Followers

Wednesday, May 9, 2012

jodoh tak sampai-sampai


"Sekitar 2.5 juta rakyat Malaysia yang berusia lebih 25 tahun dan mewakili 16.7 peratus penduduk negara ini, masih belum atau tidak berkahwin" [kajian Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat]




aku nak mengulas pasal lelaki. sebab aku lelaki dan termasuk dalam carta dan lebih memahami lelaki. hahaha..........uhuks!
 
1)masalah kewangan [44.7%]
Benda ini faktor utama lelaki tidak berkahwin. Yelah kalau diri sendiri tunggang-langgang. Tidak cukup. Tidak stabil mana mungkin berupaya jaga anak orang. Dan jika ada lelaki yakin rezeki selepas kahwin itu akan mencanak-canak, sebilangan besar perempuan gagal meyakininya. Perkahwinan isu yang sangat besar dalam agama kita. Islam pun ada kata kahwin akan membuka pintu rezeki. Pahala juga bertambah-tambah. Solat seorang bujang tidak sama nilainya solat seorang suami disisiNya. Bergegar arasy jika terbinanya perkahwinan.. gila syaitan sekejap..
 
Sementelah sedekad pelajar universiti 65% perempuan, 35% lelaki, trend lambat kawin sebab kewangan akan berterusan dan berpanjangan. Dulu perkahwinan lebih simple. kenduri bergotong royong. tidak bervideo bagai. tidak bergambar bertunang-pra kawin-berkahwin. tidak kad kawin cantik-cantik, lain dari yang lain. zaman padan jodoh. ...Sekarang zaman duit. No money no marry.
 
2)Tiada Calon Sesuai [19.30%]
Faktor ini ada kena sikit dengan faktor pertama. Faktor sekufu. dan lebih kepada sekufu ekonomi. Bila ekonomi tidak sama, wujud 'gap' secara tidak sengaja. Sukar awek beli mcdonald untuk berkahwin dengan boboi kaunter mcdonald. Wujud ketidak-sesuaian dek duit.
 
Masa time sekolah pun, ada 'gap' juga. Jika kau pelajar tak pandai berani kau tekel awek budak kelas A? who's the doctor or engineer in the making..tapi masa ini kalau kau mengorat dan dapat, faktor 'tiada calon sesuai' tidak berapa berkesan. sebenarnya, dalam sekolah, dalam kolej, dalam univ adalah tempat terbaik untuk mencari calon sesuai. Bila keluar dan bekerja di dunia sebenar, ia tidak seindah yang kau impikan kebanyakkannya.
 
Bila tahap ekonomi berbeza, banyak perbezaannya. hobi, tempat shopping, tempat jalan-jalan. tempat makan.macam-macam berbeza sampai pemikiran akhirnya juga terpengaruh dan mengatakan 'dia tidak sesuai'.malu aku kalau kawin dengan dia ni. No Money No Suit
 
3) Kemajuan Kerjaya [12.80 %]
Oleh kerana mahu kawin perlu banyak duit. maka lelaki-lelaki akan terpaksa berusaha dengan lebih gigih. bila tercicir dalam pelajaran ia menjadikan jalan untuk menuju kestabilan semakin sukar dan jauh. Bila lelaki tidak cemerlang dalam pelajaran, dia semestinya tidak bekerja dengan kerajaan atau kompeni swasta yang hebat. bila kau kerja kerajaan - banyak yang kau setel. loan rumah kau senang. loan personal kau senang. semua bank cari kau. Bila kau melayu dan swasta, ia sangat sukar. Swasta itu Cina sebenarnya.
 
Seorang cina boleh kaya dengan ada kedai 4 bijik untuk buat sewa. ada rumah 5 bijik buat sewa. Cina boleh jadi along. Semua bangunan tinggi di malaysia milik bukan kerajaan, 99% cina punya. Dari hujung rambut sampai hujung kaki semua cina punya. Cina dan perniagaan sudah sebati.
 
4)Selesa Hidup membujang [kosong peratus!]
we, lelaki, not like women. We need sex! sebab tu 0% faktor ni. haha. 'gunatangan' tidak sama dengan 'buat tu'. Seks bukan segalanya tapi dengan seks lelaki akan menjadi lelaki. Seks menjadikan seorang PM lebih bersemangat. seks menjadikan tukang kayu lebih berseni. Seks menjadikan mat rempit lebih laju. Seks satu nikmat yang paling agung, Tuhan bagi, adalah paling mampu untuk semua yang bernama lelaki. Sama ada kau sultan, kau raja, kau perdana menteri, kau ustaz, kau tukang sapu - seks adalah sama taranya. Malah, mungkin nikmat tukang sapu lebih hebat seksnya dari seks seorang maha raja. Hidup membujang is hurting...
 
dengan sepasang telinga sahaja. dengan mulut sahaja. dengan mata sahaja, dengan hidung sahaja. Lelaki mampu ternaik nafsu seksnya. Kau, perempuan mampu? that why we need you...we need love.we need sex.
 
5) Komitmen Terhadap Keluarga [7.4%]
Since lelaki tidak kuat ekonomi, secara jujurnya tidak ramai lelaki yang mampu membantu keluarga. adik-beradik yang lain. Malah aku tak terkejut kalau statistik memberikan fakta anak perempuan lebih banyak membantu keluarga jika mereka itu bujang. Silap-silap bila tidak bekerja lelaki akan menjadi rosak dengan dadah, motor dan puki. no komitmen at all.
 
kesimpulan. perempuan telah berjaya. yang lelaki perlukan, perempuan mampu untuk lebih berani menekel lelaki.. duit bukan segalanya. dan perkahwinan haruslah lebih mudah oleh semua pihak. pemerintah yang berkuasa, pihak lelaki, pihak perempuan dan si anon yang berkaitan. perkahwinan adalah sebuah rahsia yang mengagumkan.

"A successful marriage requires falling in love many times, always with the same person"

“It is not a lack of love, but a lack of friendship that makes unhappy marriages.”

- Friedrich Nietzsche-

 “Men marry women with the hope they will never change. Women marry men with the hope they will change. Invariably they are both disappointed.” -albert einstein-


8 comments:

TuN TeJa said...

OOpppsss...aku suker statement ngko no.4 tu...hihiiiii


p/s:patuttt ler ramai lelaki mengunjungi rmh urut & spa ya..leh tgk amoi seksi² smbil melakukn zina...huhuuuu...

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

lelaki nafsu ye 1.. perempuan nafsunya 9... ;)

Zaman skrg isu kewangan pun antara faktor utama juga.. yelah hantaran jek dah bape.. kenduri lagi.. semuanya pakai ribu raban dah skrg nie..

Dik.. akak doakan jodoh ko dipermudahkan ;)

misz aisya said...

terbaek wok!!!

ya, setuju bila kau kau ckp laki percaya rezeki brtambah slps kahwin, tp ramai perempuan tak yakin dan percaya. me too. :)

zonaku said...

noted, but the moment a lady try their luck to tackle a man, cultural stigma is the showstopper...



pernah dengar perigi cari timba? ini punca masalah

whitelilies island said...

sy tak jumpa lg lelaki yg gentleman enuff to ask for my hand for marriage.. utk mengharung susah senang bersama2.. pernah try byk kali make the first move tp slalunya lelaki tu yg akan pergi dr saya.. so how?

**still in the quest of finding the guy worth for me to marry with

indah-chan said...

nice post..

lame sangat dah tak jenguk Kueh Bakar.. amacam sekarang, kueh laku tak?

anyway, my case sama whitelilies island.. aku percaya Allah dah tentukan yang lebih baik jika lelaki yang aku ehem ehem tu macam da slow slow lari..

dan lelaki2 yang tekel sy, slow slow sy ajak kawan je sebab tidak sama gaya pemikiran walau lelaki tu berharta.. harta dunia tak jamin bahagia TAPI tak salah jika sama2 terokai dunia dan usaha ke arah yang baik.. kan kan..

dan memang stigma masyarakat kita tak boleh elak... perigi cari timba.. takde la selamba pegi tanya "awak nak tak kenal2 then jadi teman tapi mesra saya?" gunalah khidmat orang tengah yang boleh dipercayai ^_^

ok?
oh, sy pun single.. dan jodoh belum sampai. sy doa Kueh dapat jodoh baik dan sy pun dapat jodoh baik dan seswai dan begitu juga awek2 dan teruna2 yang berharap kasih Allah ^_^

kueh bakar said...

teja
esok parlimen bubar ke?

sis
amin!

misz
sila la percya
bukan lelaki kata
firman Maha Kuasa

zona
try
try
try
pasti tertekel jua akhirnya
ahaks

wlilis
sometimes woman need 2nd move to the same man...if not, dont go for 3rd...

in-chan
ahaks..ko pun 'lari' mcmana nak lekat..

indah-chan said...

haha.. yang tak lekat tu takde jodoh le. takkan nak main rembat je

kena lah pilih jugak,
kte ni cari jodoh utk dunia akhirat..
bukan cari yang perfect dan hebat
tapi nak cari yang tidak pernah berhenti berusaha ke arah yang baik
dan sanggup sama2 berjuang utk hidup ^_^

nk tdo sebantal lagi, nk tinggal serumah.. at least, kne cari yang terima kta dalam hati dia ^_^ hehe