki-Nya), akan

tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui".

[34.39] Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapayang dikehendaki-Nya)". Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia lah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.



amacam mahu jadik jutawan senyap? coba ko cobaaa...

15 comments:

Kay said...

salam,
kata Nabi 9/10 rezeki itu datangnya dari berniaga....
(thanks, singgah ke blog saya)

Ajwin Ajeera said...

haha
nak keje sana skali la.

patungcendana said...

salam...

peminat faizal tahir ke kamu ni...hehe...aku pun...

thanks kerana sudi singgah di blog aku...

aku baca profil kamu tapi aku still confused...kamu ni lelaki ke perempuan...huhuhu...aku tak kisah, cuma nak tahu je... :-)

jutawan senyap???...aku rasa aku akan cuma melihat dan melihat dan melihat...hehe

kakngah said...

aku >>> isteri bakal jutawan tani...
doa2kn ye...

Kapten Luffy said...

nak berniaga ni kena ada ilmu gak...

aku belum cukup yakin lagik

one-areyou said...

hajat nak cari menantu jutawan, dapat mak mentua tumpang sekaki.. Jutawan senyap pun bolehlah. Kb jutawan juga ke..

BudAk hijAu said...

kimslm kt silembut!!hahahaah..

Afida Anuar said...

Rezeki itu semua Allah yang telah tentukan sejak dulu. Yang penting kita harus berusaha mencarinya. tp make sure rezeki yang kita cari itu halal...insyaAllah kaya atau miskin hidup akan sentiasa dalam rahmatNya

p/s: Tiba-tiba mengidam nak makan kuih bakar time sakit2 ni..erkk..

kueh bakar said...

kay betol tu...coba ko bg tahu 1/10 rezeki yg bukan dari berniaga...susahkan...

ajwin..
kalo ko keje aku rase sales naik 2 ribu sehari...

patungcendana..
tidak.aku tidak minat faizal tahir..sgt tidak minat.
aku LELAKI. LELAKI normal.

kakngah..
boyan pun boyanlah..
janji jutawan!
ekekeke

kapten
btol..seme bende kita nak wat kena ada ilmu...kang silap jalan.

cikgu.
saya bukan jutawan bising
jutawan senyap pun bukan.

dak ijo..
dia lelaki lembut tapi tough macam malek nor. hahaha..

afida
mengidam kuehbakar? aduh kesiannya...sabar ye.

patungcendana said...

re: betul...peluang ke 3 memang jarang dapat...so...aku kena ambil gambar lagi ni...hehe... :-)

Noli said...

rezki ade kat mn2 je..cume kne pndai carik..sume atas khndakNya..kalo tu rezki kamu xkn lari ke mn la..

kueh bakar said...

patungcen
amik lagi dan lagi dan lagi...

noli
yup rexeki Allah ada di mana2...

TiNiE said...

bila ko sebut pasal gerai2 tu sumer, dan dan ingatan aku kembali masa aku student kat upm tu. yer, aku kerap membeli buah2 ber serbuk asam itu. kehidupan harian aku mmg ulang alik kat situ jer pasal umah sewaku dulu hanya di atas kafe kita. ada lagi ke kafe kita??

kueh bakar said...

masih ada tini...
gerai buah yg meriah tu cina tokehnya...cuma letak tanter...

cafe kite dah tutup..tinggal jas cafe saje...

Unknown said...

Meniaga ni untung. cuma orang kita takut ambil risiko. nabi sendiri kata 90% rezeki dari perniagaan. kan admin?

[Jemput ke blog saya untuk tips Kerja Part Time Online]