Followers

Saturday, June 15, 2013

Now You See Me


Kita manusia selalu terpukau dengan magic. Magic adalah sesuatu yang mengagumkan mata dan menghiburkan hati. Rahsia, misteri dan magik itu saling berkait. Masa aku kecil dulu, selalu kagum dengan magic David Copperfield di kaca tv, sehinggalah dia datang ke Malaysia dan mahu menghilangkan Jambatan Pulau Pinang seperti mana dia menghilangkan State of Liberty. Anti klimaknya - "Jangan nak buat lawak bodoh" - Dr Mahathir tak bagi. Ahaks.

Bila aku tonton Now You See Me, ia sangat best sebab seolah aku sedang menonton dua dalam satu. Tonton filem dan tonton magik. Ia satu naskah yang 'tidak duduk diam'. Kita akan tertanya-tanya apakah scene seterusnya - Ia mendebarkan dan mengujakan adrenalin.

Ia mengisahkan 4 orang ahli silap mata muda yang berbakat yang dipanggil seorang misteri untuk melakukan magik besar-besaran, high profile dan eklusif, magik yang kali pertama seumpamanya dipersembahkan. Mereka-The Four Horsemen- telah melakukan rompakan bank dari luar bank - Dari sebuah pentas show di Amerika merompak bank di benua lain, di Perancis. Duit di bank Perancis lesap dan berterbangan ke tempat audien mereka pada waktu yang sama. Nama The Four Horsemen BooM! Bermula dari itu, seorang polis, Rhodes ditugaskan untuk menyelesaikan 'kes' tersebut dan dibantu oleh agen interpol dari Perancis dan peminat magik - Alma Dray.

Cerita akan lebih menarik dan berbelit jika ada pihak ketiga - dan Thaddeus, bekas ahli silap mata dan pakar dalam pembongkaran cara magik mengikuti dengan rapat aksi, tindakan dan cara fikir the four horsemen. Dia buat duit dengan itu, dan menawarkan bantuan kepada Rhodes melalui Alma pada mulanya. 

Rhodes sangat bengang dengan The Four Horsemen kerana dia telah dipermain-mainkan berkali-kali, dimalukan secara live di tv dan digugurkan daripada terus menyelesaikan kes. Dia berdendam dan nekad mahu menumbangkan The Four Horsemen.

Cerita ni plot dia tak kemas dan boleh dipertikaikan tapi kerana momentum misteri itu terlalu kuat kita abaikan kelemahannya. Aku teruja babak seterusnya!

The ending -  lihat tagline filem - "The closer you look, the less you'll see" - Jika dalam perjalanan cerita kau tekun 'kaji' dan study siapa-bila-apa-bagaimana-di mana. - kau telah tertewas dengan Now You See Me - to fool you. 

Mungkin ada sekuel kerana banyak unanswered.

Alma Dray dengan accentnya yang seksi - Seorang Perancis, maka tidak hairan - Aura cinta kota perancis melekat pada penduduknya. Vouloir amour et de romance!


No comments: