Followers

Saturday, June 20, 2009

relay for life



relay for life...satu acara sukarela...untuk org-org pesakit kanser dan org2 yg rapat dengan mereka...aku penah pegi acara tu tahun ni...dengan blogers..zonaku(bloger) bertugas kat situ...

aku pegi tanpa ada perasaan..suka tidak..tidak suka pun tidak...hanya mengikut kaki...semasa berada di stadium mini tu...ada budak kecik bercerita...tentang dia dan sakitnya....tentang hidup dan kematian...tentang doa dan harapan...

melihat pada mukanya...mendengar pada suaranya...dem!! sangat sedih..automatik teringat arwah mak aku...hati mula membengkak..

kita tidak tahu bila kita akan mati...macam mana kita akan mati...bersyukur di situ...rahsia Tuhan untuk kita...tapi budak itu...sudah diberitahu dia akan mati..maut datang perlahan-lahan...simpton2 awal dan seterusnya...

ini bukan drama yg kite selalu tgk kat tv...ini kenyataan...ini realiti kisah seorang budak yang tahu dia tidak banyak masa..dia akan mati...lihat ketabahan dia...memegang mic dan berucap...sgt tacing dan menyayatkan...mata,hati dan jiwe..

dan bila ada satu lagu yg dinyanyikan... memang aku menangis teresak2 di situ...aku meraung semahunya...oh! rindu mak! lagi pun memang org sekeliling aku juga menangis...ohh..syukur padaMU Tuhanku...kesihatan adalah anugerah yg tidak ternilai...

aku menjalani terapi pada malam itu...datang tanpa perasaan...balik dengan perasaan..
pada budak itu...bersemangatlah menjalani sisa hidup yg berbaki...sesungguhnya kau sangat kuat dan sangat tabah...

19 comments:

momentinlife said...

1st!
ko nangis jgk eh?

kueh bakar said...

tak lah!

adibah said...

Jangan sedih.. semua orang akan mati.. cuma takdir dan masa yang menentukan.. Orang disekeliling perlu kuat, supaya si sakit itu akan kuat..

*aku nanges teresak2 bila aku terima message dari seseorang.. "Tak mau ko sakit dinde..". Aku bayangkan, kalo aku mati, adakah dia akan ada disisi mayat aku yang sudah kaku? *sedey..

kueh bakar said...

kak dib..

eh eh eh...
suruh org jgn sedih..
akak pun jgn sedih lerrr
adoii

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

kehidupan ini sentiasa 'insyaAllah', tapi kematian adalah pasti, kueh.

jgn bersedih..meh aku nyanyikan ko sebuah lagu. hehe

||alis|| said...

kanser nih bleh lawan kalau pesakit dan org sekelilingnya kuat dan tahan ngan emosi...

ku tiada pengalaman. cuma pembacaan. walaupun skala nya 1/10, tapi 1 itu lebih baik dari tiada... bukan?


apa yg penting; positif ;)

*SENYUM*

Aimi Liyana said...

mmg kita xtau bila akan mati, kita pnh ada kwn sakit leukimia ms dia form 3, dokter ckp dia ada 3 bulan je, tp dia sempat hidup smp form 5. dia sempat amik pmr cuma x sempat amik spm. life is unpredictable,.

aim-a said...

:)

Belly-Button said...

hmm... we never know how much time left in our life.. tp kalu da bule expect cmtu,, i dunno how wud i feel. sigh.

woodstacker said...

oh..arwah emak saya pun meninggal disebabkan kanser.
sedih tu satu anugerah juge.bayangkan kalau kita tiada persaan sedih, mungkin, kita bukan manusia, mungkin bangunan atau kereta, atau teddy bear yang hanya mampu senyum tanpa mengexpress feeling yang lain.
kita yang masih hidup, bantu membantu terhadap mereka yg memrlukan. lebih2 lagi kekuatan rohani, spiritual. spiritual mereka kena kuat sbb itulah yang membuatkan badan mereka terus gagah menempuh hari2 mendatang!

xuen adyla said...

to dear gege,
xuen pernah jumpa budak ada kanser hati
umur dia lebih muda dari xuen
tahun ni dia 14 tahun..
muda kan?

masa tu jumpa dekat rumah sakit... terserempak dia waktu tu, tgh baca buku atas kerusi roda, xuen tanya dia nak x kena tolak, sambil tu xuen tanya dia sakit apa..

bila dia kata kanser hati, xuen diam. tengah fikir apa yang patut xuen ckp dekat dia.. dia terlalu muda gege..

dia senyum dekat xuen sambil kata, kakak sy mungkin tidak hidup lama tapi saya gembira kerana saya berupaya untuk hidup selama ini.

dan dia lebih kuat dari xuen..semangat dia mengagumkan.. xuen tanya apa rahsia dia selalu gembira?
dia jawab keluarga saya..
saya tak sanggup mereka bersedih
saya paksa diri untuk gembira dan lama2 sy gem,bira dan makin gembira begitu juga mereka..

mereka semangat saya..dan mulai hari itu xuen percaya dengan bergembira kita dapat kurangkan kesakitan orang di sekeliling kita..

senyumlah wahai gege

HEMY said...

ohh...tak kisah la nangis...hero jepun mmg nangis...takde masalah

Monkey D Luffy said...

lelaki pun ada air mata

John Iverson said...

My mom dulu menghidap leukimia(kanser darah)... Tabahkan hati bro... ajal maut di Tangan Tuhan...

~~Noly said...

kalo noli msti dh nangis..huk huk

patungcendana said...

setiap yang hidup pasti mati...itu karma

bila dan bagaimana kita mati...itu takdir...

siapa yang mampu melawan takdir?

aku menangis memikirkan perasaan ibu dan bapanya...

Jard The Great said...

owh... nanges rupanya ko.. ngeee....

DaliaLiyana said...

sedih sgt baca citer ni..
meremang bulu roma..
mmg budak tu sgt tabah..
i wish to hv that kindda of spirit...

Blackhunney said...

malam ini, malam jiwa sy dtg lg.
terbaca entry awak yg ini, tidak tahu knape. tibe2 air mata ini ingin menitis tanpa sebab musabab.