Followers

Wednesday, September 28, 2011

henry's crime




first tgk movie kenu reeves tahun 1996 kot..'walk in the clouds'. dengan lobo, d.o dan dr.keyo..apa ke hal kawan aku pi pinjam video tape, citer romantis-jiwang-bungabunga? masa tu nak tgk van damme ker. stallone ke.jet li ke..tapi ia sebuah citer cinta yang best juga ekceli..sebab skript kuat dan storyline ok..antara qoute yang best..


"clothes are like family. you have to live in them for awhile, before you have the perfect fit"


last tgk kenu - henry's crime. ia kisah seorang penjaga tol, henry. seorang yang nerd, boring dan 'slow'..satu hari didatangi 3 orang kawan, semasa dia dan awek dia sedang makan di rumah..mengajak untuk menonton baseball game.dia menurut. tanpa dia sedar, kawan dia tu ajak dia pergi merompak bank sebenarnya.Apabila sampai depan bank, dia disuruh tunggu dalam kereta. 'jangan matikan enjin kereta, nanti kami datang'. dia telah konpius, melihat kawan dia memakai topeng dan syak itu kereta curi tapi nerd dan slow- dia tak buat apa-apa. hanya melihat kawan2 dia masuk bank. tak lama, siren bank berbunyi..kawan2 dia lari lintang pukang keluar bank.lesap..


seorang polis bank, yang kebetulan keluar dari bank itu membeli coffee.menghampiri kereta."jangan bergerak, anda telah dikepung. sila angkat tangan!". dia telah ditangkap polis. di soal siasat dan telah dijatuhi hukuman 3 tahun penjara. bersubahat dalam cubaan merompak bank. dan tidak menamakan nama kawan2 serompakan walau ditawarkan pengurangan hukuman.


Di dalam penjara...


dia berkongsi sel dengan seorang tua,max. orang tua yang suka bercakap.bercakap tentang apa sahaja.max-seorang yang mengajar henry tentang hidup sebenarnya. henry seorang yang tidak suka bercakap. tanya satu jawap satu.tanya dua jawap dua.tanya banyak2 tiada jawapan.hahaha! tapi jujur dan lurus dalam percakapan.


'apa jenayah kau?' max
'cobaan merompak' henry.


'tapi aku tak buat' henry.

'haha. mana ada orang berak mengaku tu tahi dia' max.


'apa impian hidup kau?' max.

'entah. tak ada' henry.

'haha..apa punya bangang kehidupan kau ni. mimpi pun takde' max.

'hidup kena ada mimpi. baru ada matlamat' max.


setelah 3 tahun. henry keluar penjara. dia pergi ke bank yang dia dituduh merompak dulu.

semasa dia kencing di dalam tandas restauran di depan bank. dia ternampak sesuatu. ada artikel lama yang diframe pada dinding tandas. 'ada terowong bawah tanah dari teater ke bank'. teater itu bersebelahan dengan bank. wOOoo! tiba-tiba dia ada impian. mahu rompak betul-betul bank yang dia 'tidak rompak' dulunya..


dia melawat max. cerita tentang plan nak rompak bank. dia minta max menjawap dengan baik bila tiba sesi soal-jawap untuk lepas dari penjara dengan pengawasan parol -sesuatu yang max tidak buat dulu. Bercakap merapu semasa sessi dan terus terpenjara...


'ko datang penjara nak tanya aku pasal rompak bank?" max.

'ye' henry.
'nak rompak bank yang ko kena penjara dulu?" max.
'ye' henry.

'i love u kid..hahaha' max rasa henry memang bodoh. tapi max menjalani sesi pelepasan dengan parol dengan baik dan dia keluar penjara. dia rasa memang stupid tapi dia pun seronok dengan henry sebenarnya.

'kau datang pick-up aku keluar penjara?"
"ye"
'mana kereta?'
"takde. dah jual"
"ko pick-up aku jalan kaki?"
mengangguk.
"ni bukan pick-up orang la bodoh!"
'bus stop depan tu je" henry.
berpaling ke penjara.
"oooooOOooiiIii penjara! bukak balikk! aku nak masuk!!"
hahahaha.


sambil-sambil merancang untuk merompak bank, dia berkenalan dengan vera farmiga(sebelum ni tengok lakonan dia dalam source code). aku suka tengok vera dalam movie ni. karektor dia sebagai seorang pemain teater sangat kuat. lakonan dalam lakonan dia sangat menjadi. dan tentulah henry jatuh cinta dengan vera..vera sangat natural ekspresinya. aku pun rasa jatuh cinta sikit dengan vera walau dia bukan muda bergetah..

the end of the story-rompakan berjaya! cerita ni jalan cerita sangat simple. tapi karektor kenu. max. vera. sangat berkesan.sangat memorable.sangat kuat. skrip-skrip sekeliling henry dalam citer ni sangat menghiburkan dan 'meriah' walaupun watak henry seolah tiada perasaan dan mendatar..ia membuatkan kita tersenyum ketawa.

"lucu kerja tol kan...dia saksi orang ke mana-mana destinasi. tapi dia sendiri tidak ke mana-mana" vera.

11 comments:

makwe joni said...

ok. terpengaruh

kueh bakar said...

makwe joni.
silakan! haha.henry watak nampak bodoh dan diam.tapi sebenarnya cerdik dan diam dan setia.perempuan tentu jatuh cinta dengan lelaki sebegini..

adie said...

demm...kat mana nak download ni..

makwe joni said...

yes! aku sokong demm penyubiru itu

kueh bakar said...

penyu! komenbox ko error!demmm!

kueh bakar said...

penyu! komenbox ko error!demmm!

HEMY said...

cambest....leh la tengok pasni

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

ok noted ;)

Tgk filem bila ada skrip2 yg mendalam maknanya itu yg paling best..

Teringat cerita 'The Curious Case of Benjamin Button' kata-kata dalam filem nie mmg best ;)

Shafa said...

bunyi cambest je citer ni. tak tengok lagi ar..

iina said...

Dik

hahaha akak pun nak letak link..

http://iina13.blogspot.com/2010/02/its-never-too-late-or-too-early.html

kueh bakar said...

hemy..
ko boleh tgk dengan bini ko...part romen2 dalam cadar puteh tu boleh laa ko praktik..haha.

sis tcc
citer tu storyline dia mantap..slow tapi 'touching habis'

shafa
sila tonton!