Followers

Tuesday, October 30, 2012

zaman bas mini



Posting lepas membuatkan aku teringatkan bas mini...

lepas SPM tahun 1995 dulu, ada juga berkelana ke kuala lumpur seketika..sebelum keputusan periksa keluar. the best thing is BAS MINI! Masa tu, bas mini adalah king of kl.. dengan kebisingan eksosnya, kehitaman asapnya, kelajuannya memecut, kengeriannya mengambil selekoh, kebrutalannya mencilok-cilok, berlumba-lumba, potong-memotong berebut penumpang, memang mat rempit pun boleh menggelengkan kepala.ha ha ha. 

aku biasanya akan bermusafir di rumah songo atau lobo. satu bas mini greenwood(14 kot) yakni ke rumah songo. dan satu bas mini taman tar, ampang, umah lobo.. tambang bas mini 60sen aku rasa, ke mana-mana destinasi, panjang atau pendek. kalau kau bayar 60sen ko duduk situ ulang alik destinasi pun boleh selagi tak kena tendang dengan konduktor bas. ha ha.

the best part of the best things..naik bas mini time orang pergi kerja dan balik kerja.woOoOoohaaaAAa!

time orang pergi kerja - time ni paling best. berhimpit-himpitan - bergensel-genselan dengan awek-awek bekerja di dalam bas mini. Bas mini tidak seperti lrt, lrt berhenti-buka pintu-tutup pintu. kalo tak kejar lrt, lrt akan 'lari'. bas mini dengan konduktornya yang 'speaker', akan berhenti dan menunggu penumpang naik."masuk dalam lagi! masuk dalam lagi!!".memang sapu licin penumpang kat bas stop tu..memang macam tin sardin! Nampak bas mini tapi bilangan penumpang kalah bas panjang! unbelieveable..ha ha

dan kau seorang pekerja dan pengguna bas mini, tidak mampu nak tunggu trip bas yang lain sebab bas-bas lain sama - tin sardin! naik dan punch card hijau. atau tunggu pukul 9 dan dibuang kerja! Awek memang wangi pagi2 ni. bau doderan, bau shampoo, bau minyak wangi.. memang ohsem.

waktu balik pun sama. memang penuh. cuma' tiada bau doderan, tiada bau shampoo, ada sikit-sikit minyak wangi..bau peluh dan masam ada banyak la. 

memang banyak sex-harrasment time ni. pompuan kalau kena benda ni, kebanyakkannya buat tak tahu kalau bas mini memang betul2 penuh. memang memaki dalam hati je la.

bagaimana dari tempat  A mahu ke B. dan ada 'kalaWOHA'nya kau tersekat antara a dan b. (garisan hijau itu kain baju-hahaha).

tapi mahu menempel kat awek kena ada tektik dan timing yang betul juga.Silap hari bulan dan silap tektik ko menempel aci. ha ha ha. dan taktik ada banyak..ada attacking. ada defending..hahaha.

legendnya bas mini, hingga wujud satu teka teki, antara jurutera, nurse dan konduktor, mana satu ko pilih sebagai isteri?

jurutera  - aku lupa. nurse - masuk sikit je bang, sakit (macam kat spital nak injek patient). konduktor 
' masuk lagi bang!!! masukkk lagiii!!! lagiii!!! "

ps- gambar bukan gambar dada. pompuan tak berdiri macam tu kat laluan dalam bas, pondan mungkin.haha



2 comments:

misz aisya said...

hahhahahhaha sengal dow! ak baca ak pulak yg segan. hah

adie said...

hahaha..patutlah ko suka naik bas mini.. yg tak tahan tu siap lukih tu..see thru nampak buntut lg..haha..hampeh btul.. kalu ada calon PRU nak wujudkan kembali bas ni,calon tu aku undi nanti.haha..