Followers

Thursday, May 23, 2013

GST

Tak lama lagi parlimen akan bersidang buat pertama kali selepas PRU 13. GST adalah antara isu yang hangat dan panas. Aku copypaste pengomen dari blog A. Kadir Jasin, Buah Kerdas

"Saya rasa tak berkelayakan nak bincangkan merit GST ni sebab tak baca apa2 mengenaninya. Saya cuma boleh andaikan GST kita sama dengan VAT kat UK. Kalau benar andaian itu, saya nak kongsi cerita.

Sistem VAT di UK mempastikan semua kedai ada mesin NCR yang rekodkan setiap jualan serentak dengan pencetakan resit jualan kepada pelanggan. Maka amaun VAT tu masuk dalam rekod kerajaan. Peniaga wajib serahkan VAT pada kerajaan. Kebetulan saya pernah berkawan dengan seorang pelajar dari Hong Kong. Katanya kerajaan UK sedang buru pakciknya kerana tak serahkan VAT daripada 8 resotorennya di seluruh UK. Jumlahnya VAT fraud tumencecah 1.6 million pound sterling.

Kita masih lagi ada masalah pemandu teksi yang tak mahu guna meter, macam mana nanti dengan masalah peniaga yang tak tahu guna sistem resit berekod?

Saya bimbang nanti apa yang diunjurkan oleh Idris Jala, iaitu revenue RM 27 b setahun tak menjadi kenyataan sebagaimana selalunya tidak menjadi realiti output daripada hydro-power electric station, sentiasa kurang daripada estimate yang diberikan atas drawing board. Sudahkah Jabatan Hasil Dalam Negeri berjaya melebih 90% memungut cukai yang patut dibayar oleh individu, peniaga dan korporat. Sampai sekarang pun kedai hardware dan spare part mengamalkan lebih dari satu buku resit jualan, yang mana satu ditunjukkan pada LHDN? Sudahkah dipastikan pasar-pasar basah kita menggunakan alat timbang yang disahkan, kalau 1 kg betul-betul ke 1000 g?

Kalau lubang-lubang ketirisan belum mampu ditutup, saya rasa yang betul-betul menikmati GST ialah peniaga yang tak jujur.

Maybe I am too pessimistic, or I am just the typical type of resisting to change." -Buah Kerdas-


 The hardest thing to understand in the world is the income tax.
-Albert Einstein-

No comments: