Followers

Wednesday, March 10, 2010

tipah tertipu part 2

setelah 5 bulan berlalu, barulah, pak kasim, bapak tipah tahu, yang anaknya ditangkap basah.Dia berasa sangat-sangat marah dan sangat-sangat dalam kecewanya...

"aku nak jumpa jantan tu....sape nama dia? mana dia tinggal? cakapp!!" pak kasim mengamuk.

tipah sendu-sedan..mak tipah menggosok-gosok belakangnya..dia juga mengalir air mata..sedih dan sayu...


"sudah lah bang..."maknya memujuk..

"itu lah awak..manja sangat budak ni..skrg dah jadi macam ni sape yang malu?!"
Mak leha diam...

"oii! sape nama dia?!" kesabaran makin tipis..

"latif bah" tipah tutur..

"dia latif! ko tipah !! haa elok benarlah tu!! ko bawak aku jumpa dia!"

Sebenarnya, Latif selepas peristiwa tersebut tidak lagi rapat dengan tipah. dia menjauhkan diri..dia bukan benar-benar sukakan tipah..dia sudah ada gf, Linda. anak org berada.kaya sepertinya. cuma linda belajar di luar negara.mereka kenal sejak sekolah lagi..sekarang geografi memisahkan...

Dan sebenarnya bapak tipah tahu pun peristiwa hitam tu kerana beberapa orang kampung telah bertanya kepadanya..memerli lebih tepat...

" hai lebai...hari2 pi surau..anak perempuan dah kawin pun tak ajak"

Pak Kasim hanya tersenyum dan berlalu..senyum manis pun tidak.senyum kelat pun tidak..dia tidak syak apa-apa walaupun blank dengan ayat2 nakal org sekampungnya itu..akhirnya dia tahu jua...

Rupa-rupanya berita rahsia tipah ditangkap basah sampai ke kg kerana mona..anak pak hamid, yg seuniv dengan tipah..Walaupun sebelum itu tipah sudah merayu dan mintak sgt supaya mona tidak ceritakan pada sapa2 terutamanya org kg..Sampai menangis dia...mohon agar rahsia dirahsiakan..dan rahsia terbuka jua...mona cerita pada sepupunya..hingga ke polan dan ke polan..

berangkatlah pak kasim dan isteri ke rumah latif..untuk menemui parents latif..maka terkejut beruklah latif dengan kehadiran orang tua tipah..Lagilah terkejut beruk makyis bapak latif mendengar cerita yang disampaikan pak kasim. Spontan latif ditampar oleh bapanya,damak..latif tunduk...damak meminta maaf bagi pihak anaknya...

" tak perlu lah mintak maaf, tepuk sebelah tangan tak bebunyi...anak kami pun salah juga..." Pak kasim memotong..matanya melirik pada latif...

Berdiskaslah mereka pjg lebar..keputusan dicapai..mereka dan mereka mahu latif dan latifah dikawinkan.. nikah gantung dulu..

"saya taknak kawin dengan dia..." latif mencelah..tunduk mak leha mendengarnya..

"saya nak abis belajar dulu daddy, mahu kerja dulu"

"daddy dah buat keputusan..ko kena kawin jugak..bende dah jadi ko kena tanggungjawab..ko dah malukan daddy dan mummy sekali...jangan buat dua kali!"

"tapi.."

"Takde tapi2 lagi...muktamad!"

Latif berpusing..teringat dia akan linda...berjalan keluar rumah. setat keta myvi kakaknya..laju memecut belah angin..

"abg kasim dan kak leha..kami sangat kecewa...malu..tapi benda dah jadi...menangis air mata darah pun tak mengubah apa-apa...jadi kita buat apa yang patut...tentang latif, biarlah kami uruskan..tahulah kami.."lembut tutur pak damak..

Baliklah Pak Kasim dan Mak Leha...Hati pak kasim tetap runsing bila teringatkan tingkah latif...

"saya runsinglah bang aji.."

"Maknya...kita merancang..biarlah Tuhan menentukan...doa sajelah leha..."pak kasim terus memandu pulang...

bersambung...

5 comments:

noor afzan said...

menarik la pulak..
cite lagi k..
kuang ajo si latif tuh..

lotikus disarimankan said...

patutnya disepak nye latiff tuh
welcame back kueh bakar
tabahkan ati
kuatkan semangat untuk berjuang kembali
ganbaite!!!

Monkey D Luffy said...

kisah benar ker ni?

patungcendana said...

lama tak jumpa. :-)

zonaku said...

aku tunggu sambungannya............