Followers

Saturday, March 23, 2013

biografi syed mokhtar


tadi menyelam-nyelam di popular book store , angkat dua buku - Biografi Syed Mokhtar Al-Bukhary dan Mens Sana In Corpore Sano. Satu buku perjalanan seorang bilionaire dan satu buku politik. Biografi antara genre yang aku suka.. dan antara buku biografi yang aku beli dan baca - 

Seratus Manusia Paling Berpengaruh Di Bumi by Micheal H. Hart. Tony Fernadez - the story of air asia. Cerita Saya - Lim Goh Tong. Dare to be a champion - Lee Chong Wei. Dr Umum - Dr Mahathir. Mourinho - Further anatomy Of a Winner. Tapi buku Syed Mokhtar nipis je, sekejap je baca dah habis..





BIOGRAFI Syed Mokhtar - dia berkahwin pada umur 41 pada 1993. Woa..dengan sepupu,  Sharifah Zarah yang berumur 24 tahun. dan kini mempunyai 7 anak.

"saya berkahwin lewat, , ketika dalam usia 20an dan 30an, perkahwinan adalah perkara yang paling akhir dalam fikiran saya. Saya mempunyai komitmen keluarga dan mahu memberi tumpuan kepada perniagaan. Seorang wanita boleh mengganggu, dan saya kekal bersendirian sehinggalah berkahwin."

"ada sekeping gambar ketika dia berusia empat tahun yang saya suka dan saya membuat keputusan untuk menyimpannya. Saya tidak pernah menyangka yang suatu hari saya akan mengahwini gadis itu..." 

"pemilik Genting, Lim Goh Tong, yang ketika itu berumur akhir 80an, mendapat tahu saya tidak mampu mengambil bahagian yang diperuntukkan kepada saya itu. Saya masih muda ketika itu, dan dia menawarkan untuk membeli saham saya dengan harga 6 juta. Saya memang sangat-sangat perlukan duit tapi saya tidak mahu berkompromi. Sebaliknya saya serahkan bahagian saya itu kepada TNB, menjadikan ekuitinya meningkat kepada 20 %. Saya sebenarnya berharap Lim Goh Tong akan membantu saya mendapatkan pinjaman, bukannya membeli saya ".

"hari ini saya menjadi melayu terkaya disebabkan oleh syarikat-syarikat saya yang disenarai awam. Terdapat ramai lagi yang tidak diketahui, dan mungkin lebih kaya daripada saya..." 

ps- banyak betul buku cover warna hitam ek..

2 comments:

Kniedaz said...

Mr Hubby ada beli...akak tak dan baca lagi..cuma dengar sinopsis dari dia je..hehe..kena baca juga ni

kueh bakar said...

butang

salam singgah