Followers

Monday, April 16, 2012

ptptn

sekarang isu hangat ptptn. macam-macam suara ada. baguslah. Dalam buku jingga, pembangkang tak ada kata nak hapuskan ptptn. cuma mahu mentiadakan faedah dalam bayar-balik. bagaimana boleh sampai pendidikan percuma ni tak tahulah!

adidas kata 'imposible is nothing'. nike kata 'just do it'...

bagi aku, pendidikan adalah pelaburan sebuah negara. Ia sangat penting untuk serba serbi-semuanya! Bila kau belajar tinggi percuma, selama 3 tahun atau 4 tahun. memang kau tidak membayar balik kos pembelajaran. tapi seumur hidup kau setelah kau kerja, ada bahagian kerajaan dalam duit gaji.

contoh rokok dunhill. dalam sekotak rokok dunhill, separuh wangnya kerajaan punya. (kita punya dunhill RM 10. Indonesia RM 5).

cukai api. cukai air.cukai kereta.cukai jalan. Dah bayar cukai jalan kena bayar tol pula. Oh ya, lupa. jalan dengan lebuhraya tu tak sama. cukai barangan dari hujung rambut sampai hujung kaki semua ada bahagian kerajaan.

logiknya semakin tinggi kau belajar semakin tinggi gaji kau, semakin 'bergaya' kau berbelanja, semakin banyak kerajaan dapat dari kau secara tidak langsung. tapi kalau kerja kau sebagai perdana menteri, kerajaan takkan dapat sesen pun dari kau. ha ha.

pendidikan tinggi percuma akan buat kita tidak menghargai pendidikan? aku rasa tidak. sama macam sekolah, sekali pun pelajar terengganu dapat netbook percuma, pmr tetap terbaik sepuluh tahun berturut-turut! Ada benda, 'harga itu' terletak pada orang bukan pada barang.

malaysia negara kaya aku rasa - masakan tidak kalau berderet billionaire malaysia dalam senarai terkaya asia.ada dua orang dalam senarai 100 terkaya dunia. walaupun rakyatnya tidak lebih 30 juta. walaupun 'menjual gula', robert kuok terkaya malaysia. malaysia jika ditadbir dengan baik mampu memberikan banyak faedah kepada warganya, apadehal dengan pendidikan percuma.

Dalam malaysia banyak tangan-tangan ghaib yang nak buat untung dalam pendidikan dan lain-lain. contohnya masa akhir 90an dulu, dewina syarikat anak-beranak abdullah badawi, dapat tender bekal makanan pada student upm. student upm mungkin 30 ribu orang. kau makan ke kau tak makan ke- makanan sedap ke atau tak sedap ke- mereka peduli apa. janji duit dah potong masuk dewina. belum masuk kupon bas lagi. semua kerajaan nak berniaga! brahim's juga, sekalipun MAS rugi berjuta-juta setahun tetap lah untung berjuta-juta untuk flight catering! gile.

ada lecturer,student 2000. wajib beli buku ori. buku tu dia yang tulis. kalau beli dapat a atau b paling kurang. kalau tak beli dapat c paling tinggi. aku beli buku dan tak pernah pergi exams dapat a. kartun! ha ha.

hutang itu wajib dibayar.tertunda ke syurga yang mati syahid jika ada hutang seposen.dan jika undi mampu 'membayar' hutang, mengapa tidak? he he.

ps-kadang orang purba lebih aman dan berkat hidupnya. tiada hutang rumah berinterest. tiada hutang kereta berinterest. tiada pinjaman kawin berinterest. tiada dosa berinterest. kita, hidup berhutang sepanjang usia!

pss- tapi serius ko yg bawak gambar najib dan khaled seperti itu, mahasiswa jijik!

psss- aku yang belum membayar hutang...

4 comments:

alien said...

heh, isu PTPTN dari dulu tak pernah nak selesai.. entah bile nak selesai kan.

sharamli said...

teringat..kalau exam0penb0ok, dib0lehkan bawak buku 0ri aje..p0tostet takb0leh..alahai..

ku-cit said...

bile da semakin maju, semua benda kena bayar...inilah harga untuk sebuah kemajuan....

kueh bakar said...

kap
never ending story

sharamli
lecuter pun mahu untung
hiks

kucit
mungkin ya