Followers

Thursday, February 14, 2013

teksi macam cilaks


"it's not just being overweight that's dangerous. Stress is dangerous" -Carnie Wilson
 
Teksi-teksi di kuala Lumpur sangat-sangat banyak. Ada bermacam-macam color taxi. Mungkin color mewakili company yang merajai permit-permit teksi. Aku rasa pemberian permit-permit teksi ini tidak dikawal dengan baik oleh kerajaan.

Pemberian permit yang terlalu banyak akan menghasilkan persaingan yang tidak sihat kepada pemandu-pemandu teksi. Hidup di bandar metropolitan macam kuala lumpur bukan suatu yang senang. Bukan suatu yang aman. Kuala Lumpur tiada belas ihsan. Ia bandar yang penuh tekanan hidup.

Sewa permit teksi sehari boleh cecah 60RM sehari. Sebulan RM 1800. Rosak repair sendiri. Teksi tetap hak milik company permit. Senang betol company permit super kaya. Jual document sahaja.

Dan bila teksi-teksi ini tertekan dalam mencari makan - Ia menghasilkan banyak benda-benda negatif. Teksi tidak ikut peraturan jalan raya. Samseng. Pemanduan brutal. Dan macam-macam lagi yang buatkan kau geleng kepala.

Eloklah permit-permit teksi dikurangkan. Kurangkan persaingan yang tidak sehat. Persaingan yang 'membunuh'. Biarlah pemandu teksi sedikit aman dengan persaingan kerana tahap jem kuala lumpur telah mencapai level paling tinggi - tiada keamanan pemanduan.


"..saya bukan pemandu teksi.."


No comments: