Followers

Sunday, December 7, 2008

kesian melayu

serius...aku rasa kesian dengan peniaga melayu...walaupun duduk di 'tanah melayu'...penguatkuasa melayu...tapi sukar untuk peniaga melayu terutama di kl...

dulu aku pernah meniaga kedai makan...bukanya malam sahaja...tomyam...tukang masak dari kelantan dan siam lah...sepanjang setahun aku berniaga aku kena ambush 3 kali(bukan kena ambush dengan komunis)....3 kali meja dan kerusi aku diangkut lori mpsj...ye memanglah aku letak meja dan kerusi di tempat parking..tapi kedai mamak berdekatan juga meletak kerusi dan meja di tempat parking...tapi kenapa kedai aku aje yang kena? tidak kedai mamak itu...kedai aku bukanlah laluan bz...ianya di kawasan flat terpencil...(kedai aku ada big skrin tau...he he he..kdai mamak yang glamor pun takdak lagi masa tu...ha ha ha)

kalo kita nak ambik balik meja dan kerusi rampasan tu, kita kena tunggu 21 hari..setiap hari tu dia akan charge storage...sehari rm 5...saman dalam 1 ribu....nak tak nak terpaksa laa beli meja dan kerusi baru...'burn' ajelah...beli baru lagi jimat....

dapat saman pun 4 keping....susahnya nak berniaga...kalo korang pegi tgk dekat bandar seri kembangan...selamba jer cina meniaga tepi jalan....dulu ada warung besar depan southern bank...tak penah kena angkut pun....meniaga bunga sampai ke parking lot (dalam bandar tu)...
meniaga pau babi (aku teka jerk ni..ekeke) depan hong leong bank..atau meniaga paper depan esso...(cina punya paper keluar ptg...mana best baca paper pg2...or bace paper ptg2? rasenya... kita baca paper perkara semalam....cina baca paper perkara hari ini)...tu belum citer kedai kuda dan kedai snooker...

aku naik heran dengan penguatkuasa mpsj yg rata2 melayu ni....rasa gah kah pakai baju seragam dengan safety boot? tidak bijak kah? mengapa berpilih-pilih? kena rasuahkah? melayu anti melayu kah? serius...sedih.

jika kita mau jadik peniaga yang besar...harus bermula dari bawah...sebab kita org biasa yang punya cita mau jadik peniaga luar biasa...dengan sedikit modal kita berniaga nasik lemak tepi jalan dengan harapan dapat kumpul dikit2...mana tahu suatu masa, kita mampu buka restoran yang punya 'hawa dingin section'..mana tahu suatu masa dapat buka seperti kelantan delights...
peniaga-peniaga kecil ni harus dibantu dan ditolong....bukan dicantas...di rampas periuk belanganya...dituang lauk pauk ke longkang...dirampas payung dan gerai berodanya....bila kita bermula dari bawah kita akan belajar mendepani masalah satu persatu....tentang modal...persaingan...daya kerja...manderem...target...yang akan membuatkan kita 'kebal' dan berpengalaman suatu masa nanti....

macam dr mahadei yang berniaga di pekan rabu...
macam al-bukhari yang berniaga lembu...

pelik btol aku dengan melayu yang lagak dengan melayu....yang kecut dengan bukan melayu...kalo korang tengok petaling street...barang2 di situ hampir semuanya palsu dan peniaganya semualah cina...tapi tgklah atas kepala korang....dbkl bagi atap yang berharga berjuta-juta ringgit....aduh melayu...

dulu aku pernah belaja di kelantan....tiap2 petang kalo kat padang bas...beratus2 gerai akan ditolak masuk ke tempat parking....angkut air...pasang kain khemah....sebelum malam banyaklah warung....ramailah org....itulah 'mesra penjaja'...selepas berniaga mereka-mereka akan mengemas..menyimpan dan kembali menolak gerai masing2 entah ke mana...pagi esoknya padang bas akan kembali beroperasi sebagai tempat parking kereta....kegigihan org kelantan ni memang sgt bagus...jadi tak heranlah di johor...di sabah...di sarawak... sepanjang jalan trg-karak-kl...kedai tomyam semua org kelantan yang punya....

kalo kita sampai pagi-pagi buta di kelantan(naik bas)... ada je prebet sapu tanya mau ke mana....mereka gigih.kalo naik kereta prebet sapu...memang garu dahi laaa...kalo tgk lantai kereta korang boleh tgk tar....lantai tembus!!! ini baru cerita peniaga kelantan yang tahap bawah....tahap atas...yang pegi keje naik flight ke kl...kemudian balik kb dengan flight semula...bukan sikit bai...

point aku bukanlah orang kelantan...point aku kita kena bagi kebebasan kepada peniaga....biarlah mereka mau meniaga apa (asal bukan dadah sudah)...mereka pasti dapat majukan diri sendiri suatu masa nanti....org yang berkuasa jgn jadi macam setan...jagalah mereka...guide mereka tentang kebersihan...tentang keselamatan dan apa-apa yang patut....(nanti aku cerita tentang trg pula..he he he)...

sebab kalo korang nak tau sewa kat klcc rm 40,000 sebulan (klantan deligts-sekarg da pindah.sebab manegemen suria klcc nak naikkan sewa 50k sebulan)..warung tingkat atas rm 14,000.00 sebulan (baru warung tu!)...shoplots yang tak berapa besar di klcc...midvalley semuanya puluh2 ribu sebulan....

percayalah dalam hidup kita yang singkat ini....dalam umur kita ni...Allah dah bagi kita cukup masa untuk menjadi yang terkaya di dunia...terpintar...terpelajar...dan apa-apa yang kita bayangkan dan impikan.....masa bukanlah halangan...jika Dia berkata 'jadi...maka jadilah"

No comments: