Followers

Thursday, June 27, 2013

Kelantan VS Kelab Johor Darul Takzim final piala FA 2013


Akhirnya, perlawanan akhir impian aku menjadi kenyataan sejak 2010. Walaupun sedikit cacat sebab Johor Darul Takzim bukan Johor f.a , sejarahnya ia Johor FC. Dan meletakkan 3 bintang di jersi adalah mengelirukan sejarah. Pasukan Kelantanlah yang mula-mula sekali letak bintang pada jersi. Bintang tu bermaksud menang Piala Malaysia. 


 Kalau kelab Itali, letak 1 bintang bermakna menang liga - Serie A sebanyak 10 kali. Ia dimulakan Juventus pada tahun 1958 setelah mereka menang 10 kali liga. Dan kini  Juventus ada 3 bintang, makanya telah menang liga lebih 30 kali. Kalau jersi negara, bintang menandakan jumlah menang Piala Dunia.



Kelantan letak 2 bintang sebab dah menang 2 kali Piala Malaysia. Johor menang 3 kali piala Malaysia sebab tu 'JDT' letak 3 bintang. Cuma aku tertanya-tanya bila Terengganu nak letak 1 bintang pada jersi dan bila Selangor nak letak 32 BINTANG!!! pada jersi dia! Ahaks - Selangor memang humble.

Aku harap jersi Terengganu akan berbelang macam Juventus dengan nombor warna kuning atau berkolar oren. Sekarang jersi Pahang away sangat lawa. Macam Juve. Terengganu harus cepat take over jersi hitam-puteh belang. Biar dikenali sebagai Juve Malaysia. Ahaks.

Aku rasa Kelantan menang pada kali ini.  Dan permusuhan final dua team ini akan disaksikan lagi beberapa tahun terdekat ini.

Aku berharap Orang Johor dan Kelantan janganlah berkumpul dekat RnR Seremban, Highway Plus - Ia idea yang sangat tak baik. Highway akan jadi jem gile. Berkumpullah di perkarangan stadium dari pagi pun takpe. Nak tidor sana pun buleh. Bawak khemah pun boleh. Tolong jangan berkumpul di RnR Seremban.

3 comments:

Kniedaz said...

Hahaha...itu rupanya maksud bintang tu...tak tau aku ni...dua2 team aku suka tapi sebab Johor tanah tumpah darahku, sokong Johor lebih la..
^_^

TuN TeJa said...

entah berapa batalion dh dtg ke KL,of coz rmh sedara mara dah jadi sempit,xbagi tmpg kata kedekut lah plok..hihii..aku ttp sokong pantai timur walaupon aku suker sgt kt TM Johor..hihihiii boleh???

kueh bakar said...

kniedaz..
he he he. tak pe tahun depan cube lagi...

teja
mu nak jadik fazura ke? hahaha