Followers

Saturday, October 2, 2010

aku kan abang

Adik-adik ku...
tahu tak korang, sebelum kau-kau-kau-kau-kau lahir, mama selalu suapkan aku scott emulsion, minum ribena, bagi telan spirulina dan pati ayam gambar lembu bertanduk..

tapi bila korang dah lahir..mama dan ayah kena cut-cost..kena budget..sebab ada lima lagi mulut selain mulut aku...

adikku-kau satu
kau ingat tak..time firstday kita pergi sekolah baru. kita masuk ikut pintu belakang..tiba-tiba bila time balik..ko balik ikut pintu depan! kau hilang!!! Aku kena marah dengan mama sebab tak jaga kau..nangis-nangis mama tunggu orang-orang cari kau..petang tu jugak ada skuad pencari jumpa kau..bingung..blur..di jalan depan sekolah...suka-suka hati kau je ikut classmate balik ikut pintu depan...esoknya aku jadik bodyguard ko...

ingat tak..lepas balik sekolah,aku selalu beli tikam-tikam (judi ni)...sebab ko nak mainan...tapi tak penah pun kena..aku rasa pakcik runcit memang tipu laaa...dan selalu beli aiskrim jeruk untuk kita makan ATAS BECA on da way balik rumah...

---> ye mama aku upah beca amik dan hantar...langsung tak kool.rase nak menyorok dalam bonet beca jerk time tu...masa tu beskal belum beli..

adikku-kau dua
kau selalu tidor depan tv..awal2 aku sound suruh masuk tidor kau taknak..last2 mama suruh angkat kau masuk bilik..berat takde masalah..tapi air liur basimu paling busuk antara kita 7 beradik..aku rase kau saje2 je calit air liur mu kat bajuku time aku dukung mengangkat...

adikku-kau tiga
dah sebab kau hanya beza setahun je dengan 'adikku-kau dua', jadik akulah yang selalu jadik pelerai pergadohan kau dua beradik..berebut askarlah...berebut keretalah..berebut koboi- sorang pun taknak dayak berkapak - dayak tu ensem apa...aku ni ala-ala PBB la time tu...

ingat tak time aku ajar ko main bunga api..tembak kat semut...cucuh kat pokok...kat kotak...letupkan mercun kat lubang semut..dalam tin..dan satu malam tu ko cucuh belakang aku...terbakar baju aku...berlari aku kesakitan dan bertambah la sakit masa jiran sebelah pancutkan air paip getah time aku berlari tu...berparut belakang aku ni! dan itulah asal usul, pra-tidor aku kaki tergedik-gedik sebelum lena...dan postur tidor melentang juga..sebab kaulah!

adikku-kau empat
kau ingat tak? kau main masak-masak...kau amik parang kat dapor dan kau amik kelapa yang gugur di tanah...ko try nak kopak kelapa tu..tup-tup ko terparang ibu jari kau! aku ler yang pegang ibu jari kau yang hampir putus tu sampai masuk bilik surgeri...parkinson jari aku 2-3 hari..tengok darah..huh!

adikku-yang lima
kau paling comel time tu..maklum ler baby...ko berak..ko kencing..ikut suka kau jer..lepas tu menangis...akulah yang selalu basuh bebird kau...montot kau...tangan aku nilah yang gosok-sabun-gosok..hingga hilang rasa-warna-bau..mana kau ingatkan...

adik2ku..
buah ceri merah ranum yang tinggi..aku la yang panjat amikkan...korang tahu jerit2..tunjuk2..

adik2 ku...
sebab umah kita takdok shower-heater tu...kadang2 akulah yang jeramkan air dan 'bancuh' mandian korang dalam besen...

adik2 ku..
pagi-pagi buta..kadang2 kalo mama tak sempat buat breakfast...atau nak tukar selera..makan roti canai-30 sen sekeping..akulah yang kayuh beskal-handel je bmx + spoket mati..pegi kedai melayu pakcik roti canai...

adik2 ku...
oleh sebab parent kita dua-dua keja..jadik akulah selalu jadik chef korang...masak megi...buat roti goreng salut telor...buat jemput2 bilis cicah sos atau susu cap junjung (masa tu cap teko belum ada)...dan kadang kalo jemput tu cair aku namakan ia penkek..woha!

Dan sekian lama waktu...ada ketikanya bila aku kata "AKU KAN ABANG"...siyesly korang tak boleh marah..he he he

5 comments:

Sepet said...

alah baiknya abang kita yang sorang ni....hehehe!

tuntung said...

ni ada la benda nak mintak kat adik2 ni.haha.mengungkit.mcm harem

kueh bakar said...

tuntung..
bukan mengungkit..mengenang je..
takde nak mintak apa pun..dan adik2 aku tak tahu pun blog aku ni...ha ha ha.

sepet
tu yang baik..yag jahat aku belum citer...kuang kuang kuangg...

risanur said...

sebagai yang sulung perlu banyak beralah dan berkorban demi adik2...

Ain Sarah Khadijah said...

Basikal spoket mapuh tu sekarang lebih inglish namanya yakni basikal fixie