Followers

Tuesday, December 23, 2008

sarawak - best jugak

(mami faris)...aku 2 kali da pegi sarawak....jalan2...kawan ku dari semenanjung jadik cikgu di sana...jadi ada la 'hotel' free dan pemandu pelancong...lagi pun tiket bukan mahal macm dulu...dalam 200RM pegi balik....okey la...kalo balik trg naik kereta lagi mahal!!!


di sarawak aku lepak bandar durian(ada tugu durian kat roundabod)...Serian...ramai org bidayuh di sana...aku tak bleh cam mana bidayuh.mana iban.mana melanau...aku tgk sama jer tapi diorg kata boleh cam...bandar ni bayk lada hitam...


aku naik flight pukul 6 pagi...jadik kena sampai lcct b4 5 pagi...oleh kerana malas nak susahkan kengkwn..sedaramara..aku pi lcct naik motor jer dari seri kembangan....lagi pun aku pi 3 hari jer...dan parking motor tak payah bayar....bawak beg sandang satu jerk...masa nak sampai kuching tu nampak ler sungai rajang yang pjg 'macam ular' bentuknya...


sampai airpot kagum tgk airpot dia..airpot macam klia...tapi kecik skit...baby klia laaa(airpot ni siap awal dari jadual)...sepnjang perjalanan aku ke serian tu tak payah pakai air kond laaa...memang sejuk..(masa tu baru lepas hujan)...bumi sarawak sangat2 subur...tidak seprti semenanjung dan sabah...pokok2 macam berlumba2 nak besar...nak cari matahari....cuma ada satu tempat kena tutup tingkap...pasang airkond....ada kadang babi besar wooo...busukkk!







selama waktu yang singkat tu aku sempat pergi air terjun ranchan...memang sejuk..ramai aweks mandi manda....tak malu punya...he he he...

hari kedua aku pegi pasar sarikin...ni pekan sempadan kalimantan-srawak...kat sini tikar murah...jauh beza dgn harga kat kuching...bukan pasar moden...macam pasar malam pun ada...
tanduk rusa pun ada jual kat sini tapi kena tau org yang jual la...dia tak display...salah tu di sisi undang2....kalo 7 cabang...mahal wooo...rm 400.rm 500.rm 700... ada jgk jual periuk kera...besau2...aku pun ada beli...letak dalam beg sandang....hahaha...

jangan tgk jek...mai pilih mai!

jual longgok je!!!

macam kat indon pun ada...

tidolah bang!

kalo korang nak tau kat kuching ni dia punya roundabod paling besar kat mesia...macam pusing padang bola....(jalan nak pi unimas)...

Salon serian...
he he he...sempat jugak aku pegi salon...mak ai..meriah gila salon kat sini...ada anak2...suami..isteri...pelanggan ramai gila...cuci rambut biasa jer...tapi ada urutan2 manja tu..wakakakkakaa....(rase nak impot bukak salon juge kat tempat aku)... awek kat sini lawa2...puteh mulus...gebuw gebuw...

Kek lapis
jangan lupa beli kek lapis...memang murah jer...sepanjang tahun kek ni ada...patut laa raya kek juadah wajib...memang gojess...maveless...pelbagai warna..pelbagai corak....





gambir...
pada yang selalu sakit gigi...(ehemmm ehemmm..) boleh laa beli gambir kat tepi waterfront....beli byk2...wat stok setahun...lagi pun kalo kawan2 sakit gigi boleh wat untung....dalam satu paket ada 6 keping....rm 10...pandai tawar dapat lagi banyak....kat sini boleh jual rm 5 sekeping..wohaa!!!

tempat jual gambir ni...

naik perahu tu boleh pi makan kat seberang...

lagik satu bende wajib ikan terubuk masin...kat pasar satok...ini hari minggu jer...memang packing baik punya...




cuma satu je...aku rasa makanan bermasak kat sarawak ni tak kena dengan jiwa dan selera aku...he he he...tapi tak tau laaa kalo aku tak jumpe...atau 'pemandu pelancong' aku tak jumpe...
sedap lagi dia dan bini beli ikan kat pasar kuching...dan goreng kat umah....nyum2..sedap..freshhh....

nanti bulan 4 pegi lagi...tour sarawak 3...mau gambir? wohaa!!!

6 comments:

mat said...

serian...ni kampung aku.hehehe

MAMI_FARIS..... said...

kueh bakar...

nanti klu pegi swk, jgn lupa nk mkn laksa swk tp paling sedap laksa swk tinot. oh my god.. this laksa is the best in the world in 80 days..hehehe.. i dlm seminggu mesti sekali mkn laksa ni. klu laksa swk yg org lain jual i tak makan exc this laksa. sampey ada msk dlm pimplet airasia... sedap gile...

khairul onggon said...

Kuehbakar.. slams.. hehe.. byk juak gambar kmk lam blog ktk owh.. sib bait mami_faris yg madah.. haha..

kueh bakar said...

onggon...

ko jadik model kat umah aku yea..
hahahaha...

mami...tinot kat mana tu?

momentinlife said...

mee kolok pn besh jgk! tp kene pandai pilih la.. hehe

aku dulu dr miri smpila ke kuching.. jauh!~ tp besh! gi la Gua.. lain dr yg lain viewnye..

sayaanakali said...

bestnya.
aku pun plan nak gi sarawak cuti sem ni. bape ha bajet ko pegi sana tak termasuk tikat kapal?