Followers

Tuesday, April 7, 2009

mo kawin..mo kawin..


nota kepala : aku bz sekrg..huhuuhu..nanti laa aku melawat blog2 ante-ante semua...


aku mahu kawin kerana...


Demam
kalo masa kecik dulu kalo demam mak bawak pi klinik..mak suap obat (walaupun tak suke!)...Mak masak bubur...mak tak suruh buat keje( buang sampah..pi kedai..)..hehehe..terpaksalah adik2 yg kecik angkat sampah ramai2...layanan spesel..
sekarang...kalo demam..tekulat2 dalam bilik sorang2...telan penadol 2 3 bijik...baring dan tgk kipas syiling berpusing...huhuhu...kalo kawin ada juge isteri...aduh..urut2 di sini..urut2 di sinun...picit-picit kepala..

Menepis gelaran
bila umur semakin meningkat tua...dan bila belum kawin2 lagi...banyak gelaran menanti..
Endangered spesis..sepertilah seekor gorila atau penyu belimbing...Antertu...walaupun bunyi lebih manis tapi sama level dengan Andartu...

Pilihan Yang Semakin Mengecil
Lihat kiri perempuan..lihat kanan..depan...belakang..semua perempuan...tapi pilihan sebenarnya semakin mengecil...anak dara itu tunang org...gadis itu org punye..wanita itu bini org...perempuan itu janda yg sedang dirujuk...


kawan2 semakin jarang berjumpa..
"oi karim jum minum kedai mamak!"
"takleh la..aku nak amik bini aku balik keje"

"helo..songo jum minum..."
"bini aku ajak shopping ni"

"kodir...jum la minum...roti pisang best"
"aku nak amik anak aku balik tadika la"

sms...
"jum minum weh!"
no anwer...cehhh!!!

yelah kawan2ku selamat berbahagia ke anak cucu cicit...jadi kena kawin..untuk masuk ke fasa hidup yg seterusnye... :P

sepetang di pasar malam...
ketika membeli kueh bakar dan apam balik...membawa stroller baby...

"beli pakcik..." gerai baju
"singgah pakcik" gerai lemang
"cutenya baby" gerai mak limah
"pokcik...cucu ker berapa ni?" gerai cd lanun...
#%$%$^%^%^%^%*&%#$#*(((%#$@UHYG$%#%!!!
maukah aku bakar satu pasar malam ni? ekekekekekeke..
itulah bahananya kalo kawin lambat...anak sulung dikatanya org cucu...huk huk huk...

Aku pekebun sebenarnya...
Allah berfirman: Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu; dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemui-Nya (pada hari akhirat kelak) dan berilah khabar gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman. (al-Baqarah: 223)
agama suruh kawin..eloklah kawin kan..kan..kan....

41 comments:

momentinlife said...

yes! aku 1st!! hahah
aku lum baca lg nih.. =)

momentinlife said...

ermm ko pekebun..
aku peladang..=)

orangorang said...

kueh...

baca entry ko ni, buat aku pun rasa nak kahwin jugak la.

sekarang ni lelaki ada tapi nak cari yang berkualiti & menepati sikit2 ciri pilihan pun sangat susah. xkan nak pakai tibai je kan???

Youjie said...

hehe....

selamat mencari jodoh yaa..!!!

Peladang yang baik pasti jumpa kebun yang baik juga...

amin~

Y E R N ain said...

oh.da sampai seru la ni.

helena's said...

hehe..ni yg rase nak kawen gak ne..hehe kueh ko nak kawen da ke?kekeke

Dato Paduka Masri said...

kawin2.....

Masy said...

bile x sihat ni mmg rasa nk kawen je (aik aku pon camtu laa skang ni hehe). xpelah inche' kueh, moga2 ade jodoh kita nanti.

ayat aku kat atas ni mcm seswatuh plk. try buat ayat lain.

moga2 kita ditemukan jodoh (jodoh masing2 la), insyaallah.

betul x? sampai x maksud aku ni?

Monkey D Luffy said...

apa lagik... kawen lah... bisnes pun ok... :)

vidadarisakura said...

perlu aku hulurkan rasa simpati?
haha

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

aku akan kawin. jemputlah ke kuantan. dan sila rasa cemburu. hahaha

fiezabaiduri said...

menangis la cepat.
pastu bleh menangis ditepi katil.hehehe..

ada jodoh tk kemana..
insya'Allah..

xuen adyla said...

semoga allah kurniakan seorang isteri yang baik buat abang...

semoga allah buka kan hati seorang wanita solehah untuk abg

semoga allah cepatkan jodoh buat abang...

dan yang paling penting semoga abang tabah hadapi hari hari yang penuh cabaran dengan tabah dan sabar...

kalau ada apa2 ckplah ye..
kitaorg ada kat sini.. sedia membantu apa yg patut...

jangan sedih okay?

~Cinta Cukulet~ said...

ye la...kawen la cepat-cepat huhuuh

John Iverson said...

Saya pn dh mula merasa bahana2 yg bro nyatakan diats... hehe... xpe... klu jodoh x kemana... syukur...

KenanganItuEndah said...

selamat pangantin baru!

kehkehkeh ;p

||alis|| said...

minta doa didekatkan jodoh.

siapa laa dia yg pinjam rusuk kiri awak tuh yer bakar berlauk.. hmmmm...

jgn lewat2.. cam ayah saya, usia dah 68, anak sulung baru jer 27.. cucu belom ada.

Izyan Nadirah said...

encik, ape yg susah sgt ko nak kawen. kawen la kalau dh ready. ko laki. perempuan melambak kat luar nun.

i n - c h a n said...

kalau Tuhan kata kamu jodoh esok hari, sure esok gak kamu kahwin kan.

hehe
sabau ye nak, makcik doakan anak berjaya menemui jodoh anak ya.

stu_comot said...

rasenye kalo nak kate pilihan makin mengecil tuh, xjugak kot..lain la klao pompuan nk carik calon..mmg pilihan tersangat2 terhad..jodoh kt tgn tuhan..Dia lebih tahu kenapa Die blom menemukan kite dgn seseorang. ape yg penting trus la berdoa n cube bukakan ati btol2.ramai je lg pompuan yg still single..

[ske] [tdo] [siang] said...

lambat lagi aku ini

aduh

tertekan

mahu juga mahu juga

valsa nine said...

btol. ramai je pompuan yg single. spt saya.. dan kawan2.. sbb kitorg msih belajar (yey! da nk abes) dan surrounding mostly pompuan oriented.

jodoh xleh tgu jatuh ke riba, kne juga usaha dan tawakkal.

insya-Allah, sy pun takkan berenti mencari. sabar dan dekatkan diri dengan cinta Allah. smoga Allah permudahkan segala urusan kita.

^-^

bUL4N said...

guys...korang nih ape laa...
nk kawen sbb nk suro org jage korang bile saket je ke?...n bile kwn2 korang xde mase nk layan korang??
x fair tau utk wife korang...

(aku bukan seorang feminist!)

SpEkmATaKu said...

nasehat ku klu dh jupe some1 y tersuke d hati..
y menepati ciri2 seorg isteri idaman aka leh jaga demam kamuu..risik je terus haha..kdg2 pmpuan ni jus tunggu pertanyaan ituuu..ke mau ku carikn sorg ni hihi..nnt klu interested roger2 haha..

tp btol jodoh tu rejeki..rejeki wajib d cari..rejeki y kite perolehi setimpal ngn usaha kite wallahu'alam...rmai y salah tafsir konsep die tawakal n tunggu bulan jatuh ke riba..silap tuee huhu..

:+:+: Ashikyn :+:+: said...

kawen la cepat la kwen alahai kueh~

patungcendana said...

kuehbakar...jom kawin...hehehe...

Adry said...

Salam ziarah... got here from jard...

Ya ya ... kalau da sampai seru cepatlah kahwin!! hehehe


Adry @ http://www.adrysabry.com

poyaty said...

orang pun mau kawen juga bah...

mo kawen..mo kawen..

kehkeh..

mamarempit said...

kawin..kawin. kawin...
nikah dan kawin...
(lagu m daud kilau)

Jard said...

Penawar Buat Si Bujang :

Bila nak kawin???
Di sini orang bertanya
Di sana orang menyoal
Tak kira teman mahu kenalan
Asyik-asyik itu je yang jadi bualan
Begitulah nasib orang bujang
Tak kira lelaki mahupun perempuan

Bila nak kawin???
Keluarga pun dah mula risau
Si teruna, emak bimbang jadi bujang terlajak
Si dara, ayah takut bergelar andalusia

Bila nak kawin???
Jiran turut sama menumpang tanya
Bila dijawab jodoh belum ada
Kata mereka, kita kenalah usaha
Mandi bunga salah satu caranya
Tak pun mandi ais boleh dicuba (he..he..ni cadangan pelik kawan saya)

Bila nak kawin???
Aduuuhh...aku disoal lagi
Kawin??? Nak kawin dengan sapa?
Calon pun takde.
Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata
(aku ambil tunang @ suami kau, baru padan muka)

Bila nak kawin???
Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa...haa... haa)
Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam
Atau semudah membeli VCD cetak rompak
Atau sesenang memakan twisties..(yummyyyy y)

Bila nak kawin???
Aaahhh....sungguh aku bosan
Banyak yang lain boleh jadi persoalan
Kenapa asyik itu yang dihadapkan
Apa kita nak heran
Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.

Bila nak kawin???
Pada yang masih bujang
Biarkanlah mereka terus bertanya
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh, Insya-Allah takkan ke mana.

Bila nak kawin???
Pada yang asyik menanya
Usah dirisaukan jodoh orang
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
Lain orang lain rezekinya
Syukurlah dengan apa yang kita ada.


MORAL OF THE STORY : DONT ASK!

||alis|| said...

hey... saya suka seloka dari JARD, hehehe... enjoy bila membaca, hilang sekah di dada :)

BudAk hijAu said...

tajuk menakutkan ok..hahahha..

merah hijau said...

assalamualaikum..
1st, jumpa blog ni dlm blog mama rempit.. 2nd, tgk photo yg terpampang tu cam gambar anak kak piah jer la pulak.. ker pelanduk dua serupa?? 3rd, start baca wah boleh tahan gak penulisan seorg lelaki rupanya.. bagus2.. 4th, suke sgt dan saya telah meninggalkan beberapa komen la pulak...

TiNiE said...

sila kawin dgn kadar segera...

A a D i I ? said...

he he he.. =)

errr...kueh bole kawen ke? haha!

sengal!!

~~Noli said...

pacik kuey...ermm sesuai namer nih...ermm pacik pacik..owhh sweet

aim-a said...

hi..salam kenal...:D wah...lelaki takpe kalau usia dah lanjut tak kawen .. pompuan masalah ni...hehehehe....aku pun sedang menepis soklan² yang ko terime itu...huhuhuhu...

aim-a said...

errr..errr...kawen je laa...aku ucapkan...selamat pengantin baru in advance :D

penjenayah.merah.jambu. said...

alasan AKU PEKEBEN SEBENARNYA tu aku tergelak besar pagi2 bute ni..
hahahaha..kau ni dah wajib kawen ni weyh..

fara ('',) said...

kahwin la bro..
awek UKM kan ramai..
hehehehehehe

RAJA NORAZAH RAJA ISA said...

sabo ek..jodoh pertemuan tu kat tgn Allah..ade la tu..