Followers

Monday, August 9, 2010

Ali Rustam : Sekolah Hamil dan Kawin Muda


"ni gambar saya masa form 4" -diana danielle

macamana timbulnya sekolah hamil dan kawin mude?
"di melaka, kes buang bayi pada 2009 ada 391 kes..dan utk tempoh 6 bulan pertama pada 2010 ada 174 kes.Ini amat merunsingkan.78 % yang terlibat dgn kes hamil luar nikah adalah remaja bawah 24 tahun".

"saya melihat isu yang sebenar adalah budak2 muda ni hendak berkahwin tapi tidak dibenarkan, jadi mereka berzina."

"walaupun mereka di bawah umur 16 tahun tapi sudah akil baligh dan tidak dapat menahan nafsu. sama ada ibubapa tahan, ustaz tahan, ketua menteri tahan, mereka tak peduli, mereka nak kawin juga. jadi daripda buat maksiat lebih baik mereka dikawinkan.."

mereka tak bekerja dan masih sekolah...
lepas kawin kerajaan negeri akan bimbing mereka.ada yg tanya kalau mereka budak sekolah, siapa nak tanggung? benda tu tak sepatutnya timbul. dari mak bapak tnggung malu, nak kena jaga anak haram, lagi baik jaga cucu yg halal"

"pada yg miskin...Jaim akan bg 500RM, cukup untuk upah nikah, saksi dan etc.Mas kawin boleh hutang"

"lepas kawin kalo mak bapak takmo jaga, kerajaan negeri akan jaga pasangan halal bernikah ni, saya percaya dari jaga pasangan yang berzina lebih baik jaga jaga pasangan halal bernikah.kalau mereka masih bersekolah,biar mereka terus bersekolahtetapi RUPA-RUPANYA budak sekolah salah.MENGANDUNG KENA BERENTI.Maka saya cadangkan Sekolah remaja hamil.matlamatnya remaja yg berkahwin muda dapat meneruskan persekolahan.."

"lepas bersalin kalo keluarga taknak jaga anak dan cucu mereka, maka kerajaan negeri akan jaga.kita usahakan keluarga angkat utk baby. Saya percaya ramai nak baby yg halal ni.yg haram pun ramai org nak inikan pulak yg halal..berebut org nak jaga..kalo keluarga nak jaga lagi kami alu-alukan.kan mudah jaga yg halal dari yg haram.kerajaan dpt pahala, saya dapat pahala, semua dapat pahala"

"mereka akan diajar perancang keluarga..nak tambah ker. nak tangguh ker.nak ajar apa pun boleh...kalo belum kawin nak ajar perancang keluarga buat apa?"

"perkara ni dapat perhatian dunia, reuters pun tepon.saya terangkan antara zina dan kawin halal, saya pilih yg halal.mereka bawah umur kita minta kebenaran mahkamah, bukan kita langgar undang2"

"ada orang kata takut sebab budak2 tak paham tanggungjawab.KALAU pasal kawin pun dah paham takkan pula tggjawab tak mahu paham.Dan inilah masanya kita beri mereka tanggungjawab. Ibu saya umur 14 tahun dah kawin..org kata itu zaman dulu.tapi zaman dulu takde video lucah..sekarang berlambak! patutnya umur 8 tahun dah kena kawin sebab 'semangat' budak sekarang tinggi!pancaroba lebih kuat dari dulu."

kalo berlaku penceraian masa muda...

"sekarang org tua pun bercerai, lebih 20 % kawin berakhir dgn cerai..org kaya pun cerai tuntut harta sana sini.Di mana pula masalahnya kalau remaja berkahwin? cerai benda halal yang Allah tak suka.Tapi benda halal spt cerai lebih baik dari zina. seboleh-bolehnya kita tak mahu mereka bercerai tapi kalo ditakdirkan semua yang berkahwin itu bercerai dan jadi janda, maka ia adalah lebih baik dari membiarkan mereka berzina"

kesan jangka panjang..

"mengapa nak bagi pandangan negatif?jangan takut untuk jadi positif dan banyak masalah boleh selesai.kita terlalu terikat dengan itu tak boleh, ini tak bolehdan pada masa sama baby haram makin ramai"

"macam-macam dah buat..didik ibubapa...bagi seminar. ceramah agama...program rumahku sorgaku..tapi anak luar nikah makin banyak. org kata melaka ada byk pub tapi negeri yg tak ada pub pun anak haram bertmbah juga..maka saya yakin jawpannya ialah mengetahui apa sebenarnya kemahuan mereka.parents kena pikir positif.jgn risau..sepatutnya bersyukur dapat menantu awal.. cucu awal..elak sampai tak tidur malam pikir di mana anak mereka..jabatan agama nak tolong anak2 mereka dari buat maksiat-zina-anak haram-buang baby."

ada kriteria tak pada pasangan muda ni?
" sepatutnya nak kawin mestilah mereka sehat dan ada kerja.Budak sekolah mana layak nak kawin tapi seperti yang saya tegaskan tadilah, biar zina ke nak longgarkan syarat kawin. saya pilih longgar syarat! mengapa nak pandang negatif dalam ketegasan memilih yang halal dan haram".

bila nak mula?
"kita DAH MULA sebulan tapi setakat ni tak ada yang memohon.segan agaknya.dia nak kawin tapi segan, ini yg saya takut.disebabkan segan mereka terus berzina.kepada remaja yg tak boleh tahan nafsu, jgn segan jumpa ibu bapa dan maklumkan hasrat mereka. Mesti ada kerjasama dari ibu bapa.Bila remaja mengaku nak kawin, jangan marah mereka, masyarakat pun jangan marah..bimbinglah mereka"

"saya harap jgn marah mereka nak kawin, nanti mereka lari dan berzina akhirnya timbul citer kena rogol.sebenarnya suka sama suka.tahun ini ada 40 kes rogol budak melayu,saya percaya sikit sahaja yg benar2 dirogol, selebihnya bagi mengelak ibu bapa malu..kita tak terdaya tgk kes2 sosial dan jenayah meningkat libat remaja melayu dan islam..yg tidak direkod mesti berkali ganda..kita yakin dari berzina, bernikah akan menyelesaikan masalah, 100 0rg dtg menikah,100 org tidak akan berzina lagi.."

"org yang tak bersetuju, mungkin org yg taknak berkahwin, itu masalah dia.bagi budak2 yang nak kawin, biarkan mereka kawin..."

tidak percaya pendidikan seks mampu elak buang baby?
Pendidikan seks tidak akan membantu sama sekali dan tidak perlu pun mata pelajran tu diajar di sekolah.tidak ada sebab pun nak ajar bahkan mungkin jadik pemangkin pada seks luar nikah sebab dah tahu cara2 'selamat'...kita boleh jaga beribu org miskin dgn RM 5 juta setahun takkan tak boleh tolong remaja nak kawin dan seks halal.."

"saya ambil pendekatan ikut kehendak mereka, apa yang mereka hendak. dulu kita lawan kehendak mereka, now kita ikut apa yang remaja hendak. hendak kawin, kita kawinkan.kawinlah..kita tak halang hasrat mereka. makan minum kerajaan tanggung, sekolah disediakan, keluarga angkat boleh dicari. tak timbul soal keciciran sekolah, disisih masyarakat, buang bayi, rogol dan lain2."

"kalau masih nak berzina saya tak tahu nak buat apa lagi..."

UTUSAN MESIA 080810

2 comments:

Poyaty said...

I agree. bagi saja remaja yg x tahan ni kahwin. drpd buang anak dekat longkang. kasihan. tapi mmg parents akan rs susah hati n malu kalau anak mrk nk kawen awl.

x dpt bygkan sekolah murid hamil. cikgu anak dara plak yg ajar. tercabar. hehe

Eyfa Zalifa said...

mmg pun.mcm mak saya kawin 19.saya nti nak kahwin awal gak.20/19..x nak lah masa skolah..remaja yg x thn nak kawin tu bg je..x pyh nak marah dorg..tpi mmg lah malu kan dorg nak ckp kat parents..lagi2 kalau parents zmn dulu.hbs kena pang kat pipi.kena blasah.heheehe...kerajaan wujudkan program2/iklan2 cmnie kat tv kan bgus.bgi kesedaran sikit.hehe:)