Followers

Friday, September 17, 2010

kenapa aku menulis...



menulis bukan suatu yang mudah..tidak sesenang bercakap. tidak sesenang mendengar. tapi rajin bercakap dan rajin pule mendengar pasti membantu untuk menulis..

menulis kita boleh jadi siapa saja yang kita mahu...sesiapa saja...aku rasa aku kena menulis sebab otak aku selalu berpikir... macam-macam aku pikir...bila tidor barulah nyaman tanpa pikir...kalo tak menulis rasa lain macam...bila dah menulis..otak jadi letih dan 'otak aku berehat'...tapi aku belum terpikir menulis untuk menjadi seseorang yang lain...secara sedar ler...mungkin secara tak sedar mungkin ada...

writer's block.. kadang bila kita tulis. kita delete balik..tulis-delete..tulis-delete...tiada idea..tiada inspirasi...kena ada inspirasi dulu ker baru ada idea? entah aku pun tak tahu....kadang pula, bila menulis tu...tetiba je idea datang mencurah-curah....sesenang abc...

kadang dalam kepala kita tahu kita nak tulis tentang apa...kita nak luah tentang apa...tapi kita tidak jumpa perkataan tentang 'itu'...macam oksigen..ada tapi tak nampak...dan kadang kite akan jumpa 'perkataan tentang itu' di suatu masa yang lain...di blog lain bila walk-bloging...bingo!

dalam bloging kadang kita mahu tulis seperti orang yang kita suka blognya...kita mahu menulis seperti dia...org yang kita suka tulisannya...tapi terbagusnya cipta la gaya tulis tersendiri...tiru sikit2 takpe lah...dan sebenarnya, org yg kita suka tulisannya itu, ada 'ketiruan'nya juga...

kehidupan adalah sebuah cerita...jadik..teruskanlah bercerita...bila bercerita akan adalah cerita...jika tidak bercerita tiadalah cerita...cerita kau lain..cerita ku lain...atau mungkin sedikit sama cerita...mungkin cerita sebijik terus...tak pelah.tak kisahlah..teruskan bercerita!

ps- tulang-tulang kes bunuh sosi dah jumpa...tapi belum dengar lagi jumpa tengkorak....mana tengkorak diorang?

No comments: