Followers

Sunday, March 18, 2012

duit polimer

tak lama lagi duit polimer baru akan keluar. aku tidak berapa suka dengan dengan duit polimer sebab ia hanya nampak cantik dan lawa tapi tidak tahan lama. duit polimer sangat mudah rosak dan terkoyak.'plastik' kalau terkoyak bukan macam kertas koyak.

sebagai seorang cashier yang cabuk, aku paling takut nak terima duit polimer RM 5. banyak duit polimer RM 5 rosak. bila peak hours, customer ramai, aku gagal nak cek betol-betol keadaan duit. ia berisiko sebab duit rosak 'tidak laku' untuk jual beli. dan tidak sedikit duit RM 5 yang berseletape jernih.

RM 5 juga tidak tahan panas. ia akan berkerenyot. cacat kekal tanpa mampu kembali pada saiz / bentuk asal. Kalau duit lama masih boleh di'muda'kan dengan diseterika untuk membuang kedutan-kedutan.

jika cash deposit mesin di bank-bank boleh menerima duit-duit rm 5 polimer maka sangatlah banyak duit yang direject oleh mesin. itu satu sebab bank tak mahu untuk setting mesin untuk terima rm5 aku rasa. Dan masa akan diambil lebih lama dan beratur menjadi semakin panjang dan bosan.

nanti duit-duit polimer akan keluar dengan note yang besar, rm 50 dan juga rm 100. tidak dapat dibayangkan ketensenan menerima duit rosak bernilai besar! aargghh!

jika mutu polimer sama seperti RM 5 hari ini, aku yakin duit polimer akan mendapat aduan yang sangat banyak oleh orang ramai..

ps-duit syiling baru seposen macam token nak main game je.


'sebelum berkahwin, aku mempunyai enam teori mengenai cara mendapatkan anak. Sekarang, aku mempunyai enam orang anak dan tiada teori'
-John Wilmot, penyajak Inggeris.

Tuesday, March 13, 2012

GMPlaza




GMPlaza KL adalah tempat memborong barang yang famous. hampir semua barang yang kita jumpa di pasar malam atau uptown adalah diborong di sini. Ada barang berkualiti, ada barang cap ayam, biasalah. and yes, hampir semua made in china. ahaks.


ia ada 8 tingkat dan mempunyai parking kereta berlif.


jika anda berkeluarga besar sangat bagus untuk shopping di sini. kemurahannya luar jangka! jika tidak berkeluarga besar ajaklah jiran tetangga shopping skali. hahaha! sebab kena beli banyak baru dapat murah. Dalam 3 unit, sedozen atau setengah dozen dapatlah harga borong.


dalam survey2, ternampak ada kedai yang ada kalimah Allah dan Muhammad S.A.W. Wow! Di sini sewanya mencecah 5-8 ribu selot. jadi terbit kekaguman dengan kejayaan Melayu di situ.


dan bila ditanya dengan staff di situ.


'kedai melayu ke ni?'


'tak. indonesia, kalau islam, indon dan pakistan je ada kat dalam GMP ni. Yang lain semua Cina.Saya kerja jer. Boss saya pergi China order barang. kerja dengan indon ni senang, boleh solat'. ter'glup' aku.


citernya lagi, boss dia ada beli kedai harga berjuta kat KL ni. Dah ada bangunan sendiri. Dulu boss pun jual-jual barang kat pasar malam. Wow!

terlihat juga ada tanter-tanter indon jual kueh dengan menolak troli naik dari satu tingkat ke satu tingkat..



tak pelik, jika kau datang sini terus kau rasa nak meniaga. jenis barang-barang terlalu banyak.boleh rambang mata.bagus untuk permulaan kecil-kecilan atau suka-suka.


kuala lumpur - kota yang serba mungkin bagi yang gigih.



ni citer bergambar penyu biru. klik sini



ps- semoga melayu/bumiputra lebih pantas dalam perniagaan. kita ketinggalan agak jauh.

ps2-gambar di atas adalah gm klang yang akan dibuka oktober 2012. terlihat seperti plaza di guangzhou.

ps3- kenanga mall wholesales city, KL juga berkonsepkan borong. dan mempunyai satu restoran tingkat tinggi yang open air. sangat cantik view dia. terutama malam, ohsem!

Saturday, March 10, 2012

karam..



lisa...
kenapa muka kau seperti karam dilautan..
letih dan tidak bermaya..

dem kau yusri!!

Sunday, March 4, 2012

1 800-88-0000

aku adalah pengguna tegar highway PLUS. dan highway utara-selatan adalah milik PLUS. hotline 1-800-88-0000 perlu disimpan dalam hp. banyak kegunaan dan kebaikan dia.

antara beberapa kes aku pernah tepon 1-800-88-0000;

1) aku biasa berulang alik dari serdang ke melaka, biasanya keluar dari tol serdang menuju ke selatan dan mengambil exit tol pedas- jalan kampung ke masjid tanah. lebih jimat masa dan jimat tol dan jimat kilometer. sejak KJ jadik yb rembau jalan-jalan kampung yang golap tersebut telah punya lampu jalan. terima kasih KJ. tapi sejak 5 tahun, sekarang baru nampak balik banner ada muka KJ kat tol pedas. ha ha ha.

satu malam, malam isnin, highway jem sebelum exit pedas. minggu lepas pun jem.ingatkan eksiden, rupanya polis buat highway-block. entah apa ke gila buat road-block kat highway aku pun tak tahu. malam tu aku syak polis buat road-block jugak. terus aku tepon plusline.

"en, saya rasa polis buat roadblok la kat highway. sebelum exit pedas. saya guna highway mahu cepat en. kalau jem teruk macam ni, baik saya guna jalan biasa. en tepon samy velo suruh dia tepon norian mai" haha.

dan masa aku lalu, polis-polis tadi mengemas kon-kon ke dalam jip. buduh!

dan biasanya kalau balik ke serdang, ada ketikanya kereta banyak, exit ke klia akan jem. jadi boleh je tel hotline tanya jalan clear ker tak, kalau dia kata jem teruk, keluarlah exit seremban, lalu jalan dalam.

2)kalau kereta pancit atau breakdown, boleh tepon hotline, nanti krew plus datang tolong tanpa charge. tapi nak bagi duit 'minum air' pun boleh juga kalau tengok dia berpeluh tolong kau tukar tayar. tolong towing kereta ke exit pun boleh.

cuma bila pancit / breakdown, berhati-hati dengan sindiket orang gelap. kalau tukar tayar memang kena charge 300-400RM. plus pun akui dan tahu kewujudan orang-orang ini. dan terernya orang-orang ini,mereka boleh 'bau' masalah korang dan akan sampai dulu sebelum orang PLUS. kalau tanya berapa sebelum tukar, mereka takkan bagitau. lepas siap baru bagitahu. kalau taknak bayar - masalah lain akan timbul. siang masih okey, kalau malam sangat bahaya.

3) kalau kita tengok ada eksiden ker, ada lembu kat tepi highway (kadang lembu pun telus pagar tepi highway tu) boleh call plusline. jadik informer.

4) kalau ko memandu sorang-sorang, tempat berenti masih jauh. call plusline, kalau awek angkat.

'cik saya mengantuk, boleh kita sembang tak?kalau tak sembang, bahaya bawa kereta dalam mode mengantuk..' hahaha. jangan bimbang talian busy untuk orang lain.mereka ada ramai operator..

ps-alangkah indah lebuhraya tanpa tol...dan best kalau setiap stesen bas negeri mempunyai tandas seperti rnr. luas-bersih-sangat selesa.

selangor kotor

sekali-sekala turun juga ke selangor - bangi, serdang, kajang, pj.

apa yang aku nampak, Selangor tidak terurus - kotor. sampah berada di mana-mana. tepi jalan, belakang bangunan, dalam longkang. di mana-mana! rumput tak potong. lalang banyak!

pemerintah selangor tidak peka atau buat-buat tidak nampak. keadaan negeri termaju dan terkaya sangatlah mencemarkan mata, menyakitkan jiwa. mahu tengok bunga tahi ayam, bunga bogunvila, bunga raya jauh sekali. tiada landskap menarik di tepi trafik light, roundbod, atau tepi-tepi jalan.

membersihkan kawasan atau mencantikkan pemandangan adalah tugas paling asas sebuah kerajaan. kalau macam ni, elok diadakan exco kebersihan dan kecantikan. datang melaka- bersih!

selain membantah lynas yang berisiko itu, yang rakyat kita tidak mahukan, eloklah selangor membuat satu insenarator (juga waste to energy) untuk melupuskan sampah-sampah yang tidak mungkin akan berkurangan. Ia satu usaha yang baik untuk malaysia, untuk selangor.

ps-singapore yang kecik dan bersih itu pun ada 5 insenarator. malaysia bila lagi?

Friday, February 3, 2012

azura 2011 ke THE CROW

aku adalah antara peminat karya aziz m. osman masa aku kecil dulu. Drama-drama aziz memang best dan lain dari yang lain seperti karya Adlin Shauki. Dan dia membuat remake filem azura 1984. filem melayu pertama mencatatkan kutipan box opis.(filem P Rmali tak box opis ker?).

Masa ini aku tonton wayang terbuka,ada orang panggil wayang pacak, yang pakai projektor kat padang.Pakai layar kain puteh. Aku berlari-lari di padang. arwah parents aku berdua-duaan di atas tikar layan azura dan membilang bintang..

Remake filem yang sudah berjaya dari segi sejarahnya bukan suatu kerja senang. Ia sangat berisiko. baru je keluar citer ni, banyak komen negatif. neelofa berlakon macam kayu. aku buka youtube, search karipap-karipap cinta. pergh! hancur kalau hero berlakon macam ni. potong stim! Tak jadi beli dvd. ha ha.

tunggulah satu lagi filem remake. THE CROW. ni aku tonton kat rumah songo, zaman video tape vhs. the crow ni citer dia macam citer P Ramli, enam jahanam. kisah tantari membalas dendam atas masmera. masmera dirogol beramai-ramai dan dibunuh.

brandon lee dan shelly merancang untuk berkahwin pada esoknya. malam itu rumah mereka dirompak oleh gangster.bertambah malang gangster memukul dan merogol shelly beramai-ramai di hadapan matanya.Setelah dirogol-rogol, Shelly dibunuh kejam oleh mereka. Akhirnya dia sendiri dibunuh oleh gangster tersebut dan dicampak keluar dari rumah, flat tingkap paling atas.(mati ker?hah?? awalnya hero mati?bukan dia hero ker? konpius aku.haha)

setahun berlalu, dia keluar dari kubur. umpama gagak jadian, dia mahu membalas dendam ke atas shelly dan kematian dia sendiri. scene-scene dia mencari dan membalas dendam tu yang thrill dan best. first time aku tengok citer hantu dengan mata bulat-fokus.ahaks.

hero menang as usual.tamat.

ps-Brandon Lee anak kepada Bruce Lee, hero the crow mati ketika penggambaran sudah nak habis. mati terkena tembakan pistol yang ada peluru. Diklasifikasikan sebagai kemalangan.

-aziz,kau dah hilang sentuhan?

Wednesday, February 1, 2012

Safee Sali

wah. safee sali. gaji dengan pelita jaya dah jadi 30k USD = RM 90 ribu sebulan. ada bonus, kenderaan, pemandu, rumah, cukai kelab bayar, tiket pergi balik kl dan lilitan lengan kapten pelita jaya. Diberi jersi no 10. ini bukan pelita lagi. ini dah mentol!

selain tu ada hak imej untuk mana-mana produk yang ingin safee sali. Dan mungkin ditawarkan saham dalam akademi bolasepak, sekolah sepak bola Pelita Jaya, Sawangan Jawa Barat. Selain mungkin berpeluang untuk mewakili Brisbane Roar fc (Australia), CS Vise (Belgium) yang juga dimiliki oleh Pelita Jaya Cronus.

Di Indonesia, dia juga pernah berlakon dalam sinetron sebagai cameo seperti mana Arwah Mokhtar Dahari. dan dia tidak mahu muncul lagi sebagai pelakon - 'berlakon itu bukan untuk saya'. ahaks.

ternyata, percaturan dia ke Indonesia sangat berbaloi. walaupun suatu masa Sultan tak mahu dia ke sana dengan berkata ' hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri...baik lagi negeri sendiri...'sehari sebelum dia berangkat ke Indonesia.

kepada safee sali, semoga pelita jaya jadi Champion di sana dan meningkatkan lagi saham anda. selamat berjaya dan jaga hati bini baik-baik kerana cewek seperti Bunga Citra Lestari, Luna Maya, Dian Sastro mahu pun Inul Daratista pasti muncul dalam hidup anda bertalu-talu selepas ini...

jika perhalusi gerak kerja kelab pelitajaya yang jauh di mata ni, aku rasa adalah amat wajar persatuan negeri-negeri dijual pemilikannya agar lebih berdaya maju. Tidaklah menghabiskan duit kerajaan negeri semata-mata. Pasti ada orang seperti Tony Fernandez(qpr), Tian Gee/Vincent Tan(cardiff city) yang bercita-cita memiliki pasukan NEGERI dalam liga super malaysia. Melibatkan diri dalam persatuan bolasepak untuk mendapatkan mileage dalam politik haruslah tiada lagi..kejayaan kelab akan menguntungkan kantung kerajaan negeri pastinya..

ps-mana nak cari jersi pelita jaya ni? mahu angkat satu la season lepas punya safee sali 55.

apa kelas indonesia - nor shahrul