Followers

Friday, February 11, 2011

balik kampung 1







lama tak balik kg lama-lama...biasanya balik kejap-kejap saja..kali ni hampir sebulan aku balik..bila jalan-jalan di bandar KT mata aku terpandang parking bertingkat..berharga RM 9 Juta..yang baru siap..

ia dibuat untuk mengurangkan kesesakan untuk jangka masa pendek di jalan berdekatan..pada aku buat parking seperti itu bagus..dan kalau secara matematiknya RM 2.50 sejam pertama dan RM 1.00 sejam berikutnya berpatutan dan sama harga dengan parking sebelum adanya parking bertingkat..cuma kalo boleh biarlah ada orang terangkan selama mana pendapatan dari hasil parking ni boleh balik modal 9 juta..kalau setahun dua gemilang-cemerlang-terbilang...kalo 10 tahun...dan jalan bertambah-tambah jem??? --> rugi buleh.jem pun buleh.

terengganu memang sudah jem dan banyak kenderaan dan akan bertambah banyak...parking bertingkat ni takkan selesaikan masalah jem...ia bagus tapi jumlah lot parking yang bertingkat masih tak cukup untuk menyelesaikan masalah kesesakkan..

kalau aku MB (he he he)..aku akan cari punca kenapa jalan tu sesak teruk..dan jawapan aku yang sekali imbas ni sebab banyaknya bank di kawasan sekitar - Maybank.cimb.eon bank.mbsb.ambank.publicbank.agrobank.bsn dan lain-lain bank. PENDEK KATA ia pusat banks..-sebab tu perompak takut nak rompak bank, takut bila rompak maybank..kena tembak dengan pakgad cimb..keh keh-

dan untuk pengetahuan semua, bank2 ini tiada cawangan dalam radius 20km-40km kecuali BSN (org kata bank budak2 sekolah)..sebab itulah JEM! sebab bank tiada cawangan!ia hanya ada di kuala terengganu..tiada di pekan batu enam.tiada di marang.tiada di bukit payung.gongbadak(bank rakyat ada)..setiu...MALU.

contohnya serdang/serikembangan - ada ambank.maybank.public.bsn.hongleong.rhb.cimb...tak jauh di bangi ada lagi bank..tak jauh kat pekan kajang ada lagi bank...

contoh lain di alorgajah, melaka - ada maybank.cimb.bsn - 10km masjid tanah ada bsn.cimb.maybank.bank islam.bank rakyat..cheng-ada maybank.cimb - 5kilometer, Malim ada cimb.bsn.mybank.public...ni belum lagi cdm dan atm di petronas, lain-lain pam minyak dan 7e..

nilai, N9- cimb.mybak.bsn.hongleong.bankrakyat.ambank. pekan koboi mantin, N9 -Bsn.maybank.ambank.

tak payah lah aku hurai sapa yang pergi bank atau sebab apa dia pegi bank....
jadik kalo aku MB aku akan suruh bank2 ni dengan kadar segera buat cawangan..pasti masih untung dan buat kerja sosial- kurangkan jem dengan drastik di kawasan tersebut..

kerajaan negeri boleh wujudkan tempat baru yang mesra peniaga dengan tumbuhnya cawangan bank baru...modal bank tu sendiri la yang keluarkan..aku sebagai MB dah jimatkan 9JUTA..berjaya kurangkan JEM..buka peluang pekerjaan baru di tempat bank2 baru..menaikkan harga tanah di kawasan baru..

tapi TERENGGANU memang kurang shoplots..ia menyedihkan..huhuhu.kalo di melaka ko nak cari 2000 shoplots kosong sangat senang...dari satu segi, banyak sangat kosong pun takde guna tapi sebab tu melaka negeri kecik tapi kaya sebab boleh kutip cukai.. bank tetap mewah ,masuk bulan2 org bayar pinjaman...

ps-bercakap senang hehehe.tapi betolkan apa yang aku cakap...

4 comments:

YAYA AZURA said...

kita memang mampu memberi cadangan tapi cuba tengok bila kerajaan nak buat sesuatu..ramai mana membangkang..ramai mana membantah...mmg patut tambah branch bank tp cuba bayangkan bila proses peralihan tanah ???..yang penting minda rakyat...

k.e.r.i. said...

siap doh owk parking tu?

Ungku Nor said...

hehe..BSN..lama sebelum akak join, nama dia Bank Simpanan Pejabat Pos ;p

sekarang, 'Bank Komuniti Anda'..so kena la kot dgn cawangan dia yang bersepah kat pekan2 kecil.

sekarang akak dah dengan kompeni lain la pulak. kalo tak, mesti kita leh jumpa kat kaunter, kan? ;p

sNoe~ said...

sesisi aje, sisi laen..?
bakat dah ada..

balik kampung ada aje benda yg kita rasa perlu majukan, tapi ada stgh sis yg patut dikekalkan.. kerana kenangan itu indah..