Followers

Saturday, October 23, 2010

lafaz bukan mainan



hari tu aku ada tgk drama kat tv 2 secara tak sengaja..gi rumah kawan dia sediakan jemput2...so sambil2 makan tgk tv2...drama LAFAZ BUKAN MAINAN eurofine pictures.

jemput2 dah habis pun aku belum balik..bertemankan tea o aku dan dua kawan - sorang bakal kawin dan sorang lagi dah kawin(tuan rumah)..kami keras depan tv..ia sebuah naskah yang menarik..cerita ni durasi dia satu setengah jam...sebab tv2 tak laku sangat jadik iklan tak lah banyak...

ia mengisahkan fizz fairuz bergurau di tepi pantai dengan seri yanti, isterinya...kejahilan yang menjahanam...

"abang ceraikan kau"ff
"cerai lah"sy
"ko nak bape talak? sepuluh cukup?"ff
"boleh"sy
"abang ceraikan ko talak seploh!"ff

setelah balik dari pantai..kawan-kawan mereka kata talak jatuh..mereka tak puas hati sebab mereka niatnya bergurau sahaja.bukan betol-betol..lalu jumpa pegawai agama...diterang panjang lebar - talak sudah jatuh. jatuh talak tiga.lafaz cerai bukan mainan...

kawin atas dasar cinta sama cinta..perkawinan masih baru..sayang masih tebal...anak sorang..maka di sinilah konflik bermula..jatuh talak tiga bermakna tak boleh rujuk...kecuali si isteri berkahwin lain...dan bercerai lagi...baru boleh fizz-seri kawin balik...

fizz mencari jalan untuk cina buta.. dia meminta ebi kornalis, kawan baik dia seorang sabahan untuk kawin dengan seri dan ceraikan balik lepas kawin - cina buta..

ebi setuju..azura gf ebi pun setuju atas dasar kawan tolong kawan tapi bila ia diberitahu kepada khatijah tan dan jalil hamid, ayah kepada seri maka jalil hamid tidak benarkan...dia membuka kitab dan jelaskan cina buta itu haram hukumnya...Allah juga melaknat orang yang cina buta...

perkawinan kedua seri hendaklah real - tidak diatur-tidak dipaksa-tidak diupah- juga berlaku persetubuhan.. maka 'gila' lah sekejap fizz dan seri..perempuan seperti biasa berendam air mata..berkurung di dalam bilik..mogok tak mahu makan..

lelaki serabut kepala..kerja tak betol..hidup tak terurus..kucar kacir..tidor dalam kereta...

lama setelah itu..datang rozman...bekas x seri..pilihan jalil dan khatijah tan dulunya...sebelum seri tetap mahu kawin dengan fizz...rozman kini duda anak dua...kematian isteri 2 tahun dah...

mudahnya perempuan cair..ekekeke..seri yanti terima nikah rozman...fizz mahu mengamok..pegi kedai batu nisan...

"aku nak tempah keranda!!"
"buat cepat! ada orang nak mati ni!!!"

ha ha ha..scene serius tapi lucu...

last sekali...fizz insaf..mujur tak ada kejadian yang tak diingini...dia akhirnya redha akan kawinnya seri...drama ni sarat dengan mesej dan teladan-tentang kehidupan...pelakon pun tak kalah..skrip pun bagus..ebi bagus bah - bersahaja dan lucu...tahniah eurofine pictures...

5 comments:

Mr PenyuBiru said...

pergh! ko tgk citer tu sampai abis kat umah kawan ko.jenuh la diorang buat jemput².hehe..

btw,aku dgr ko cter pasai citer tu,cam best plak.agak² ade dvd tak.hehe

pArAsiT_dUniA said...

xyah tgk citer dh fhm jln citer nya..hehe. (^__^)v

whitelilies island said...

aku pun tgk cite ni aritu.. penuh dgn drama tp sarat dgn mesej!

kueh bakar said...

penyu...
dvd takdop..download ada kot...
dia tak buat...bini dia yg buat..heh!

parasit..
serius..citer ni susah ko nak agak apa yang akan jadik seterusnya...ia penuh 'jeng jeng jeng!'

whitelili..
yup.sarat..

Jard The Great said...

terima kasih tonton tv2.. silalah tonton lagi.. keh keh keh